Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Menu med roepiller  (Læst 17171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Menu med roepiller
« Svar #15 Dato: 23 Februar , 2010, 07:34 »
Jeg har brugt roepiller til hestene (for den opstaldede hest skulle have dem i følge ejeren) og dengang spurgte jeg min forhandler af foder om jeg kunne give dem til hønsene, han mente at hønsene så absolut ikke havde brug for dem.
Roepiller er FYLD og har ikke den største næring, men en del vand er der i dem. Jeg tror nu nok at køer har mest glæde af dem.
Jeg synes desuden også at de er for dyre i forhold til hvad de er værd fodermæssigt.

Jeg er helt enig!  /o

Men de heste som ikke skal have så meget krybbefoder er glad for der er lidt mængde i krybbe i form af roepiller/betfor....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 23 Februar , 2010, 07:40 »
Hvordan klare man lige valsning, når man bor i et ganske almindeligt hus uden al det der staldudstyr?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2010, 07:45 »
Jeg har prøvet for underholdningensskyld og smide nogen piller igennem en gammel kødhakker,

Det virkede også...

Så det er bare ned på det lokale genbrug... De plejer jo være til og komme til for penge...

Men gør det ikke indenfor..... Det STØVER......  ::)
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #18 Dato: 23 Februar , 2010, 07:53 »

Citér
Jeg har prøvet for underholdningensskyld og smide nogen piller igennem en gammel kødhakker

Og det var en med håndsving jeg prøvede med... der må bare ikke komme for mange i af gangen.....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

GKV

• Gæst
« Svar #19 Dato: 23 Februar , 2010, 08:04 »
Roepiller er et udemærket foder til heste, især til dem der er nøjsomme, det fylder, uden at de får for meget protein, og der er gode fibre i.

Jeg ville dog ikke købe dem udelukkende til hønsene. Her farer hønsene over dem når der spildes lidt ved fodringen, hvilken høne med respekt for sig selv gør ikke det?  Hvis jeg serverer dem til hønsene  har det ingen interesse. Ænderne derimod er glade for dem, men dog i begrænset omfang, så det er ikke noget jeg satser på.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 23 Februar , 2010, 08:55 »
Jeg fandt lige dette her. Så vidt jeg kan se ligger roepiller på grænsen mellem energifoder og grovfoder, så for afvekslingens skyld her midt i en snetid, tror jeg det er udmærket til hønsene:
http://www.foderplan.dk/2008/08/roepiller-myter-og-realiteter.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #21 Dato: 23 Februar , 2010, 09:37 »
Fint link, Tak

VH Gunni.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 23 Februar , 2010, 22:56 »
Det var også et af de indlæg jeg faldt over da jeg Googlede 'roepiller indhold'. Alle de indlæg der kommer op ved denne søgning på Google vedrører heste, kvæg eller grise. Men som skrevet allerede elsker hønsene her roepiller, hvis de serveres som 'Alternativ Hønseguf', og de kan peppes op med næsten hvad som helst. I søndags serverede jeg ca 3 liter for mine (havde fået hældt lidt rigeligt med roepiller op til opblødning. Sådan kan det gå når det foregår på øjemål :D) iblandet 2 gulerødder, 2 rødløg, 1 alm løg, 1 æble, ½ hvidløg - blendet til mos, 1 dl madolie og 1 dl drikke Aloe Vera og derefter rørt sammen med hvedeklid og havregryn til det ikke længere klistrede.
Denne portion hold lidt over 1 døgn (som tilskud til almindeligt foder), men der blev spist op.

Jeg mener jeg betalte 65 kr for 25 kg på den lokale. Men om det er 65 eller 75 kr for 25 kg er vist ikke så afgørende i forhold til den mængde færdigt foder man får når pillerne er opblødt. Der er selvfølgelig stadig kun hvad der tilsvarer 25 kg tørstof, resten er vand, men jeg vil tro at en sådan sæk i opblødt tilstand svarer til 150 liter, eller mere.

Jeg har ikke prøvet det på ænder og gæs endnu. De får deres foder udendørs og grundet det store vandindhold, efter opblødning, ville det lynhurtigt fryse til én stor klump med de temperaturer vi oplever i vinter.
Mvh
Erik Andersen