Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget fuldfoder skal jeg give mine orpington?  (Læst 11866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvor meget fuldfoder skal jeg give mine orpington?
« Dato: 10 Februar , 2010, 21:16 »
Sagen er den, at jeg jo har lidt flere forskellige racer sammen. Førhen, fik de bare foder ad libitum, men jeg har jo hørt at orperne nærmest kan æde sig ihjel, hvis de får lov ::) Men altså...hvad gør jeg lige så? Det skulle jo gerne være sådan at alle blev mætte ;)

Hvor mange gram ville I give om dagen (til 5 orpington, 2 silker, 2 hybrider og 2 blomsterhøns)?

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvor meget fuldfoder skal jeg give mine orpington?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2010, 22:07 »
Ja, det er jo ikke nemt at dosere foderet, når de sådan går i flok med andre racer..

Ikke at der er noget galt med det, for det gør de også her hos mig.
Mine har adgang til æglægningsfoder ad libitum, og så får de korn en gang om dagen. Men, det som jeg tror på er vigtigt er, at her får de sammen med køkkenresterne altid grønt, og at denne del er med til at dyrene ikke bliver for fede.
Det er ihvertfald min filosofi..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2010, 22:08 »
Ad libitum er et godt mål. Det virker ihvertfald her og ingen af mine orper, gennem 10 år, har mig bekendt ædt sig ihjel. Dem jeg har slagtet har heller ikke været specielt fede. Lidt fedt vil der være, men det kan næppe undgåes. Orper er ikke kendt for at være den 'sporty' type, snarere tværtimod. Adstadig og lidt lad.  :D

Men det kommer jo nok også an på fodersammensætningen. Her er det primært 3 mål hvede til 1 mål æglægningspiller + alt det løse fra køkkenet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2010, 22:43 »
Hmm...siger I til mig, at I fodrer ad libitum, og at I egentlig synes jeg skulle gøre det samme? :D Altså, det ville jo KLART være det nemmeste, men jeg er også snart bare ved at være MEGET desperat efter at få nogle æg!!! :D

Jeg fodrer jo med æglægningsfuldfoder...og ja, så køkkenaffald, som ofte består af pasta, ris, kartofler, kogte grøntsager osv...

Måske skulle jeg vente til de kan komme rundt i haven igen, inden jeg fodrer ad libitum...hmm...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2010, 22:48 »
Tja, det er svært lige at pege på hvad der gør forskellen. Dog, hvis du fodrer med rent æglægningspiller, ville jeg anbefale at du skaffede noget korn (fra din nabo) og prøvede at blande feks i samme forhold som jeg gør.

Jeg får i øjeblikket 8-10 æg dagligt fra mine høns, og enkelte af dem er ikke i æglægning endnu.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2010, 22:59 »
Jeg har lige regnet lidt på mit foder forbrug. Jeg har haft 6 isa Brown siden 15.10.09. Der købte jeg samtidig 75 kg foder.  Fordelt på 2 sækker blandet korn og 1 sæk æglægningsfoder.
Jeg har netop købt foder igen i torsdags. Igennem den forgangne tid er har der været et par uger med 4 blomsterhøns og i julen flyttede hansemand ind ligesom de 2 silkehøner. Så bestanden har ikke være stabil, men jeg har regnet med et gennemsnit på 7 høns i hele perioden. Det giver et forbrug på 111 gr. Pr dag pr fjerkræ. De har foder stående ad libitum samt en del madrester fra vores bord. De giver masser af æg.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2010, 23:00 »
Hvis du er for nervøs på, at de skal blive fede, så skift en del af hveden ud med havre.
Det vil specielt være godt nu her hvor det begynder at blive varmere, lige nu skal de nok omsætte det hele, uden at blive specielt fede.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2010, 08:22 »
Tak *b

Jeg har et par foderspande med knækket majs og hvede stående... Så når de er brugt, kan jeg så købe havre og blande 2 del havre med 1 del fuldfoder? Vil det være ok i forhold til stadig at få otimalt med æg?

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2010, 08:28 »
Hey, er der ikke lidt sammmenblanding af begreberne her i denne tråd?

Christina fodrer med æglægningsFULDFODER og andre nævner æglægningsTILSKUDSFODER.

Ved tilskudsfoder skal man supplere med korn og andet - og ved fuldfoder skal man ikke. Det hele er indeholdt i foderet.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2010, 08:59 »
Jeg ved ikke lige, men jeg bliver da også lidt forvirret så..

For mig er æglægningsfoder altid et tilskudsfoder, er det noget jeg har taget fejl af?

Og med hensyn til den med udskiftning af hvede og majs, så er jeg ikke sikker på, at jeg ville gå så dristigt til værks. Hvis jeg f.eks. før brugte to krus hvede/majs sammen med tilskudsfoderet, så ville jeg nok nu gå over til 1 krus hvede/majs, 1 krus havre og så tilskudsfoder.
Jeg ville altså nøjes med at udskifte en del af kornfoderet med havre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2010, 10:26 »
Christina hvis du fodre med det der alt i et foder, så ville jeg bare give dem ad libitum. Hybrider kan ikke få for meget men de spiser faktisk ikke meget. Dine orper begynder nok at lægge æg her i foråret og hvis de går ned i produktion kan du måske skære lidt i deres mad. Hvis de bliver så tykke at de ikke kan gå så skal du nok også regulere lidt for dem :D. Dit korn og majs ville jeg sprede som slik og beskæftigelsesterapi i hønsegården. Sådan ville jeg gøre men jeg er jo ikke dig  ;)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2010, 11:14 »
@Børge: Jeg forstår godt forvirringen. Ja, der er to slags æglægningsfoder. Det ene er et fuldfoder (som vel bl.a. bruges af de store ægproducenter). Det andet er et kraftfoder, der skal blandes med korn. Det sidste er dyrt - men bliver altså "strakt" med billigere korn.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2010, 11:30 »
@Ankerine    Ja, jeg må da så indrømme, at jeg er ikke klar over, om det er den ene eller den anden type, jeg har.
Det må jeg vist lige prøve at finde ud af. Ikke at det for mig har den store betydning, for de har altid fået suppleret med korn, og vitaminer.
Og det har virket ok, uden at hønsene er blevet for magre eller for fede, og med et udemærket antal æg...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2010, 12:02 »
@Børge: Jamen er det ikke den bedste vurdering af fodringen - at hønsene trives og der kommer rigeligt med æg? Hvis jeg var dig ville jeg da ikke ændre noget /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2010, 12:40 »
@Ankerine:   Jo, helt sikkert... Men det er bare ikke godt nok, hvis man sidder og råder andre, og så ikke selv er klar over, hvad det er for en type foder man bruger.
Jeg har hele tiden regnet med, at det er et tilskudsfoder, så nu må vi jo se, når jeg får læst igennem, hvad der reelt står på sækken.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail