Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er kalk-skaller nok?  (Læst 14546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Er kalk-skaller nok?
« Dato: 06 Februar , 2010, 10:30 »
Der har været en tråd (eller flere ;)) om emnet før. Jeg ved, at høns skal have kråse-sten, men jeg kan ikke købe det nogle steder. Jeg har prøvet hos "min egen" lokale foder-mand, og hos de lidt større DLG. Ingen af de steder sælges sten. Så læste jeg rådet om akvarie-sten, og var hos dyrehandleren igår, men jeg synes de sten ser ENORME ud. Tror ikke mine små høns kan sluge sådanne sten <R. Jeg har nu købt kalk-skaller, men er det nok. Jeg tænker på om de er "hårde" nok til at knuse korn og foder. Jeg synes nu også kalkskallerne er meget små. På størrelse med groft saltkorn. På foderstoffen havde de ikke den eksakte viden jeg ønskede, men det er jeg sikker på nogle af jer har /o 
Det korte spørgsmål lyder altså; er kalk-skaller nok til kråsearbejdet, når nu hønsene ikke vil og kan komme ud og finde stenene selv?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Er kalk-skaller nok?
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2010, 10:35 »
jeg smider noget grus fra garagen ind til fuglene.

Tænk på hvor stort et stk korn er ....så kan de i hvert fald sluge sten i samme størrelse.

Hvilket mine gør ..også når der er frit valg om sommeren.

Mine silker sluger også hele majs jo ....meeen ..så store sten har jeg ikk set dem sluge.
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2010, 10:40 »
Byggemarked har nok sten/grus, så prøv evt. der
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2010, 10:54 »
Akvariesand fåes meget småt - 1 mm (sikkert også mindre), men det er også alt for dyrt.

Mange genbrugspladser har en grusbunke, måske du kan få en spand derfra?
Hilsen Susanne

Offline Kim Stenderup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2010, 12:22 »
Hej.
Jeg bruger Grit til mine duer. Det indeholder både skaller, småsten og mineraler og kan fåes ved en velassorteret foderhandel eller evt. America eller Natural. Det må osse kunne bruges til andet fjerkræ, da fordøjelsessystemet er det samme.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2010, 13:18 »
Det korte spørgsmål lyder altså; er kalk-skaller nok til kråsearbejdet, når nu hønsene ikke vil og kan komme ud og finde stenene selv?

Det kommer helt an på, hvad du fodrer med. Hvis du kun fodrer med piller, er det ikke sikkert, dine høns behøver grit(småsten) overhovedet, men får de hele korn og anden mere fast føde skal der grit til.
Skaller kan måske endda i visse tilfælde være skadelige til fjerkræ, der ikke lægger æg, men prøv at læse denne videnskabelige udlægning af fordøjelses systemet hos Høns.

CHICKEN ANATOMY AND PHYSIOLOGY:
DIGESTIVE SYSTEM

(Kræver rimelig god kendskab til Engelsk)

Læg specielt mærke til denne del i filen:
Warning: Do NOT give chicks oyster shell or limestone. These are NOT
grit. Oyster shell and/or limestone are often given to laying hens to provide
the extra calcium they need for egg shell formation. This extra calcium,
however, will cause bone development problems in chicks. The
kidneys can be damaged as well.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2010, 13:24 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2010, 20:06 »
Tak for svar alle sammen. Tænkte nok, at det var nødvendigt med sten til kråsen, men det er lidt mystisk, at fodersælgerne ikke kender til det. De tre steder jeg har været, så personalet meget undrende på mig, når jeg hørte efter grit <A. Jeg troede derfor jeg havde opfattet selve ordet forkert. Derfor havde jeg egentligt bildt mig selv ind, at det nok ikke var nødvendigt, og at jeg nok var en "høne-mor" <G.
På spanden med skaller står der, at det giver sunde dyr, og mindsker dødeligheden. Kan forstå at det nok kun gælder de virkelig produktive dyr. Der står ingen advarsler el. lign. om at hønsene kan tage skade, og ved hvilke omstændigheder man bør give skallerne. Mine havehøns har nok ikke behovet for det kalk efter links fra Børge. Jeg vil lige nærlæse linket, når børnene er gået iseng, så er der mere ro til koncentrationen, som jeg kræver i min alder *e.
Mine høns har her i vinteren ubegrænset adgang til fuldfoder (Guldkorn) og byg-kerner, derudover hønseguf tilsat vitaminer osv. og vores rester. De virker alle sunde og raske, men vil nu kigge i en anden dyrehandel efter mindre akvarie-sten. Det er jo kun til der bliver tøvejr, så kan hønsene selv finde dem igen. Igen, tak fordi I har givet jer tid til at svare *p

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2010, 22:04 »
Enhver velassorteret akvarieforretning har grus/sten fra fineste kornstørrelse (mindre end 1 mm) til grovere kornstørrelser (op til hasselnød størrelse eller større) til brug som bundlag i akvarier.
Det er selvfølgelig noget dyrere at købe på denne måde, men der skal jo heller ikke de store mængder til. En enkelt pose burde kunne holde til foråret. Ville tro en blanding indeholdende sten på 1-3 mm ville være fint. Stenene må heller ikke være for små.
Mvh
Erik Andersen

