Ja det er bare noget af det værste når sådan noget sker. Har også prøvet det i mindre målestok (ingen sår, men bare pletter bagi). Og ja man ser det ikke sådan bare lige med det samme.
Min erfaring er at hjortetaksolie ikke hjælper ret meget. Men man kan selvfølgelig være heldig det hjælper i enkelte tilfælde.
Derimod er nummer et selvfølgelig at finde synderen hurtigst muligt og få den (dem) aflivet.
Nummer to er, efter min mening og erfaring, at hver dag give dem en god vitamin og mineral blanding (her har jeg rigtig god erfaring med Natural's Vitamineral blanding til duer). Der står på pakken at det skal være til rådighed hele tiden til duer. Jeg bruger ca. en teske hver dag til 8 høns + en hane. 600 gr. koster 19,95 i Farmland. Er der ikke lige lidt madrester at blande det op i, drysser jeg det bare over pillerne.
Derudover giver jeg ca. 3-4 håndfulde katte piller af dem fra Lidl til 19,95 for 2 kg (der er hele 32 % protein i dem, det højeste jeg har kunne finde). Desuden kan de fint spise dem, pga. størrelsen, uden de behøver at blødes op i vand (store høns).
Desuden giver jeg dem ikke de 4-5 håndfulde korn som jeg plejer - så jeg tvinger dem til at spise mere af deres fuldfoder. Alt i alt ser ovenstående ud til at virke, jeg har dog også briller liggende klar, men vil absolut ikke bruge dem så længe ovenstående virker.
Og selvfølgelig er adspredelse her om vinteren også meget vigtig, men ikke altid let med alt det frost og sne. Jeg drysser også nogle gange lidt godt hø i hønsegården som de elsker at rode i samt spise.
Tror det er lidt undervurderet hvor mange proteiner, vitaminer samt mineraler høns selv finder når de altså har mulighed for det. Men det kan de jo ikke rigtig i det vejr vi har nu.