Jeg er så ny som man kan være på denne side, faktisk har vi ikke så meget som en eneste kylling endnu, men vi skal til at holde høns, dog skal vi lige have bygget en hønsegård først.
Jeg har prøvet at læse lidt om emnet, og der er vist lige mange ideér til hønsegårde som er der høns her i landet.

Men jeg har en idé som jeg gerne vil høre om kunne være god, og hvor hønsene kan trives og have det godt.
Vi har stykke baghave hvor der er grus og perlesten. Jeg har tænkt mig at rydde et areal på 5 x 2,5 m. Her vil jeg først ligge et stykke hønsetråd ud og oven på det ligge nogle fliser. Årsagen er at jeg gerne vil have hønsegården hævet lidt, samt gøre det svært for ræve og andre dyr at grave indunder hegnet, som jeg vil rejse hele vejen rundt.
Ovenpå fliserne vil jeg strø 5-6 cm grus eller sand, så hønsene kan skrabe i jorden uden at ødelægge ben og fødder. - men vil det være for meget grus? og kan de gå rundt i det?.
Højden på gården tænker jeg skal være 1,8 - 2,0 meter. - er det for meget? eller passende?
På den ene af siderne af gården har vi en stor tørnehæk som vil skærme af, den anden side ligger ud til en åben mark, der vil jeg rejse et læhegn. Den tredje side skal vende ud mod vores have, og på den fjerde har vi et opmuret baghus (gammel stald) hvor jeg indei vil lave selve hønsehuset.
Lyder ovenstående helt hen i skoven.?
En anden ting, de høns som vi vil holde skal være luttehøns, hvordan kan man komme i kontakt med opdrættere eller andre hønseholdere ? gerne på Fyn?