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2010, 22:07 »
Jeg er stadig af den overbevisning, at når hønsene er i den æglæggende periode, så har de brug for skaller, for at danne skal på æggene.
Det har jeg set hos mine egne, at æggene pludselig begynder at blive tyndskallede, og finder så ud af, at de ikke har adgang til skaller. Efter de får skaller, går der kun en enkelt dag eller to, så er æglægningen normal igen.
Advarslen tror jeg mere er møntet på, at kyllinger i opfodring ikke skal have skaller, de skal nok få den kalkmængde, der er nødvendigt i foderet.
I den udlægning der står under den videnskabelige forklaring siges også ganske tydeligt, at grit ikke indeholder skaller, men er småsten.
At der så i salgsposer med grit er tilsat både skaller og kulstof, det er en helt anden sag.
Iøvrigt ser det ud til, at de småsten som hønsene har behov for, måske er lidt større, end det vi måske går og tror, for er det for småt, ryger det direkte igennem systemet.
Småstene skal have en vis størrelse for at blive i kråsen, og forsvinder herfra først videre, når de er slidt ned.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2010, 09:43 »
Jeg har brugt noget tid på at finde ud af, hvilken størrelse og type der skal bruges af Grit.

Der henvises til, at det skal være "insoluble" (uopløseligt).
Det betyder, at skaller ikke kan bruges. Der skrives også om, at skaller ikke engang vil nå frem til kråsen, inden de er opløst.

Granit er fortræffeligt, men det må så ikke være med for skarpe kanter, da dette kan skade kråsen.
Størrelsen beskrives som 1 - 2 mm. til kyllinger/ungfugle, og til voksne kan størrelsen komme helt op til omkring 5 mm. Et mix med størrelsen 3 - 5 mm. vil være perfekt til store høns.
Så for dem der ikke havde nogen ide om, hvor stort dette grit skal være, så er der nu klare tal på bordet
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2010, 16:54 »
Jeg mener hvis dine høns kommer ud har de stenene til kråsen der,men skaller er nødvendige på grund af det giver kalk til æggeskallerne.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2010, 17:26 »
Men her hvor sneen har lagt sig tungt over landet, så har de brug for ekstra sten. Jeg købte en pose kråsegrus til undulater, og efter en tung start, så spiste hønsene faktisk det hele på en god uges tid.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2010, 17:44 »
Mine høns er begyndt at gå (lidt) ud /o. Hønsegården er dækket af sne her i Nibe. Jeg har så, når jeg har gjort rent i hønsehuset, fejet det hele udenfor "smuthullet" :-X, og så "jævnet" det hele. Synes selv det er lidt "svinesti-agtigt", men hønsene kommer ud, og jeg skal have hønsegården fræset til foråret (hvis det nogensinde kommer igen). Jeg har fået en spandfuld grus, som hønsene får noget af i truget. Så må de "take it, or leave it" 8). Skallerne vil jeg holde lidt igen med, og så give dem lidt i ny og næ. Jeg håber med disse "nødløsninger", at hønsene overlever vinteren *k. Man læser jo om hvor nemme dyr høns er at passe, men jeg synes nu det bliver en hel videnskab at have høns :D
Tusind tak for jeres svar!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2010, 19:44 »
Netop den sætning at "det altså ikke behøver at blive en større videnskab at holde fjerkræ", bruger jeg ofte.
Det samme gælder under rugning og opstart af kyllinger. Men det er en anden "historie".

Til det link der fortæller at det er skadeligt at give kyllinger østers skaller:
Hovedparten af de kyllinger, jeg beholder, vokser op i flokken og har derved også fri adgang til skaller. Ofte har jeg også givet skaller til kyllinger fra de er et par uger gamle. Min erfaring er at det aldrig har skadet nogen af dem. Selfølgelig er der et par stykker der er døde, hvert år, men det er vel også acceptabelt når man ruger at større antal ud?
Man kan finde mange artikler og oplysninger på nettet om hvordan tingene skal gøres men jeg tror ikke at man skal stole blindt på dem alle. (Dette er ikke møntet specielt på dig Børge, bare lidt generelt)

Til dem der fodre deres dyr, udelukkende, med piller/færdigfoder (som børge også skriver) så er det slet ikke nødvendigt med kråse materiale. Ikke fordi at det skader at give dem. Men som sagt, ikke ligefrem nødvendigt.

Pt. har jeg 4 hønsehuse.
Hønsene i det ene hus har været ude 2 gange, inden for de sidste (næsten) 2 måneder. Huset består af træ og de har ihvertfald ikke haft mulighed for at finde nogen form for sten siden midt i december. I et af de andre huse kommer de kun ud i en totalt snedækket hønsegård og det er heller ikke mit indtryk her, at de får nogen former for kråse materiale, udover skaller. Hovedparten af deres kost består af hele kerner som hvede, majs, havre, byg, triticale, ærter. Derudover lidt tilskudsfoder.
Om de udnytter kernerne optimalt skal jeg ikke gøre mig klog på men de lever endnu og lægger endda en del æg.

Det jeg vil sige er: At selfølgelig skader det ikke at give dem noget kråse materiale. De har sandsynligvis godt af det. Men lad være med at gå helt i panik over sådanne "småting". De lægger sig ikke til at dø i løbet af natten af den grund.

Danny
Himlen bør altid være blå!

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #14 Dato: 09 Februar , 2010, 23:44 »
Danny, jeg er godt klar over, det ikke var møntet på mig..

Jeg har også bare smidt linket op, for at få læserne her til at forstå lidt mere om hele fordøjningsprocessen.
Og advarslen, ja jeg tror heller ikke selv man skal tage det alt for bogstaveligt, men til gengæld kan man jo sige, at kyllinger ikke behøver skaller. Skaller er til æglæggende høns...
Og giver man grit, som nu skulle være helt klarlagt hvad er, så er der nu en vejledning i størrelsen på dette grit.

Jeg synes at linket giver en rigtig god indsigt i hele processen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail