Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hakning! :/  (Læst 14012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Hakning! :/
« Dato: 12 Marts , 2010, 10:38 »
Hej hønsefolk. Her på det sidste har ikke alt været perfekt i min hønseflok. En af mine høner er nemlig blevet hakket helt ned ved rumpen (der hvor fjerene stritter op). Jeg vil prøve at tage et billede af problemet.
Det er ikke så sjovt at se hendes sår og bare hud. De andre høner hakker direkte i det. Er det fordi de er kanibaler eller mangler noget specielt? Jeg er så ked af at hun ser sådan ud, og jeg vil ikke have hun lider  :-\
Jeg forkæler dem så meget som jeg kan i dette vejr, og har givet hende hønen mere mad.
Er det måske fordi hun er den svageste i flokken? Har hørt lidt om hakkeordningen, men er det virkelig så hårdt? Synes de behandler hende noget så grusomt, forstår det ikke, for de er jo orpington.  ???

Håber I kan hjælpe, jeg vil gøre alt for hende hønen. Hun er nemlig ret kælen og sød.  <.
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
Sv: Hakning! :/
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2010, 11:18 »
Du skulle prøve at isolerer hende fra de andre indtil hendes sår er helet!!
Lav en lille indhegning, så hun kan se de andre høns og de kan se hende, så er hun ikke ensom og kommer ud af flokken!! Når først de har lugtet blod og der er sår, så bliver de ved med at hakke!!!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2010, 20:26 »
Mystisk hvad sker der for de kære Orpington - for dette er jo langt fra den eneste tråd om Orpington, som er begyndt at plukke/hakke hinanden i denne her vintertid !!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2010, 21:15 »
Mine 9 Orpington hakkede jo hinanden ihjel (2 nåede at dø).
Jeg prøvede alt, - men måtte give dem væk.

Lene, du fik 7. Lykkedes det at få dem til at stoppe? Eller smager de godt?

Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2010, 21:36 »
@ Ingrid

De 2 krydsninger og den fejlfarvede er slagtet (smager nok godt) og jeg synes ikke der har været noget siden de kom væk- og de sidste fire andre får en hane i morgen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2010, 20:13 »
Heej hønsefolk.

Jeg har indhegnet hende. Men brugte plader, hun kan lige titte ud, tror jeg nok. Hun var endda selv villig til at gå ind, men hoppede så ud igen, så jeg måtte bruge en højere dør (plade). Hun har prøvet at komme op nogle gange, men har ikke kunnet komme over. Indtil videre har jeg ikke andre løsninger desværre med indhegningen. Hun har fået et helt rent sted at sove, med nystrøelse og sand. Jeg har givet hende masser af korn, brødkrummer og vand. Jeg har hørt at klorhexidin pudder skulle være godt mod hendes sår.
Hun er blevet hakket godt ned, så tog chancen, og indhegnede hende med plader og sten. Havde ikke andet, og ville ikke have hun skulle lide mere. Jeg troede det ville gå over, så gav det nogle dage, men det blev værre og værre. Idag kunne jeg ikke udstå det mere, og lavede derofor indhegningen, ingen dyr skal lide.
Håber jeg har gjort det helt rigtige.  ???
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2010, 21:41 »
Det er ihvertfald godt at hun er blevet isoleret! :) De plader du skriver om...er det massive? Altså er det nogle, som lader noget lys trænge ind? Ellers er det måske bedre med et bur, af en slags, hvis du har et? Det er ihvertfald vigtigt at der er lys også :)

God bedring med hende :)

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2010, 22:57 »
Hej Christina  :)
Hun får masser af lys, og ja, pladerne er massive, sådan nogenlunde. Har sat hende i enden af hønsehuset, hvor hun har fået 1 gange 3-4 meter plads. Hun får lys fra et vindue, og har kun lukket hjørnet let til. Hun så ud til at have det bedre, da jeg kiggede hen ad aftenen til hende, men det behager hende ikke. Jeg prøver at tage et billede af hendes plads, så I kan se den.  :)
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2010, 00:11 »
Hvis hun har så meget plads, så har hun det fint, du kan evt. finde en enkelt høne og sætte ind til hende og se om de kan enes, for det der ikke passer hende er at være helt alene, og væk fra flokken, så måske det ville være bedre, men naturligvis ikke hvis hun  bliver hakket.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2010, 09:33 »
Du har ikke mulighed for at lave en ramme med trådnet, så hun fortsat kan se de andre høns....så kommer hun ikke ud af flokken og kan komme sig inden rammen bliver fjernet igen???
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 Marts , 2010, 09:52 »
Hej Trine og Ina.
Jeg vil prøve at lave noget med hønsenet, men det er svært, for mine høns bor i et ægte murstenshus og jeg havde få midler da jeg byggede indhegningen. Jeg håber min far kan hjælpe mig her en af dagene, ellers må jeg være endnu mere kreativ. Jeg ved hun skal se resten af flokken og arbejder på fuld tryk, på en ide. Lige nu kan jeg ikke give hende andet end det jeg har, plader. Men har prøvet at lave et lille kikkehul til hende, men så skal ´hun kigge skråt ud.

