Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ulv i Sønderjylland  (Læst 40082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #60 Dato: 17 Februar , 2010, 10:56 »
Den sidste ulv i Danmark blev skudt 1813 ved Estvadgård nær Skive.På Sjælland var ulven sandsynligvis udryddet 1513.
Bæveren den uddøde i Danmark for mere end 1.000 år siden.

Hmm - bæveren er uddød længe før ulven, men den er jo blevet genindført - selvom den ikke har nogen som helst gavnlig effekt. Det er da synd for ulven at den skal høre ude i byen (Jels måske?) at bæveren har fået lov til at komme tilbage når den ikke selv må...   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

karina dj

• Gæst
« Svar #61 Dato: 17 Februar , 2010, 11:41 »
Jeg troede faktisk bæveren bidrog med "naturpleje" og dens bosteder gavnede vandløbenes mangfoldighed...  Helt uden at ha' læst noget om det , var det min første logiske tanke  ???

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #62 Dato: 17 Februar , 2010, 12:08 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:53 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #63 Dato: 17 Februar , 2010, 12:49 »
Karina har ret. Bæveren er blevet udsat som en del af naturgenopretningen. De er med til at fremme vådområder/enge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #64 Dato: 17 Februar , 2010, 13:06 »
@wanda nej jeg holder ved mine 5 små fjollede fjerbolde *o

det er korrekt at bæveren udfører naturpleje. nu det jo så begrænset med vildskove her i DK, og vi har jo ligesom kunnet undvære den i 1000år ikk', så de eneste 2 påskud man kunne finde for at få et nyt spændende dyr til landet var at den skal pleje en natur der har plejet sig selv i 1000år og den har sørme levet i DK engang i fordumstid. efter min mening en latterlig argumentering.
vi har selv de sidste 100år forvoldt større skade på naturen end noget andet dyr og end naturen selv, men langt om længe er man begyndt at rette lidt op bla. vandmiljøet og får vi rettet det op igen kan det altså fint passe sig uden en bæver.
mine 5 cent.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 17 Februar , 2010, 13:12 »
Bæveren måtte gerne bo hernede i vores lille bæk, det ville bare være super!! ;)

Den eneste indgang til vores skov går gennem vores gårdsplads. Ellers skal man krydse gennem et fredet moseområde, hvor fremmede ihvertfald ikke har ret til at komme, igennem en dyrket mark eller over et område med græssede dyr. Man kan også komme over en mindre mark, men den er meget lille, så den formoder jeg ikke folk har ret til at komme på? ;)

Man er igang med en række forsøg med genudstætning af forskellige dyrearter rundt på små øer i Danmark, eller det har ihvertfald været planen. Blandt disse dyr er den europæiske bisonokse og et par andre arter. Man forventer også indenfor de kommende år at vaskebjørne vil indvandre til landet.

Finn, jeg tror sammenhængen skal ses i at naturen ikke kan klare endnu et rovdyr på højde med ræven, da arter som hare og agerhøne i forvejen er under stor tilbagegang ville det være meget alvorligt for disse arter hvis endnu et rovdyr gjorde dem til deres byttedyr. Fasanen har jo været her længe, og udkonkurrere ikke ligefrem de andre arter på samme måde. Arter som nilgåsen, mårhunden og bisonrotter er dyr der ikke høre til her, og derfor skal udryddes, da de truger flere andre arter. Nilgåsen kan ødelægge vores bestand af gravænder, da de kan pare sig med disse. Bisonrotten ødelægger vores diger, og er derfor en trusel mod vores diger. Mårhunden er som før nævnt et rovdyr, og kan gøre utrolig stor skade på mange af vores fuglearter og mindre pattedyr som hare ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 17 Februar , 2010, 13:13 »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 17 Februar , 2010, 13:21 »
Det virker bare underligt at hunden har kunnet klare sig så længe  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #68 Dato: 17 Februar , 2010, 13:26 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:53 Fra The Mother »

