Jeg er stadig af den overbevisning, at når hønsene er i den æglæggende periode, så har de brug for skaller, for at danne skal på æggene.
Det har jeg set hos mine egne, at æggene pludselig begynder at blive tyndskallede, og finder så ud af, at de ikke har adgang til skaller. Efter de får skaller, går der kun en enkelt dag eller to, så er æglægningen normal igen.
Advarslen tror jeg mere er møntet på, at kyllinger i opfodring ikke skal have skaller, de skal nok få den kalkmængde, der er nødvendigt i foderet.
I den udlægning der står under den videnskabelige forklaring siges også ganske tydeligt, at grit ikke indeholder skaller, men er småsten.
At der så i salgsposer med grit er tilsat både skaller og kulstof, det er en helt anden sag.
Iøvrigt ser det ud til, at de småsten som hønsene har behov for, måske er lidt større, end det vi måske går og tror, for er det for småt, ryger det direkte igennem systemet.
Småstene skal have en vis størrelse for at blive i kråsen, og forsvinder herfra først videre, når de er slidt ned.