Der er jo blevet ruget på livet løs her i huset siden før jul. Der er kommet en masse silkekyllinger, men den første maskine med Araucaneræg viste jo, at alle var tomme.
Jeg valgte så at sætte tøf tøf, min hane med tufter på stand by og prøve noget nyt. Ind røg den sølvhalsede englænder araucana. Han gik hos dem et stykke tid og efter de tre uger begyndte jeg at samle æg.
Han er nu slagtet for det var ikke den bedste kam og farve han havde.
Nu er der kommet fem kyllinger, to vildfarvede og tre sorte alle er de haleløse, men det er svært at sige om de har top, men skæg har de i hvert fald, de ligner små julemænd

Det spændende er så, hvad de ender op med at blive.
Der nåede også at komme tre Englænder Araucanaæg med i puljen, to blev ikke til noget, men til min stor forbavselse fik jeg en lavender efter min vildfarvede høne. Så nu er jeg endelig igang. Flere englændere er i rugemaskinen, men måske bliver der ikke så mange som ønsket, det har jo været bidende koldt med frossent vand i stalden o.s.v. og selvom jeg nærmest har grebet æggene under hønerne ja så har nogle af dem været meget kolde når jeg har taget dem ind.
På den anden side har jeg da lov at håbe, en araucanerhøne blev skruk, ligeledes en af silkerne og de har altså fået kyllinger ovre i stalden. Jeg havde givet dem æg fra staldhønsene.
Utroligt med silkehønen for jeg var overbevist om at det kunne ikke blive til noget, for jeg havde set, at et af æggene var gået i stykker, men havde ikke fået fjernet de andre som var ret indsmurt i ildelugtende stads.
Nå, men så i går myldrede der spil´me seks små kyllinger rundt i boksen sammen med mor, sejt synes jeg.
Hvor er de stærke og samtidigt svage de små pus, den lavenderkylling var læænge om at komme ud af ægget 1½ dag senere end de andre, men den havde jo hakket et lille hul, så jeg greb ind. Puh ha det så ikke godt ud, der var meget blod bagi og meget vådt og jeg regnede med at den ville gå til, men jeg klippede skalle fri et godt stykke væk fra kyllingen og så lå den der og så sølle ud.
Den tørrede dog op, men var stadigvæk lidt skravlet. Nu er den fit for fight og mosler på sammen med de andre, herligt.
Så er der staldkyllingerne dem efter mine hybridhøns og Kaj. Jeg giver op med al den farvegenetik når vi taler høns!!!
De fleste af disse kyllinger er blå eller blå med lidt rødt, der er dog også kommet en der ligner lavendel. Nej jeg har ikke haft nogen hane på springtur, der går bare Kaj og den såkaldt hvide italiener købt på Hellevad. Alle racehønsene går for sig selv.
VH Gunni.