Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min yndlingshøne er sløj og jeg kan ikke finde ud af, hvad hun fejler?  (Læst 12152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chris

• Passiv bruger
Hej med jer

Håber, at der er nogen, der kan guide mig lidt på vej.

Min yndlingshøne (Orpington) har været lidt slap i det de sidste par dage. Hendes kam er blevet bleg og hun puster sig mere op end de andre høner. Hendes appetit er heller ikke for stor, men hun spiser dog lidt.

Jeg har mærket på hendes kro, men synes ikke, at den føles anderledes end de andre høns, som virker helt friske. (Det er dog ret store mængder, der kan være i en Orpington?)

Hun er fra maj 2009. Hendes søster har lagt æg den sidste måneds tid, så jeg går ud fra, at hun er tæt på æglægning? Jeg har derfor tænkt, om hun kan have læggenød? Men skal hun så ikke stå lavt med gumpen og helst ikke ville bevæge sig? Jeg kan heller ikke hverken se eller mærke noget anderledes på hende i forhold til de andre? Men jeg er jo ikke ligefrem ekspert på dét område, da det er mine første høns  :-\

Der er heller ikke blodmider under siddepinden. Hun virker ikke snottet og trækker vejret normalt. Hendes øjne er helt klare, men hun er simpelthen bare ikke sig selv.

Jeg har overvejet at tage hende ind, men eneste mulighed er helt ind i huset. Det vil nok give problemer i forhold til både hunden og også med at sluse hende ud igen, da vi ikke rigtigt har nogen steder med 'mellem-temperatur'.

Er der nogen gode bud på, hvad der kan være galt med hende... og hvad jeg skal gøre for hende?

Tusind tak på forhånd!

Hilsen Christine

Der
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Christine, hvis en høne er klar til at lægge æg, vil kammen som regel være godt rød. Har kammen været rød, og er blevet blegere?
Jeg synes, du har tjekket hende godt igennem, og har lidt svært ved at komme med bud på, hvad du ellers kan gøre, men ud fra din beskrivelse, er det jo tydeligt, at hun ikke har det godt.  >:(
Som sidste udvej, ville jeg nok tage hende ind eller måske sætte en varmelampe i hønsehuset. Varme er tit en god ting, når en høne har det skidt, jeg ville også give hønseguf og blande Ropa-B i drikkevandet.
Jeg *k for hende.
Til sidst kan jeg fortælle dig, at for nylig virkede en af mine tøser som om hun havde problemer med det ene ben, jeg satte hende i en kattetransportkasse fra sen eftermiddag og til morgenen ca 36 timer senere, hun fik selvfølgelig mad og drikke, og jeg havde et skur med temperatur på 6 plusgrader, hvor hun kunne være (det var lige i den allerkoldeste tid). Hun har det fint nu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Chris

• Passiv bruger
Ja, kammen har været rød og er blevet blegere. Hun er helt sikkert ikke sig selv og det er altså trist at se på. Hun plejer at være dén af hønsene, der er mest fremme i skoene...

Jeg vil prøve at give hende lidt varme på den ene eller anden måde og se om det hjælper.
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Mit bud vil også være hønseguf og varme - og så være helt sikker på hun ikke får træk  :) God bedring med hende  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Chris

• Passiv bruger
Så er damen installeret i en et-værelses lejlighed med gulvvarme (dvs. en halmforet hunde-transportkasse med varmeplade nedenunder). De andre høns må så undvære varmepladen til vandbeholderen, men det er jo heldigvis ikke så koldt længere.

Lejligheden har også room service. Hun er netop blevet præsenteret for hønseguf for første gang og har spist ½ kaffekop fuld. Jeg har dog ikke set hende drikke.

Lad os håbe at wellness-opholdet har den ønskede effekt og kan få hende på dupperne igen.

Offline Karla

• Passiv bruger
Jeg krydser fingre for projektet. Lad os høre hvordan det går.
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Chris

• Passiv bruger
Hun har nu siddet i kassen siden i går eftermiddags. Jeg bilder mig ind, at hendes kam her til morgen er en anelse rødere. Hun spiser også med stor glæde hønseguf, men gider ikke spise korn.

Jeg tror, at jeg lader hende sidde i kassen indtil i morgen og håber, at hun bare har været lidt afkræftet og trænger til at komme til hægterne med lidt varme og fred.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Lad os håbe det går den rigtige vej *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
Lur mig om ikke hun lægger et æg en af de nærmeste dage. Jeg havde sidste år et par stykker der også skrantede lidt og havde afskrevet dem, men så begyndte de at lægge æg i stedet for at blive mere syge.

VH Gunni.

Offline Chris

• Passiv bruger
Det er tilsyneladende ikke gået fremad med damen i løbet af dagen  /d. Tværtimod virker hun nu mere sløj. Jeg tog hende ud af kassen, hvorefter hun gik 2 m i hønsehuset og smed sig fladt som en pandekage? Det kan da ikke være gode tegn?

Men jeg tror nu, at jeg kan konstatere, at hun HAR sur kro. I hvert fald føles hendes kro nu oppustet og 'blævret'. Jeg har derfor givet hende madolie direkte i næbbet (ca. 6 ml) og masseret hendes kro.

Jeg er dog i tvivl om, hvordan man egentlig skal massere kroen? Cirkelformede bevægelser eller skal man stryge nedefter eller skal man bare ælte lidt blidt på den?

Og hvor lang kan jeg tillade mig at vente på bedring, inden hovedafbryderen skal benyttes? Jeg vil godt nok være ked af det, hvis yndlingshønen er den første, der skal i gryden herhjemme  :'(

Offline Jake

• Passiv bruger
@Chris, har du set denne tråd? http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7722.0.html Det handler om sur kro  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Chris

• Passiv bruger
Det gik desværre ikke fremad med damen. Her til morgen ville hun ikke rejse sig, var fortsat helt bleg i kammen, pustede sig helt op og så generelt rigtigt sløj ud. Hun havde heller ikke spist igår. Så nu er hun udfriet af sine lidelser.... :'(

Jeg ved dog stadig ikke, hvad der var galt med hende, så jeg valgte at nærstudere hende indvendigt. Jeg har dog ikke en dyt forstand på det, men jeg kan da konstatere, at der ikke sad nogen æg fast, at hun havde fint med sten i kråsen og at hun ikke havde sur kro. Hun var meget tynd (kan høns tabe sig meget i løbet af få dages sygdom?), MEN havde alligevel enorme mængder fedt i kroppen.... nærmest 1½ håndfuld? Det kan da umuligt være sundt, så har jeg indirekte slået hende ihjel med for meget velfærd?  :-\

De to andre høns virker sunde og lægger fint med æg. De får 'hønsekorn' (blandet), tilskudspiller samt salatrester.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det var trist, men du gjorde det rigtige, tror jeg *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Stakkels dig og høne :( Puh, jeg har også en yndlingshøne (*r), og frygter at der skal ske noget med hende.

Mærkeligt hvad der var galt med hende...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
øhhmm bleg kam, stille og indadvendt, flad som en pandekage,,,,,, Skruk....

Ellers har jeg mange syge høns i løbet sommeren......
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn