Jeg har 1,6 silkehøns. Dertil havde jeg købt, hvad jeg troede var 2 dværg sussex hønnikker. De var fra sommeren 2009. I løbet af vinteren stod det klart at det ikke var dværg sussex, - men 1,1 stor sussex. Hanen blev jo meget større end min gode silkehane, men jeg har aldig hørt ham gale eller træde nogle af hønerne.
I søndags blev han afhentet af Anja der skal bruge ham til avl. Allerede søndag levede han op til rollen som avlshane og gjorde haneben til hendes høner. Mandag morgen galede han!
Deraf kan vi lære, at en hane bliver først en hane, når han får lov til det eller får pladsen til det 
Ja ja, så var det måske ikke så dum en tanke, det der med at han holder sig tilbage fordi den anden hane så tydeligt er den stærke

Jeg håber det er forklaringen, for de skal naturligvis skilles ad igen når vejret bliver lidt bedre.
Lad os håbe han snart træder damerne...og så kan du få en god pris for de rugeæg...for der er nok god afsætning i hans "ikke-gale" gener 
Ja, det gør faktisk slet ikke noget, at slippe for "larmen"

Men jeg kan forstille mig, at det er ligesom med skrukhøns: når de ikke galer, savner man det lidt. Når man glæder sig til forår, så glæder man sig til skrukhøns, men midt på sommeren glæder man sig til de holder op

Min bette kobbermaranhane i dværg var kun godt 5 mdr. da han gik i gang med at gale, han ville ønske, han kunne få lov til at træde ALLE damerne, men hverken damerne eller Jensen tillader den slags 
Han prøver dog ved hver given lejlighed, og han danser og danser for damerne, samt kalder med løfter om lækker mad. Det bliver dejligt, når vejret skifter, så jeg får det nye hønsehus, og kan få dem skilt ad. 
Ja, Marianne, det syn har jeg til gode

Faktisk virker det som om, at det eneste han er forelsket i ligenu er varmelampen

Alle de andre høns løber rundt udenfor, de har et stykke vej at gå på en halmbelagt sti i sneen ned til en traktoranhænger, hvor de støvbader. Det er et syn for guder! 12 høns på tur i gåsegang i en lang række

Men imens står Günther i døren til hønsehuset og ligner mest en der har lyst til at gå tilbage i seng

Nå, men jeg håber at mandigheden kommer med foråret

Kh. Tanja