Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så har jeg fået mine første Araucanerkyllinger!  (Læst 7624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Så har jeg fået mine første Araucanerkyllinger!
« Dato: 22 Februar , 2010, 09:03 »
Der er jo blevet ruget på livet løs her i huset siden før jul. Der er kommet en masse silkekyllinger, men den første maskine med Araucaneræg viste jo, at alle var tomme.

Jeg valgte så at sætte tøf tøf, min hane med tufter på stand by og prøve noget nyt. Ind røg den sølvhalsede englænder araucana. Han gik hos dem et stykke tid og efter de tre uger begyndte jeg at samle æg.

Han er nu slagtet for det var ikke den bedste kam og farve han havde.

Nu er der  kommet fem kyllinger, to vildfarvede og tre sorte alle er de haleløse, men det er svært at sige om de har top, men skæg har de i hvert fald, de ligner små julemænd ;D Det spændende er så, hvad de ender op med at blive.

Der nåede også at komme tre Englænder Araucanaæg med i puljen, to blev ikke til noget, men til min stor forbavselse fik jeg en lavender efter min vildfarvede høne. Så nu er jeg endelig igang. Flere englændere er i rugemaskinen, men måske bliver der ikke så mange som ønsket, det har jo været bidende koldt med frossent vand i stalden o.s.v. og selvom jeg nærmest har grebet æggene under hønerne  ja så har nogle af dem været meget kolde når jeg har taget dem ind.

På den anden side har jeg da lov at håbe, en araucanerhøne blev skruk, ligeledes en af silkerne og de har altså fået kyllinger ovre i stalden. Jeg havde givet dem æg fra staldhønsene.

Utroligt med silkehønen for jeg var overbevist om at det kunne ikke blive til noget, for jeg havde set, at et af æggene var gået i stykker, men havde ikke fået fjernet de andre som var ret indsmurt i ildelugtende stads.

Nå, men så i går myldrede der spil´me seks små kyllinger rundt i boksen sammen med mor, sejt synes jeg.

Hvor er de stærke og samtidigt svage de små pus, den lavenderkylling var læænge om at komme ud af ægget 1½ dag senere end de andre, men den havde jo hakket et lille hul, så jeg greb ind. Puh ha det så ikke godt ud, der var meget blod bagi og meget vådt og jeg regnede med at den ville gå til, men jeg klippede skalle fri et godt stykke væk fra kyllingen og så lå den der og så sølle ud.

Den tørrede dog op, men var stadigvæk lidt skravlet. Nu er den fit for fight og mosler på sammen med de andre, herligt.

Så er der staldkyllingerne dem efter mine hybridhøns og Kaj. Jeg giver op med al den farvegenetik når vi taler høns!!!

De fleste af disse kyllinger er blå eller blå med lidt rødt, der er dog også kommet en der ligner lavendel. Nej jeg har ikke haft nogen hane på springtur, der går bare Kaj og den såkaldt hvide italiener købt på Hellevad. Alle racehønsene går for sig selv.

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så har jeg fået mine første Araucanerkyllinger!
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2010, 09:23 »
Tillykke med de små pus. Uanset farve og afstamning er det jo dejligt livsbekræftende med kyllinger. Og så i det vejr!
Vores første rugning gik i vasken grundet fejl i et elektronisk termometer. Så nu prøver vi igen med "Den Blå"'s indbyggede. Det er åbenbart mere pålideligt  ::). Vi havde heller ikke så mange æg med kyllinger i, men igen - nogle af dem havde nok fået frost. Min plan er at opdrætte blå randtegnede med øretufter (og uden hale) - de andre høner, f.eks. de vildtfarvede, må producere slagtekyllinger. Vi er ovenud tilfredse med grydeklare kyllinger på 1500-1900 gram. Faktisk er det jo herligt at have en hobby, hvor man KAN spise sig ud af problemerne ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2010, 10:17 »
Tillykke med de små  *p hvor er det bare skønt  *p og held og lykke med dem  <.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2010, 11:52 »
Tillyke - virkelig dejlig beskrivelse af tingenes tilstand hos jer   ;D

Det er jo en hel farvelade som du holder dig - så jeg kan godt følge dig i , at det virker som om genetikken er gået sine egne veje. Det gør den jo ind i mellem - heldigvis - så får vi en mulighed for lige at bremse op - undres og glædes.

tak

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2010, 12:19 »
Gunni uden billeder er det ikke sket ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2010, 12:24 »
 ;D ;D ;D De ligner jo alle andre kyllinger og staldhønsene er der vel ingen der er interesseret i?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2010, 14:11 »
Tillykke Gunni. Jeg glæder mig også helt vildt til jeg får mit hønsehus, og kan komme igang med at samle rugeæg.
Du kan faktisk se øretufterne med det samme, når kyllingerne er klækket og tørre, så sidder der nogle små dun og stritter på siden af hovedet
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2010, 06:54 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2010, 16:29 »
Tillykke med alle kyllerne.
De små "julemænd" kunne nu være ganske søde at se ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2010, 22:37 »
Ankerine, det er så spændende med de blå randtegnede du har gang i, glæder mig til at se resultaterne engang.

Marianne, tufter har de næppe, der er jo intet af den slags på englænderne og jeg har stadigvæk et ambivalent forhold til den avl. Jeg har også kun en høne med tufter + en splash med skæg og de er fra Jørn og er ikke blevet sat sammen med andet end en haleløs splash også fra Jørn. Her skulle der, hvis alt går vel, komme noget blåt og noget splash, men lad os nu se hvad der sker.

Jeg kan bedst lide dem med skæg. synes det ser så sødt ud også selvom de tuftede måske er "finere".

Englænderne er så afgjort dem jeg vil satse mest på, men derfor synes jeg alligevel det er spændende om nu de sorte viser sig at være sølvhalsede høner og de vildtfarvede haner. Fælles for de haleløse og englænderne er jo at der er ærtekam, turkis æg og samme holdning. Forskellen er mangel på tufter, hale og en masse hår i hovedet på englænderne, hvilket jeg finder så charmerende.

Jeg laver dem jo ikke med salg for øje bare for sjov skyld og ingen vil blive ført bag lyset af mig og købe katten i sækken.

Nå, jeg prøvede med lidt billeder, men de sorte blev bare sort i sort det må vente til der er dagslys.

Her kommer så nisserne, ugleungerne  eller hvad de nu ligner  ;D ;D

Og så lige den allerførste lavendel af eget opdræt som lever trods en vanskelig start.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2010, 06:59 »
Du har ret, de ser ret charmerende ud med det dun skæg  /o
Den lavendel ser da også rigtig fin ud.
Jeg troede, du mente øretufter, da du skrev noget om top i din første post, det var derfor, jeg svarede som jeg gjorde  :D Har du ikke et billede af en araucana med top, for det tror jeg ikke, jeg har set.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2010, 07:55 »

Jeg troede, du mente øretufter, da du skrev noget om top i din første post, det var derfor, jeg svarede som jeg gjorde  :D Har du ikke et billede af en araucana med top, for det tror jeg ikke, jeg har set.

;D ;D De har jo ikke top på samme måde som de toppede racer.Bare en masse fjer oveni hovedet. Dejligt at have hue på når det er så koldt.

Jørn sendte mig dette billede fra NZ, her er det jo en typisk englænder, men haleløs.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2010, 08:57 »
Tak Gunni  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2010, 12:12 »
Gunni: Hvor er de bare søde. Det luner her i denne kolde tid, med sådan et par uldtotter  ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene