Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kanibalisme og fjerspiseri  (Læst 9394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
Kanibalisme og fjerspiseri
« Dato: 25 Februar , 2010, 12:05 »
Der var engang 11 smukke velfungerende fruer af slægten orpington. De havde et smukt stort palads med en dejlig indrammet park. Pludselig en søndag var der kun 9.
I søndags lå der en død og en blødende høne i chok med stort dybt hul hakket i ryggen. Den sårede slog jeg øjeblikkelig ihjel (med blødende hjerte).
Jeg har hver dag hele vinteren kæmpet mig vej til mine høns. Aldrig har jeg observeret hakkeri eller andre unoder i flokken. MEN måske har jeg haft for travlt i kulden til at se ordentlig på hver enkelt? (de mange fjer gemmer hullerne). 5 af de andre viste sig at have store pletter og sår på ryggen og ved gumpen. Hvorfor pludselig sådan en opførsel? Skyldsspørgsmålet melder sig . . .
Nu sidder der 5 fruer i hver deres store kasse indendørs med gulvvarme. Deres sår og bare områder er smurt med helosan og pudret med klorhexidin. Det heler støt. Alle får serveret meget proteinrig guf med vitaminer og hvidløg. Nu venter jeg på levering af hønsebriller til hele flokken.
Det har været rart at have dette forum at støtte sig til. Har nogen her haft lign. oplevelser? Eller gode idéer? Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Kanibalisme og fjerspiseri
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2010, 12:55 »
Velkommen her til forum.
Jeg har oplevet det med død kylling (sandsynligvis mast ihjel) på 8 uger. hakket ind til indvolde. ad. Tror simpelthen at de går og keder sig når de ikke kan komme ud som de plejer pga sneen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2010, 13:28 »
Velkommen på forum, Ingrid  :D
Sikke noget skidt med dine høns *t godt du har styr på det nu.
Jeg tror, grunden er, at de har kedet sig her i vinter, og så er de kommet igang med den uvane. Vi har haft andre tråde om netop det her på det seneste. Mange har kunnet stoppe fjerpilleriet ved at sørge for adspredelse til hønsene, f.eks. korn drysset ud i halm m.m.
God bedring med dine høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2010, 15:24 »
Ja det er bare noget af det værste når sådan noget sker. Har også prøvet det i mindre målestok (ingen sår, men bare pletter bagi). Og ja man ser det ikke sådan bare lige med det samme.

Min erfaring er at hjortetaksolie ikke hjælper ret meget. Men man kan selvfølgelig være heldig det hjælper i enkelte tilfælde.

Derimod er nummer et selvfølgelig at finde synderen hurtigst muligt og få den (dem) aflivet.

Nummer to er, efter min mening og erfaring, at hver dag give dem en god vitamin og mineral blanding (her har jeg rigtig god erfaring med Natural's Vitamineral blanding til duer). Der står på pakken at det skal være til rådighed hele tiden til duer. Jeg bruger ca. en teske hver dag til 8 høns + en hane. 600 gr. koster 19,95 i Farmland. Er der ikke lige lidt madrester at blande det op i, drysser jeg det bare over pillerne.

Derudover giver jeg ca. 3-4 håndfulde katte piller af dem fra Lidl til 19,95 for 2 kg (der er hele 32 % protein i dem, det højeste jeg har kunne finde). Desuden kan de fint spise dem, pga. størrelsen, uden de behøver at blødes op i vand (store høns).

Desuden giver jeg dem ikke de 4-5 håndfulde korn som jeg plejer - så jeg tvinger dem til at spise mere af deres fuldfoder. Alt i alt ser ovenstående ud til at virke, jeg har dog også briller liggende klar, men vil absolut ikke bruge dem så længe ovenstående virker.

Og selvfølgelig er adspredelse her om vinteren også meget vigtig, men ikke altid let med alt det frost og sne. Jeg drysser også nogle gange lidt godt hø i hønsegården som de elsker at rode i samt spise.

Tror det er lidt undervurderet hvor mange proteiner, vitaminer samt mineraler høns selv finder når de altså har mulighed for det. Men det kan de jo ikke rigtig i det vejr vi har nu.
Mvh

Claus

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2010, 20:50 »
Er du sikker på at det er dem selv som har gjort det og ikke et rovdyr af en art ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2010, 21:39 »
Det kunne faktisk have været rart, hvis det var rovdyr, som havde gjort det. Men nej, ingen dyr.
Jeg prøvede også at give de sidste 5 hjortetaksolie, da jeg isolerede de 4 med sår. Men nej, - efter 24 timer havde den ene fået hakkesår på ryggen og måtte også isoleres.
Det kan undre mig, at de uanfægtet har fortsat æglægningen, mens de blev tortureret af de andre.

Det ser ud til, at mine 2 gule orp'er er de "førende onde". Resten er sortsømmede. De er alle nogenlunde lige gamle (knap 1 år).
Kan det virkelig passe at farve kan have indflydelse på sindet? (Ja altså - det er høns vi taler om!!!)

Nu prøver jeg at opretholde min barnetro på, hvor søde og dejlige høns er. Men der er godt nok kommet lidt ridser i lakken.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline løvenhardt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2010, 10:35 »
Hej...

Min ene Orpington begyndte også at plukke hanen på halsen. Da den høne var meget dominerende og ret ond ved de andre besluttede vi at aflive hende. Men så fortsatte de andre orpingtoner bare. De plukkede også de andre. Fik det råd at vi skulle smøre lidt hjortetaksolie på høns og hane. Under meget polymik, lykkedes det. Men det havde ikke den ønskede virkning.
Dernæst prøvede  vi at grave gange i sneen, sprede gode sager rundt omkring så de kunne gå mere rundt og hakke. Dernæst gav vi dem mere protein i form af kød nogle gange om ugen.( det er de helt vilde med) Jeg kan ikke se de plukke fjer mere.. og de skaldede pletter ser ud til at være samme størrelse. Så det virker som om de er stoppet. Tror de kedede sig i alt den sne. håber du kan bruge de råd..

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2010, 17:12 »
Jeg har lige et spørgsmål, ikke sikkert det hører til her men alligevel ;)
Mine (ja altså de fleste) høns og også kokken en bare i enden, hvorfor?
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2010, 12:33 »
Flokken må dø!!
Det er frygteligt. Nu er der ikke mere at gøre. Øksen er det mest barmhjertige.
For nogle lyder det nok skørt, men jeg græder mine salte tårer  De orpington-fruer var mine øjestene.

De plukker hinanden til blods - og trods alle indsatser fortsætter det.
Jeg har haft dem isoleret, jeg har givet dem proteiner i rige mængder, jeg har skilt mig af med de to fører-høns, jeg har ryddet jord for dem i haven, jeg har aktiveret dem, jeg har sprøjtet dem med frygtelige lugte - altsammen uden held.
Det er blevet en indgroet vane, og nu må de dø.
Jeg prøvede med hønsebriller, men hønsene er for store. Det var rent dyreplageri at forsøge.

Hvordan kommer jeg nogensinde igang igen. Jeg nød, at de nu var blevet store (1 år). De var smukke, hyggelige, omgængelige og lagde masser af æg. Mine børn elskede dem.
Vil nogen have dem?
Har nogen 10 smukke 1-årige orpingtoner til salg???
Med sorgfuld hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2010, 12:43 »
Har de en hane? Han skal jo sådan set sørge for god ro og orden i flokken....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2010, 12:49 »
Nej ingen hane - desværre! Jeg ville gerne, men det er ikke lovligt i denne kommune, når jeg bor indenfor bygrænsen.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2010, 13:33 »
Hej
tror at fjerpilleri og kannibalisme viser, at der er stress på.
Jeg har haft høns i mange år, og har oplevet det en gang, da  mine høns blev lukket inde i 2006.
Vi forlanger at vore høns skal lægge æg under alle omstændigheder, giver dem lys, proteinrigt foder osv, og lader dem ikke overvintre i fred uden at lægge mange æg.
Det er, så vidt jeg kan se, "bare" et symptom på samfundets opskruede forventninger til vækst uanset hvad det går ud over, så måske er recepten Lykkepiller til hønsene  ???
Jeg mener bare at naturen har sine cyklusser, og at vi gør bedst i at leve i overensstemmelse med dem, og lade hønsene gøre det samme.

Til Søren.
Har du set efter om de har utøj ?

mvh
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2010, 14:59 »
Jah. det tror jeg du har helt ret i. Der sker lidt det samme med høns som mennesker. Opskruede forventninger til hvad vi skal kunne magte.
Mine høns er nu mere klappe, nusse-høns end æglægningsfruer.
Bare det var mig!
Mvh Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.