hej

du spørger om du skal starte med gamle gæs eller daggamle gæslinger
jeg var så heldig at arve et par på 11/2 år de flyttede ind i et skur/hus på 12 m2 hvor der er en skillevæg så de har ca 4 m2
sove rum der er redekassen også hævet ca 50 cm over gulvet jeg har et lag spåner i bunden af kassen, med halm hun selv henter og slæber op
i selve huset er der stabil grus med halm over , det virker godt for de er nogle værre svin med deres drikke vand der prøver de at bade så der er en masse vandpjask på gulvet men det trækker ned i gruset,
deres udendørs areal er på ca 1200 m2 der har de et vandhul på ca 25 m2 og når det er helt fyldt ca 120 cm dybt , man skal bare huske at de ikke er vilde med højt og tæt vegetation ? helt ned til vandet . de vil gerne kunne se om der er evt, fjender i nærheden så når gæssene bader holder gasen vagt på toppen af den jordbunke vi fik til overs da vi gravede hullet. gasen bader kun når jeg bliver der nede og holder "vagt"

jeg ved ikke om min gamle gås er for dum til at ruge men de eneste gæslinger vi har fået ud af deres romance er dem vi har ruget ud for dem,
sidste år købte jeg 4 gæslinger fra tyskland , desværre havde vi jo besøg af et utyske som skambed 7 af gæslingerne de voksne og 5 gæslinger overlevede de 6 af gæslingerne var der jule mærkater på så jeg valgte at beholde den eneste tysker der overlevede, og det var heldigvis en pige så nu er jeg ret spændt på om hun bliver fuld medlem af familien, eller om de to gamle rotter sig sammen mod hende nu når parrings sasonèn begynder,
jeg har en gammel nabo som har haft gæs i rigtig mange år hans erfaring er at gåsen skal være et par år før hun forstår at ruge ordentligt.
det er også min erfaring

altså bortset fra at min gås ikke har lært det endnu

og nu er hun 4 år men måske en konkurent vil hjælpe

mvh ulla