Hele natten har jeg spekuleret på, om mit såkaldte hegn holdte. Det har det gjort, så jeg har været heldig. Når I ser disse billeder, tror jeg nok I kan forstå min bekymring og hurtige indhegning. Det håber jeg.

Jeg ved hun er alene. Men vil ikke sætte en høne ind til hende, med hendes bare sted og sår. De hakker ligemeget hvad, på hende. Har holdt øje med synderne. Tror det skyldes, at de har været trætte af det kolde vejr. De har hakket på hinanden, og hun har så været rigtig deprimeret. Tror det må være svaret.  ???

På dette billede til højre, er hun indhegnet. Den skrå plade, er den nuværende dør, som jeg vil gøre åben med hønsenet. Jeg har ikke fået renset ud i hele hønsegården endnu, kun i hendes del  ::)

Her er hendes ydmyge plads.

Her bliver hun forkælet  ;)

Hendes sår. Jeg synes det ser slemt ud :-\

« Senest Redigeret: 14 Marts , 2010, 09:56 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2010, 10:38 »
jeg tror at du har gjort det rightig godt!!  /o Og ja, hendes sår er meget slemme at se på, så det er da vist fint at hun får nogle dages ro!! Drys hende med klorhexidinpulver eller hvis du har en Aloe Vera plante, så smør hende med nogelt gele fra den...så skal det nok hurtig hele og så skal hun jo lige have fred til at sætte lidt nye fjer!!
mange hilsner
Trine <E

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2010, 11:40 »
Jeg synes også at du klarer situationen fint. Jeg vil fraråde dig at bruge Aloe Vera på hende. Det kan være voldsomt allergifremkaldende og det er ikke det, hun behøver lige nu. Det er jo også rene sår - så i princippet skal det bare holdes tørt og hun skal fodres godt. Så skal hun nok hele. Ligesom Trine ville jeg nok også afvente at hun får fjer inden jeg sætter hende sammen med de andre.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2010, 11:59 »
Nu e jeg jo ikke så sart, og jeg synes ikke de sår ser så slemme ud, jeg er mere bekymret fór hønens fremtid i flokken.
Hvis det var min høne, fik den et ordentligt pift hjortetaksolie på fjererne,  jeg har aldrig set nogen blive dårlige eller jamre sig hvis jeg har ramt et sår, jeg har selv fået det i neglerødderne og det er ikke noget at hyle over, når man slipper hønen eller kyllingen igen opfører de sig som om intet var hændt. og så røg den lige ind i flokken igen,,,, de andre skal nok lade hende være, det stinker forfærdeligt, og der er ingen fare for at hanen vil træde hende heller, du kan evt give hende et pift i nakken også, så er du helt sikker på at hanen ikke gider.... Hvis hun bliver holdt udenfor, så giv et par af de andre et pift også, så kan de lære det....
Der sker ikke noget med fjererne, det sorte går af i løbet af en uges tid, og skal gentages til sårene er væk og fjererne er tilbage.

De skal have det godt, og det gælder også deres instinkter og dagligliv, og netop her kan man gøre noget andet end at skille hende fra flokken, og så er du fri for at stable plader og sten.
Hjortetaksolie kan købes i foderstof og hos America eller hos dyrlægen hvor det hedder "mod fjerkræ kanibalisme "  det er receptfrit.

Jeg har brugt det på små kyllinger der synes det er sjovt at pille fjer hos den der ligger ved siden af, og det holder omgående op.  /o

Det er min ringe mening
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2010, 12:36 »
Men hvis lugten er så forfærdeligt, så må det også være forfærdeligt for hønen?