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #69 Dato: 17 Februar , 2010, 13:41 »
Hej Mikkel
Så vidt jeg husker så er der ikke offentlig afgang, hvis der ikke er LOVLIG adgang. Lovlig adgang er f.x. ikke over dyrkede marker eller arealer med dyr og man går da normalt ikke over folks gårdspladser.
Der kan dog sagtens være offentlig adgang i et fredet område  ;) (men ved jo ikke om der er det aktuelle sted). Er den lille mark udyrket og uden hegn så må man gernes færdes der.
Jeg har faktisk også tænkt lidt på det med at en hund skulle kunne have klaret sig så længe. Nu har en malamute jo jagtinstinkt, men det er formegentligt ret utrænet, da den rømmede, og så har det da ikke ligefrem været gode forhold for den. Måske de skulle vise billeder af Fie til de mennesker der mener at have set ulven og spørge om det var hende de så.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #70 Dato: 17 Februar , 2010, 17:20 »
Jeg troede faktisk bæveren bidrog med "naturpleje" og dens bosteder gavnede vandløbenes mangfoldighed...  Helt uden at ha' læst noget om det , var det min første logiske tanke  ???

Ja det er også rigtigt at den er genudsat som naturplejer - og det er den ganske god til, men den er MEGET uønsket for private skovejere omkring de områder hvor den lever. Men det er jo nu engang problemet når NATUR møder KULTUR - vi synes da alle at de små "pelsbamser" er søde at se på, men når de ødelægger vores ting og dræber vores (kæle)dyr, så er de uønskede - tag bare den flotte Mikkelræv, et imponerende og fascinerende (og sødt?) dyr at følge i naturen, men vi vil ikke have ham i nærheden af vores høns...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #71 Dato: 17 Februar , 2010, 17:43 »
Hej Mikkel

Prøv lige at læse denne artikel

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11314
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #72 Dato: 17 Februar , 2010, 18:23 »
Dejligt, så er det heldigvis sådan at der ikke er nogen der kan komme i vores skov, da eneste adgang er gennem ikke lovlige veje ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #73 Dato: 19 Februar , 2010, 23:35 »
Finn, jeg tror sammenhængen skal ses i at naturen ikke kan klare endnu et rovdyr på højde med ræven, da arter som hare og agerhøne i forvejen er under stor tilbagegang ville det være meget alvorligt for disse arter hvis endnu et rovdyr gjorde dem til deres byttedyr.

Du mener vel reelt :hvis endnu et rovdyr på højde med ræven, i tillæg til det værste af rovdyrene, Homo Sapiens, gjorde harer og agerhøns til deres byttedyr, ville det blive katastrofalt.  ???

hmmm... bortløben hund?

Jeg mener jeg så et sted at nogen havde bemærket en 'ulv' i området allerede 10 december, mens den bortløbne hund har været savnet siden 23 december. Jeg husker desværre ikke hvor jeg så det, men det var på en netside. Hvorfor det så først kommer frem i februar at nogen har bemærket en 'ulv' allerede 10 december kan man jo sætte spørgsmål ved!
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 20 Februar , 2010, 09:36 »
Ja det er netop det jeg mener. Grunden til at agerhønen her ved os er gået så kraftigt tilbage er fordi de omkringliggende landbrug er stoppet med eksempelvis at dyrke roer. Det sammenl med en stigende bestand af ræve har gjort at vi er gået fra at have rigtig mange, til kun få gange årligt at se agerhøns her i området. Haren har været ramt af en række sygdomme her, og har næsten været helt væk i området, men er nu på vej tilbage. Ræven har også gjort sit til at der har været tilbagegang.
Vi har ikke skudt agerhøns her i mere end 10 år, for når der er så få er der ingen grund til at skyde den enkelte overlevne. Vi har heller ikke skudt hare i 5-6 år, men de sidste to år har vi dog nedlagt en enkelt hvert år, da bestanden er på vej op :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.