Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Menu med roepiller  (Læst 17182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eva

• Passiv bruger
Menu med roepiller
« Dato: 22 Februar , 2010, 19:09 »
For at tilbyde en varieret kost, har jeg købt roepiller. Efter anvisning fra foderstoffen hældte jeg vand over og lod det stå et døgn. Jeg skal love for at det har udvidet sig. Glad gik jeg i hønsegården og alle kom  løbende for at se hvad der var af lækkerier.
Efter at alle havde smagt gik de skuffede væk fra skålen.
ÆV har jeg kræsne høns, eller skulle jeg have blandet det med et eller andet ?
Hvad gør I andre ?
Venlig hilsen
Eva

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Menu med roepiller
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2010, 19:40 »
Vores gider heller ikke at æde dem.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2010, 19:46 »
Jeg giver dem ikke roepiller.. Har ikke en gang haft skænket dem en tanke.

jeg har dog givet dem lidt fintrevet sukkeroe, landmændene har jo åbenbart for mange? siden de taber dem.  Og det var heller ikke noget hit.  

men en mulighed kunne vel være at lave en slags hønseguf ud af det? A38, hvidløg m.m i

Men hvad skal de roepiller egentlig gøre godt for?
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2010, 20:06 »
Min nabo giver af og til sine en hel kålrabi ( det er nok mest i sønderjylland de fåes) Det er såsan en roelignende rodfrugt.
MEn ellers ville jeg da også blande lidt guf i roepillerne, for tror faktisk ikke roer rigtig smager af noget.... og høns vil jo have noget der smager af noget ;) Så hæld du lidt hvidløg over måske lidt vispumin også eller en sjat leverpostej (så skal de sq nok komme :) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2010, 20:39 »
Mine får lidt roepiller opblødt i vand 1-2 gange om ugen, de spiser det da, især hvis jeg kan få dem til at tro, at der ikke er ret meget af det, for hos os er sjældent = et hit.
Jeg giver dem også spirede hvedekerner, og jeg giver dem blendede rosenkål. Forleden fik vi brunkål, og resterne var et stort hit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2010, 20:45 »
Jeg købte roepillerne for at give dem lidt variation fra æglægningspillerne. Men de har åbenbart bedre smag end jeg havde forestillet mig.
De plejer ellers at æde alt hvad der kommer i skålen.
Nu har jeg jo 25 kg og ædes skal de, så den ide med at blande roepillerne i guf den vil jeg da prøve, så er der godt nok til lang tid.
Venlig hilsen
Eva

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2010, 20:49 »
Marianne det var en snedig ide. Jeg gemmer sækken, og finder den smukkeste lille skål frem. ;D
Venlig hilsen
Eva

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2010, 20:55 »
Hvad med lucernepiller? Nogen erfaringer?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2010, 21:35 »
jeg har prøvet med grøn piller, men det har heller ikke været noget særlig hit, så går det alligevel bedre med kaninpiller.

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2010, 21:48 »
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2010, 22:31 »
Ææeehhmmm , de der roepiller , er der rigtig meget godt næringsmæssigt i dem - eller er det bare billig mad ?
Står næringsværdien mål med indkøbsprisen og "bøvlet" med dem ? Hvad kan handler i sådan 25 kg til ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2010, 22:43 »
Tja, der er mange og delte meninger om disses kvalitet som foderemne. Prøv at Google 'roepiller indhold'. Og så er du vist optaget resten af aftenen.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2010, 07:05 »
En sæk roepiller koster ca. 70 kr. Jeg delte den med en bekendt, der har får, så jeg beholdt bare ca. 5 kg. Så fik jeg nogle baller hø af ham, og det har både rådyrene i haven og hønsene i carporten nydt godt af.
Jeg har valgt at give mine høns lidt opblødte roepiller ind i mellem, fordi de slet ikke har deres have pga. sneen. Jeg kan godt lide, at de får en varieret kost, og jeg bilder mig ind, at roepillerne til en vis grad erstatter det grønt, de savner.
Jan du er velkommen til at få nogle af mine roepiller, så du kan se, om det overhovedet er noget for dine høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2010, 07:21 »
En sæk roepiller koster ca. 70 kr. Jeg delte den med en bekendt, der har får, så jeg beholdt bare ca. 5 kg. Så fik jeg nogle baller hø af ham, og det har både rådyrene i haven og hønsene i carporten nydt godt af.
Jeg har valgt at give mine høns lidt opblødte roepiller ind i mellem, fordi de slet ikke har deres have pga. sneen. Jeg kan godt lide, at de får en varieret kost, og jeg bilder mig ind, at roepillerne til en vis grad erstatter det grønt, de savner.
Jan du er velkommen til at få nogle af mine roepiller, så du kan se, om det overhovedet er noget for dine høns.

Jeg har også prøvet roepillerne.... Jeg tror nu kun ca. 10% af dem blev spist..... det er nu ikke deres ynglingsmad....

Citér
jeg bilder mig ind, at roepillerne til en vis grad erstatter det grønt, de savner.
-
Roepiller erstatter ikke græs elle noget andet.... Det er ren fyld... Der er næsten ingen foder-enheder der i..
Vi bruger roepiller/betfor til vores heste og ponyer som en del af deres daglige foderplan...

Skal du have erstattet græsset i haven.... Så kan du købe Grønpiller...

Dette er Ren Græs..... De skal bare valses og kommes i foderet i tør tilstand.

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2010, 07:28 »
Jeg har brugt roepiller til hestene (for den opstaldede hest skulle have dem i følge ejeren) og dengang spurgte jeg min forhandler af foder om jeg kunne give dem til hønsene, han mente at hønsene så absolut ikke havde brug for dem.
Roepiller er FYLD og har ikke den største næring, men en del vand er der i dem. Jeg tror nu nok at køer har mest glæde af dem.
Jeg synes desuden også at de er for dyre i forhold til hvad de er værd fodermæssigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub