Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine første høns! :-)  (Læst 9423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Mine første høns! :-)
« Dato: 07 Marts , 2010, 13:29 »

Ja. Det er så min dejlige hønseflok. Nu er der kun 3 haner tilbage, hvor de 2 gule skal slagtes og den sorte blive hane for flokken. Det var et svært valg, for jeg var også glad for min blandingshane. Men så begyndte den helt sorte at gale, så jeg kunne ikke stå for ham!
Han er meget rolig, og har en dejlig fjerdragt. Man kan ikke andet end at smile, når han kigger på en. Jeg er MEGET glad for ham. Han er bare Danmarks flotteste!  ;D
Men jeg er i tvivl om han nu er raceren. Han skulle gerne være en sort orpington? Men hvis han ikke er det, er det også ligemeget  <I

Jeg har udover det med hanen, endnu et spørgsmål. Jeg har 2 grå høner. Meget mærkeligt er de gået over og blevet grå? De har en mørkegrå hals, og så er de ellers lysegrå. De ligner i kropsformen orpington, så noget orpington må der være i dem? Ellers så må det være en sjælden farve jeg har fået<A Det kunne være ret sjovt!  :D

Håber I kan hjælpe mig  :)
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2010, 13:36 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine første høns! :-)
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2010, 13:46 »
Hvor er de søde :D

De blå er nok blå orpington og de er lidt sjældne, hvis du ruger æg ud fra dem og din sorte hane vil halvdelen blive blå :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2010, 13:47 »
Hej Freja

De to grå som du kalder dem ser ud til at være det der skal være blå,
og de passer godt sammen med den sorte hane, sammen med ham vil du få spættede og formentlig også blå kyllinger, og på den måde fortsætte med de blå. Måske er den sorte også faldet ud af de blå.

Du burde beholde en gul hane til de gule høner ;)

Jeg syntes at du skal spørge den lokale fjerkræklub om de vil se på dine
dyr så du får en god vejledning omkring videre avl.

God fornøjelse med dine dyr /o

mvh
Carsten
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2010, 13:52 »
ja jeg er ikke så god til at se om de er race typiske men dejlige det er de /o
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2010, 15:08 »
Hold da helt op hvor er de flotte  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2010, 16:05 »
Tak for svarene!  ;D

Kan slet slet ikke forstå, at jeg har blå orpingtons. Vi bestilte jo sorte og gule orpingtons? Der må have været en fejl af en art. Men tror det er mig der smiler mest nu  :D

Ja de er bare dejlige. Kan håndfodre og ae nogle af dem. Især de gule.  :) Og de elsker at få opmærksomhed. Hvis de ikke får det, begynder de at bokke op.
Jeg har også en sort orpington høne, måske har hun også noget blåt i sig? Hun er også meget speciel  ;D

Her er endnu et billede af mine blå høner  ;D

Der er også et andet spørgsmål som nager mig. Mine høner er ikke begyndt at ligge æg endnu, er det normalt?
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2010, 16:19 »
Hvor gamle er de?
Hvis de skulle være startet med at lægge æg sent i efteråret eller her i vinter, så har de nok udsat starten til det bliver mildere i vejret. det er meget normalt. De kommer nok i gang når vi får forår, hvornår det så end måtte blive.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2010, 16:38 »
Hvor er de fine  /o

Jeg er osse fan af "de blå"  :D og glæder mig til at få blå australorp engang til sommer  ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2010, 18:07 »
Skønne høns du har der  /o Jeg tror ikke, man kan sige en egentlig fejl, når du  har fået blå, for når der avles blå, skal der sort ind over, så derfor kan du godt få nogle blå kyllinger, hvis der har været avlet for blåt, så vidt jeg har forstået.
Jeg kan godt forstå du har svært ved at vælge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2010, 19:09 »
Skønne skønne billeder /o
Og dejlige høns ;D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2010, 20:27 »
Wow, nogle flotte høns! Jeg har jagtet blå orpington i et par måneder, og min eneste blå høne er lige død, snøft :'( Men jeg har to spættede, en sort og så en blå hane, så jeg satser på at lave blå kyllinger, så snart de kommer i gang med at lægge æg. Herhjemme er det kun silkerne og min ene isa brown, som er kommet i gang med æggene.

Hvad får de at spise? For man kan også let komme til at give dem for meget, så de bliver fede, og så kommer der nemlig ingen æg. Orpington bliver nemt for fede :)

Hvor bor du henne? Hvis du skal have noget friskt blod ind i flokken, og have kyllinger, kan vi evt. bytte lidt rugeæg senere på året :)

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2010, 20:28 »
Hej igen og tak for svarene!  *p

De er fra sommerferien 2009. Så de er ikke så gamle endnu. Jeg giver dem, hvad der er i haven og rester fra køkkenet. Og så min specielle blanding af hvidløg (masser), løg, havregryn, lidt olivenolie, nogle gange brødkrummer og nogle gange røde linser. Den blanding kan variere. Lige nu i vintertiden står det mest på hvede og byg. Jeg kan ikke altid huske blandingen, da min far for det meste køber den. Vi blander en masse korn, og der er ALTID hvede i.
Mine høns har en stor ude gård, og der render de frem og tilbage, så hveden burde blive brændt hurtig af igen.
Jeg har stort set fuldt de fleste råd, fra de kloge hønseejere herinde på forummet, og ud af det, har jeg fået en sund flok. Ingen er døde eller syge  :D
Her til sommeren vil de få en kæmpe plads at løbe rundt på, selvfølgelig indhegnet. Jeg og min far vil indhegne et STORT område, hvor de altid vil have græs og frugter fra træerne. Så kan de få bevæget sig godt. Jeg tror, at hvis jeg skulle kalde dem noget, så ville det være luksushøns. Giver dem alt hvad jeg kan af ting og sager. Det er nok grunden til, at deres fjerdragter er så pæne.  ;D

Jeg bor på Sjælland, Sydsjælland. Hvis jeg skal bytte æg, skal det helst være tæt på, da jeg ikke har den store mulighed for at køre nogen vegne. Skal lige snakke med mine forældre også.

Nu venter jeg bare på den store dag, hvor de vil lægge æg! Det har jeg glædet mig til i snart et år  ;D
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2010, 20:32 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington