Vi har rådyr i haven. Dette billede tog jeg lige før kl. 13 i dag, dyrene var måske 10 m fra vinduet:

Vi fodrer med valset havre, kalvefoder, hø og æbler; vi har læst os til at man endelig ikke må fodre for kraftigt, så kan dyrene dø i løbet af en dag eller to fordi det slår deres mave i stykker.
Vi har fodret den sidste månedstid, for vi har virkelig kunnet mærke, at de er sultne. Her til aften sad der så en hare og spiste af foderet.
For ca. 14 dage siden var der et af rådyrene, der blev liggende i høet om dagen, selvom jeg kom ned for at lægge foder. Det bekymrede mig selvfølgelig, men jeg vidste ikke lige, hvad jeg kunne gøre. Næste morgen, en lørdag, var dyret dødt, bidt ihjel af en ræv, tror jeg, hovedet var gnavet af og væk, og der var også ædt af bagdelen.
Hele lørdagen var der fire store musvåger, der festede på rådyret, og om natten tog ræven igen en god del, søndag var musvågerne der, og tirsdag var de sidste rester væk.
Selvom det var trist at et af rådyrene gik til her i vinterkulden, er der dog en lille trøst i at den hjalp andre dyr med at overleve.