Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår opdager han, at han er en hane?  (Læst 9413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Hvornår opdager han, at han er en hane?
« Dato: 10 Februar , 2010, 15:59 »
Jeg har en fin fin blå orpingtonhane, døbt Günther af min ældste søn  ;) Jeg er meget glad for ham og jeg glæder mig helt vildt til at ham og orpedamerne skal lave kyller  ;D MEN:
Han er fra juni sidste år, og han har tilsyneladende ikke den fjerneste idé om at han er en hane. Han træder ikke hønsene (i al fald ikke når jeg kigger på  ::)) og galer ikke. Jeg har dog en enkelt gang set ham beskytte nogle af hønsene mod de hidsige hybrider når der kæmpes om maden, men det er da også det eneste haneagtige han har gjort.

Alle mine høns går rundt mellem hinanden for tiden, da det blev for besværligt med sneen at have dem delt op. Det går helt fint, også med Günther og hane nr. 2, der er en blandingshane. Der er ingen tvivl om at blandingshanen er chefen og de går ind i hver deres rum når det bliver aften. Nogle af orpehønerne er begyndt at lægge æg og de sidste par dage er en af orpehønerne flyttet ind til blandingshanen. Hun vil vel have en rigtig mand nu når hun leverer æg  *f

Mit spørgsmål er nu om nogen af jer ved hvornår man kan regne med at en hane af stor race bliver kønsmoden? Og er han det måske allerede, men undertrykker det fordi den anden hanen er øverst i hierakiet? Eller er det for dumt tænkt...  *g

Gode råd ønskes, håber I kan hjælpe!
Mvh. Tanja -der snart vil ha' kyller  *p
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvornår opdager han, at han er en hane?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2010, 16:02 »
Jeg har en kochin hane som jeg i lang tid tvivlede på om det egentlig var en hane (Sorry søs tisted) men efter 8 mdr (tror jeg) så voksede han vildt i løbet af 14 dage og vupti - så galede han og lavede parrings dans  :D
Jeg har dog ikke set ham træde nogen af damerne endnu, men nu er det jo snart forår så hjælper det vel også  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2010, 16:21 »
Jeg har 1,6 silkehøns. Dertil havde jeg købt, hvad jeg troede var 2 dværg sussex hønnikker. De var fra sommeren 2009. I løbet af vinteren stod det klart at det ikke var dværg sussex, - men 1,1 stor sussex. Hanen blev jo meget større end min gode silkehane, men jeg har aldig hørt ham gale eller træde nogle af hønerne.
I søndags blev han afhentet af Anja der skal bruge ham til avl. Allerede søndag levede han op til rollen som avlshane og gjorde haneben til hendes høner. Mandag morgen galede han!
Deraf kan vi lære, at en hane bliver først en hane, når han får lov til det eller får pladsen til det ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2010, 16:29 »
Jeg venter også spændt på at se min store smukke barnevelderhane træde hønsene. Han er efterhånden blevet ene hane i hønsegården, så der er ingen konkurrence, og på alle andre måder opfører han sig som en hane, så det kan da bare være at jeg ikke står tidligt nok op om morgenen??? Det er jo heller ikke lige fordi vejret lægger op til at jeg sidder så længe og glor på hønsene som jeg plejer...

@Mortends. Hvordan går det med bror-hanen? Kan han finde ud af formerings-øvelserne???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2010, 17:07 »
Lad os håbe han snart træder damerne...og så kan du få en god pris for de rugeæg...for der er nok god afsætning i hans "ikke-gale" gener  ;D

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2010, 17:31 »
Min Amrock "reserve" hane er 28 uger nu. Han træder de maranhøner han går sammen med nu.  :)
Mange hilsner Lene :-)

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2010, 17:32 »
Jeg glemte lige at skrive at min Amrock hane også går sammen med min maranhane på 30 uger, og de træder begge hønerne.
Mange hilsner Lene :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2010, 18:07 »
Min bette kobbermaranhane i dværg var kun godt 5 mdr. da han gik i gang med at gale, han ville ønske, han kunne få lov til at træde ALLE damerne, men hverken damerne eller Jensen tillader den slags  ;)
Han prøver dog ved hver given lejlighed, og han danser og danser for damerne, samt kalder med løfter om lækker mad. Det bliver dejligt, når vejret skifter, så jeg får det nye hønsehus, og kan få dem skilt ad.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2010, 19:25 »
Jeg har haft 5 silkehaner gående sammen med alle hønsene, det var først da alle de andrer haner var væk at det gik op for den udvalgte, at det var ham der skulle gale og gøre det grove arbejde ;D det tog ham mere end fjorten dage men nu er han en RIGTIG hane ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2010, 19:36 »
Jeg har 1,6 silkehøns. Dertil havde jeg købt, hvad jeg troede var 2 dværg sussex hønnikker. De var fra sommeren 2009. I løbet af vinteren stod det klart at det ikke var dværg sussex, - men 1,1 stor sussex. Hanen blev jo meget større end min gode silkehane, men jeg har aldig hørt ham gale eller træde nogle af hønerne.
I søndags blev han afhentet af Anja der skal bruge ham til avl. Allerede søndag levede han op til rollen som avlshane og gjorde haneben til hendes høner. Mandag morgen galede han!
Deraf kan vi lære, at en hane bliver først en hane, når han får lov til det eller får pladsen til det ;)
Ja ja, så var det måske ikke så dum en tanke, det der med at han holder sig tilbage fordi den anden hane så tydeligt er den stærke  :o Jeg håber det er forklaringen, for de skal naturligvis skilles ad igen når vejret bliver lidt bedre.

Lad os håbe han snart træder damerne...og så kan du få en god pris for de rugeæg...for der er nok god afsætning i hans "ikke-gale" gener  ;D
Ja, det gør faktisk slet ikke noget, at slippe for "larmen"  ;) Men jeg kan forstille mig, at det er ligesom med skrukhøns: når de ikke galer, savner man det lidt. Når man glæder sig til forår, så glæder man sig til skrukhøns, men midt på sommeren glæder man sig til de holder op  *f

Min bette kobbermaranhane i dværg var kun godt 5 mdr. da han gik i gang med at gale, han ville ønske, han kunne få lov til at træde ALLE damerne, men hverken damerne eller Jensen tillader den slags  ;)
Han prøver dog ved hver given lejlighed, og han danser og danser for damerne, samt kalder med løfter om lækker mad. Det bliver dejligt, når vejret skifter, så jeg får det nye hønsehus, og kan få dem skilt ad.  /o
Ja, Marianne, det syn har jeg til gode  ;) Faktisk virker det som om, at det eneste han er forelsket i ligenu er varmelampen  *g Alle de andre høns løber rundt udenfor, de har et stykke vej at gå på en halmbelagt sti i sneen ned til en traktoranhænger, hvor de støvbader. Det er et syn for guder! 12 høns på tur i gåsegang i en lang række  ;D Men imens står Günther i døren til hønsehuset og ligner mest en der har lyst til at gå tilbage i seng  /s
Nå, men jeg håber at mandigheden kommer med foråret  ;D
Kh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2010, 20:31 »
@Mortends. Hvordan går det med bror-hanen? Kan han finde ud af formerings-øvelserne???

Nej - jeg har ikke set ham "in action" endnu - tror dog snart det kommer. Han galer hele dagen lang og går rundt som om han ejer hele verden. Hvilken selvtillid han udstråler, fantastisk! Men jeg tror ikke helt han ved hvorfor han er en hane endnu...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2010, 20:53 »
Der findes andenrangshaner der udfordrer førerhanen
Der findes andenrangshaner der træder hønerne i smug når førerhanen ikk kigger
Der findes andenrangshaner der bare ...... er  ::)

Men lige meget hvad ...så skal de leve op til deres ansvar hvis de får deres helt egne høne pøner
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2010, 21:19 »
Jeg havde 6 sussex hanekyllinger samlet, og Bruce den Almægtige holdte styr på tropperne. Bruce var den tavse type og jeg så ham aldrig på hønerne men  :o hvor var han stor!

Desværre havde Bruce en rigtig skidt kam, så han fik et nyt hjem sammen med 30 hybrider :o /o

En hane rejste ned til fyn, så var der 4 tilbage. Den største hane begyndte at gale og blive lidt aggressiv, dog ikke mere end at han viste hvem der bestemmer.
Da de 3 sidste blev solgt begyndte han så at skråle som blev han betalt for det. Og hver gang jeg kommer ned for at fodre skal han liiige ordne en høne eller to ;D
Tja han skal jo nok lige vise at han har styr på jobbet.

Men efter han fik 6 ekstra høner så er han blevet noget mere stille af sig...
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2010, 23:15 »
Men efter han fik 6 ekstra høner så er han blevet noget mere stille af sig...

Tja, hvem ville ikke det *f <G? Og så al den kaglen han må lægge ører til. Stakkel. *g *g

Tanja.
Har du mulighed for at placere en af hanerne, feks sammen med en enkelt høne, et sted uden for syne af de øvrige høns og den anden hane.
Jeg tror at den tavse hane vil begynde at gale når den galende hane forkynder at den er stået op og hvad den nu ellers forkynder, gennem sin galen. Og du vil opleve at de, hver især, svarer på den andens 'udfordring'.

Om det så gør den, i øjeblikket ikke galende hane, mere moden til opgaven ved jeg ikke. Jeg vil umiddelbart foreslå at det er den allerede galende hane der sættes lidt i isolation, sammen med en høne.
Mvh
Erik Andersen

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2010, 23:30 »
BARNEVELDERE er bare den stille type...  /o min hane har først rigtig galet efter at blomsterne var flyttet ind - han lavede også sin første hanedans for blomsterne (ok for den store af dem, den anden er bare en stor teenager) og så 6 dage efter at blomsterne var flyttet ind - så jeg ham træde en af dotterne!!

JEG ER BARE VILD MED DEN HANE!! han er stille, rolig, smaddersød, "klukker føde" og passer damerne fint!! og her til aften var lillepip (den mindste af blomsterne) flyttet op til de store på de voksnes pind!  <M

*p *p *p *p  OH HØNSELYKKE!  *p *p *p *p

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)