Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De første gæs - hvornår og hvor meget plads?  (Læst 13428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
De første gæs - hvornår og hvor meget plads?
« Dato: 09 Februar , 2010, 13:22 »
Hej,

Vi vil gerne anskaffe os gæs i år.
Vi skal have et par som kommer til at gå sammen og have kuld de næste mange år.
Men hvordan anbefaler I man starter og hvornår?
Jeg tænkte lidt at vi ville købe daggamle gæslinger til foråret eller rugeæg, men er der for meget arbejde i at pleje dem i den første tid? Vil gamle gæs lave et kuld hos os i år hvis vi anskaffer os dem nu?

Hvor stort et areal skal et par gæs + gæslinger have for at kunne forsynes sig selv med græs hele sommeren? Hvor kan man læse om at holde gæs?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: De første gæs - hvornår og hvor meget plads?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2010, 14:06 »
Hej Didde,

Indtil nogle af de klogere fjerbolde kommer på banen, kan du læse lidt om gæs her http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/414.html
Jeg har desværre ikke selv erfaring med gæs.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2010, 14:39 »
Jeg har over et par gange haft gæs. Sidste år havde jeg gemt to ud af de tre gæslinger som jeg havde købt. Det hele gik fint.Tidligt på foråret( allerede i Feb) begyndte Gertrud så at lægge æg. Det var koldt og de første fjernedejeg, men da det blev varmere lod jeg dem jo ligge.

Hun havde bygget en fin rede inde i brænderummet, men jeg havde ikke taget mig agt for, at der løb vand derind ,når det regnede og at der faktisk var ret smattet udenfor p.gr.a. tagdryp.

Resultater var meget snavsede æg, som jeg nænsomt prøvede at tørre lidt af, med fare for liv og lemmer ;D

Hun lagde, hvad der lignede en mill. æg i den rede som var tør og fin, men, men, der kom bare en gæsling ud af det.

Nu er de begyndt igen, jeg har lige smidt et frostsprængt æg ud og jeg gruer allerede for, når nu sneen smelter på gårdspladsen, for der vil løbe tøvand derind. Jeg har en del træpiller stående og har tænkt mig at lægge en masse foran reden i indgangen så hun kan få tørret fusserne af inden hun går på reden. Om det lykkes vil tiden vise.

De har ellers fået lov til at være i hestestalden og kostalden,hvor der er mange steder der er egnet, men er altså vendt tilbage til den gamle redeplads, desværre.

At have et par gæs med gæslinger er noget af det dejligste man kan få.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2010, 14:51 Fra GKV »

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2010, 15:03 »
Jeg har efterfølgende fundet lidt svar her: http://www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/2552.html

Der står at der kan gå 20 gæs pr. hektar (10.000m2), og at 5-7 gæs kan gå på 20 m2, såfremt de fodres og vandes ordentligt.
Jeg tror vi går mere efter den første. Når de har gæslinger kan man måske med fordel give dem et mindre areal som man kan overdække, så kragerne ikke tager dem.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2010, 17:07 »
Jeg har ca 40 gæs,tror de går på 1000 kdm,vi bruger dem lidt som vagthunde de fortæller altid om vi har gæster! Mine gæs er lidt dumme de har fine rede pladser men lægger æg og ruger over alt,Krager tror jeg ikke du skal bekymre dig om, de vil hurtigt smutte når de har mødt gåsemor.Jeg bliver selv tit bange når jeg kommer for tæt på nyklækkede gæslinger.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2010, 13:40 »
hej  :) du spørger om du skal starte med gamle gæs eller daggamle gæslinger
jeg var så heldig at arve et par på 11/2 år de flyttede ind i et skur/hus på 12 m2 hvor der er en skillevæg så de har ca 4 m2
sove rum der er redekassen også hævet ca 50 cm over gulvet jeg har et lag spåner i bunden af kassen, med halm hun selv henter og slæber op
i selve huset er der stabil grus med halm over , det virker godt for de er nogle værre svin med deres drikke vand der prøver de at bade så der er en masse vandpjask på gulvet men det trækker ned i gruset,
deres udendørs areal er på ca 1200 m2 der har de et vandhul på ca 25 m2 og når det er helt fyldt ca 120 cm dybt , man skal bare huske at de ikke er vilde med højt og tæt vegetation ? helt ned til vandet . de vil gerne kunne se om der er evt, fjender i nærheden så når gæssene bader holder gasen vagt på toppen af den jordbunke vi fik til overs da vi gravede hullet. gasen bader kun når jeg bliver der nede og holder "vagt" ;D
jeg ved ikke om min gamle gås er for dum til at ruge men de eneste gæslinger vi har fået ud af deres romance er dem vi har ruget ud for dem,
sidste år købte jeg 4 gæslinger fra tyskland , desværre havde vi jo besøg af et utyske som skambed 7 af gæslingerne de voksne og 5 gæslinger overlevede de 6 af gæslingerne var der jule mærkater på så jeg valgte at beholde den eneste tysker der overlevede, og det var heldigvis en pige så nu er jeg ret spændt på om hun bliver fuld medlem af familien, eller om de to gamle rotter sig sammen mod hende nu når parrings sasonèn begynder,

jeg har en gammel nabo som har haft gæs i rigtig mange år hans erfaring er at gåsen skal være et par år før hun forstår at ruge ordentligt.
det er også min erfaring  /o altså bortset fra at min gås ikke har lært det endnu  ??? og nu er hun 4 år men måske en konkurent vil hjælpe  ;D

mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2010, 13:51 »
Mine to gåsedamer ruger på skift, og så går den anden og spiser imens, så det er nogle dage til den ene og nogle dage til den anden, ca en uge ad gangen, men om jeg ville tro på at de kunne ruge noget ud?, egentlig ikke, og de er henholdsvis 8 og 10 år gamle.
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2010, 12:10 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2010, 14:36 »
hej ina
det er dejligt at læse at det kan lade sig gøre med to damer  /o din gase har ikke en favorit ?
kh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2010, 12:12 »
jeg har ingen gase, og det er måske problemet, de to damer pare hinanden, og passer deres æg, men det kommer der jo ikke noget ud af
Sidste sommer fik de to gæslinger, som de i fælleskab passede efter alle kunstens regler.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2010, 13:34 »
jeg har ingen gase, og det er måske problemet, de to damer pare hinanden, og passer deres æg, men det kommer der jo ikke noget ud af
Sidste sommer fik de to gæslinger, som de i fælleskab passede efter alle kunstens regler.

Ina ! du skal ikke være ked af at du kun fik 2 gæslinger, 2 gæslinger fra 2 damegæs syntes jeg dælme er meget godt klaret  /o  er du sikker på at den ene ikke er en herre...   :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2010, 14:40 »
Læs om Mibbe og Den brogede Dames gæslinger her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5177.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk