Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rådyr i haven  (Læst 3632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Rådyr i haven
« Dato: 05 Februar , 2010, 18:30 »
Vi har rådyr i haven. Dette billede tog jeg lige før kl. 13 i dag, dyrene var måske 10 m fra vinduet:

Vi fodrer med valset havre, kalvefoder, hø og æbler; vi har læst os til at man endelig ikke må fodre for kraftigt, så kan dyrene dø i løbet af en dag eller to fordi det slår deres mave i stykker.
Vi har fodret den sidste månedstid, for vi har virkelig kunnet mærke, at de er sultne. Her til aften sad der så en hare og spiste af foderet.
For ca. 14 dage siden var der et af rådyrene, der blev liggende i høet om dagen, selvom jeg kom ned for at lægge foder. Det bekymrede mig selvfølgelig, men jeg vidste ikke lige, hvad jeg kunne gøre. Næste morgen, en lørdag, var dyret dødt, bidt ihjel af en ræv, tror jeg, hovedet var gnavet af og væk, og der var også ædt af bagdelen.
Hele lørdagen var der fire store musvåger, der festede på rådyret, og om natten tog ræven igen en god del, søndag var musvågerne der, og tirsdag var de sidste rester væk.
Selvom det var trist at et af rådyrene gik til her i vinterkulden, er der dog en lille trøst i at den hjalp andre dyr med at overleve.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rådyr i haven
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2010, 18:33 »
Jeg fodrer faktisk mine musvåger. De får mit krondyr-afpuds hver vinter, og de kødrester kattene ikke spiser tager de også med stor fornøjelse. De sidder lige uden for min havedør. Imponerende dyr. Og småfuglene sidder 10 m væk og spiser korn og æbler. Ren idyl... selvom der nok også ryger en småfugl i ny og næ.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2010, 18:37 »
Smukt billede Marianne.

Her kan jeg også se/mærke at de vilde dyr er ved at være godt desperate. Jeg har altid haft råbukke, som krydsede matriklen, og om sommeren problemer med at holde dem ude af køkkenhaven. Men nu kommer de faktisk helt op til husmuren, for at afsøge for mad.
Kan også tydelig se rævens spor, rund om alle indhegningerne. Så ikke noget med at glemme at lukke høns índ her.
Solsorte og mejser er blevet så hærdet, så når jeg går ud og fodre høns, flyver de simpelthen med ind i hønsehuset, for at få lidt mad med. Der ryger dog i ny og næ en fugl, da katten også har fundet ud af, at når jeg fodre, så kommer omegnens fugle.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2010, 18:40 »
Dejligt billede.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2010, 18:42 »
Du skal ikke være bekymret for småfuglene, musvåger spiser mest ådsler. Det er værre med spurvehøgen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2010, 19:27 »
@Marianne Vedel.

Jeg kan se at du fodre rådyr med kalvefoder... det tror jeg er for stærkt et foder til råvildt, hø, halm, æbler og andet grovfoder som f.eks. roer og rå kartofler er fint, lidt kerne som havre er også godt.

Dyrene er sultne i øjeblikket, så de kommer rigtigt tæt på mennesker i deres søgen på føde, der er så en god mulighed for at betragte dem på nært hold, normalt er rådyr ikke aktive i dagtimerne, men omkring solop- og nedgang.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2010, 19:46 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2010, 20:03 »
Jeg har læst om fodring her:
http://www.dls-jagt.dk/jagt/artikler/vinterfodring/fodring.html

Jamen så har du helt styr på det  /o jeg ville blot nævne det, hvis nu du ikke viste det  :D

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2010, 20:20 »
smukt billede marianne  /o

Ja her er rovdyrene også kommet tæt på! Ræven gik idag på gårdspladsen  ::) og ja rådyrene ser vi også meget ofte nu!

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2010, 21:23 »
Tillykke med dine flotte vilde dyr. Man er lige ved at kunne blive helt misundelig. Så tæt kommer de ikke på her, jeg har set fodtrin af dem, så jeg ved de har været inde i haven
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2010, 07:48 »
Men du har jo ret, Bjørn, man skal passe meget på, at man ikke i sin godhed slår dem ihjel med for kraftig kost. Vi blander i forholdet 2 dele valset havre til 1 del kalvefoder, og de får kun en ret lille portion hver dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2010, 17:12 »
Dejligt billede  /o

Vi har osse musvågen tæt på nu, men jeg tror altså den hapser en småfugl engang imellem. Min nabo som er jæger siger de godt kan finde på det, og jeg ser i hvert fald resterne fra en fest i laden nogle gange.

Her kommer haren og spiser de rester småfuglene ikke tog i løbet af dagen. Min nabojæger (som er en klog mand  :D) siger, at de har svært ved at omstille sig fra korn til knopper når foråret kommer, og simpelt hen kan dø af maveproblemer  :-[

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2010, 18:56 »
Fest i laden? Så tror jeg altså ikke at det er musvågen.... Den sørger altid for at der er god plads så den kan lette - og går mig bekendt ikke ind i bygninger. Måske en ugle eller tårnfalk. I øvrigt har musvåger forholdsvis små fødder  ;D der mest egner sig til MUS og ådsler (som jo ikke løber så langt). Den kan slet ikke præstere det samme som en høg - se DET er drama :o! Men den skal jo også være her.
Vi har jægere i familien. Man skal ikke tro dem over en dørtærskel når det drejer sig om anledning til at skyde (undskyld, Mikkel....)  ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2010, 19:42 »
Det er en åben lade  ;) og det var lige indenfor åbningen, men det kan sagtens være høgen, den har jeg bare ikke set hos os endnu...

Min jægernabo går selv  og fodrer korn på rådyrene, og ved at haren jo osse ta'r. Han nævnte bare det egentlig var skidt, fordi de mister mange harer om foråret...og det er de jo ikke vilde med!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2010, 19:48 »
Var det mig du mente med (Unskyld Mikkel) ;D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.