Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mus i hønsehuset?  (Læst 28823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #15 Dato: 06 Februar , 2010, 09:54 »
Var det ikke bare fordi katten åd husmusene og kun gav jer spidsmusene...de er nemli giftige for katten og kan ikke ædes.

Med venlig hilsen Søs

karina dj

• Gæst
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2010, 12:54 »
Han ga' ikke ved dørene  ;)

Tror bare der var mange spidsmus...og de var et let bytte! Har nu aldrig hørt de skulle være giftige for kattene, bare usmagelige da de er rovdyr  ???

Han tog osse mus, men ikke i samme mængder...

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2010, 14:10 »
Hmm, tror ikke min Hr. Slemin har hørt om det med spidsmusen. For han spiser dem da med stort velbehag her.
Har da samlet de sørgelig rester op af spidsmus, som han ikke har spist helt op.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 06 Februar , 2010, 14:15 »
Jooh Cleo prøver ozz at æde dem ...men gylper dem op hveer gang *gg* Kunsten består i at smide ham ud af huste INDEN  ;)

Har lige tjekket på nettet. Den danske spidsmus har kirtler på siden der gør den afgiver en ubehagelig lugt så de færreste rovdyr vil æde dem.

http://da.wikipedia.org/wiki/Spidsmus
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2010, 14:18 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2010, 14:22 »
Snedigt lille dyr ;D
Men så er der jo logik i det, for det er altid kroppen, som han har tygget i, hovedet er som regel hel intankt.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2010, 16:29 »
Jeg har aldrig set mus i mit hønsehus, men det kan ikke undgås at der er nogen en gang i mellem.
Jeg plejer lade min ene hunkat bo inde i hønsehuset somme tider. Hun sover pænt i en rugekasse og har da også fanget nogen enkelte mus. Ser det dog ikke som et problem.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #21 Dato: 06 Februar , 2010, 17:21 »
For en del år siden byggede jeg hus for en ungkarl, der havde et metget gammelt og forfaldent hus.
Jeg sad i bilen og spiste min mad. Manden kom ud til mig da jeg havde været der et par dage og inviterede mig ind og spise min madpakke.
Dagen efter satte jeg min plastpose med madpakke ind i køkkenet. Jeg opserverede godtnok at det meste af gulvet var rådnet væk men tænkte ikke mere over dette.
Til frokost da jeg kom ind var der flere steder bidt hul i posen med min mad og der lå museeskrementer på min madkasse /3. Det første jeg tænkte var om vi havde fået mus derhjemme.
Nå jeg satte mig ind i stuen for at spise min mad. Jeg kunne godt se at nogle snegle havde kravlet fra sofaen og op af vægen, da der var slimspor.
Nå jeg gik i gang med maden. Pludselig mærkede jeg ligesom en nerve der hoppede på min ene for. Jeg bevægede den lidt og symtomerne forsvandt. Kort tid efter skete det samme igen og samme reaktion. Tredje gang ville jeg se hvad det var og der sad en mus på min fod.
Mine føder lagde jeg op på stolen overfor. Ved siden af bordet var der et skab hvor de bagerste ben åbebart var rådnet op eller det var gulvet ved jeg ikke. Bagved var der en radiator. Pludselig begyndte mus i alle størrelse at myldre frem bag skabet. Jeg tog en avis og slog til højre og venstre for blot at holde musene på afstand.På gulvet var der også livlig aktivitet og mus i alle størrelser kom frem fra sofaen. Han havde masser af katte der gik ude men fik ikke lov til at komme ind, så man kan da kun sige at han var dyreven. Gad vide hvordan han fik fred til at sove middagssøvn på sofaen.
Dagen efter sad jeg i bilen igen og var efterfølgende ikke inde i huset.   

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #22 Dato: 06 Februar , 2010, 17:28 »
Bjarne: Føj for den da. Det er godt nok det mest klamme jeg nogensinde har hørt.
Var egentlig på vej ud for at lave aftensmad, meeeen tror lige jeg skal ha' andre billeder på nethinden først
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 06 Februar , 2010, 17:55 »
En af mine misser insisterer på at være i hønsehuset om natten, ja, faktisk er hun næsten flyttet ind derovre. Kommer dog ind, hilser på, spiser mad og går igen.

Forleden lå hun i naboredekassen ved siden af en skrukhøne. Der er sikkert mus, for hun har altid før muset i hestestalden, men der er åbenbart for kedeligt.

Dejligt med sådanne katte, der ikke tager små kyllinger med i farten.

Gunni.

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 Februar , 2010, 18:22 »
Hej allesammen,

Tusind tak for de mange mange svar. Det er pænt af Jer at I tager Jer tiden.

Det lader til at den generelle stemning går på at lade katten tage dem, eller sætte smækfælder op (puha  :-\).
Vores kat er faktisk en glimrende musefænger. Han kommer ofte hjem med en mus som han stolt viser frem og derefter skal indtages på stuegulvet (efter lidt leg).
Problemet med at lade ham tage dem der er i hønsehuset, er at han ikke kan komme ind til der hvor de er, medmindre jeg lader døren stå åbent. Hønsegården er godt hegnet ind, og selvom han godt kan komme over hegnet, så lader hanerne ham ikke komme ind til hønsenes del af huset (gennem lugen). Så skulle jeg lade den store dør til forderafdelingen stå åbent, så han kan komme derind. Det skal lige siges at jeg selvfølgelig holder mit foder i en gammel kummefryser hvor musene ikke kan komme til.
Men med de temperaturer og blæst og sne vi har nu, er det vel lige koldt og trækkende nok for hønsene?
Hmm.. måske man skulle sætte en kattelem i døren deroppe?

Mht. min kærestes historie, så var den ganske rigtigt, som en af Jer påpeger, fra Australien. Puha, kan godt forstå han blev noget bekymret da jeg fortalte ham om musene.

Jeg vil naturligvis ikke bebyrde andre med vores museproblem, ved at flytte dem til et andet område med bebyggelse. Så langt havde jeg faktisk ikke tænkt. Tak for det. Og jeg håber heller ikke at vi har spredt mus til naboerne ved ikke at have gjort noget tidligere (det er kun en lille uge siden jeg opdagede dem). Vi bor dog ret isoleret på en stor gård på landet.

Jeg havde godt nok i min vildeste fantasi aldrig forestillet mig at hønsene kunne finde ud af at nedlægge mus. Det ville da være herligt hvis de selv kunne gøre et indhug i bestanden, men indtil videre har jeg dog ikke set dem med blod om næbbene..  Krydser fingre for at de kridter fødderne og giver det et forsøg  ;)

Jeg har det stadig ikke helt godt med de smækfælder, men hvis ikke katten kan tage dem, må jeg vel sluge den kamel.. Må nok også hellere vise Jeres svar til bonderøven (min egen), så han kan sige "hvad sagde jeg"  ;D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #25 Dato: 06 Februar , 2010, 19:48 »
Lige mht. kattelemmen, så tror jeg godt at en ræv eller mår kan komme igennem sådan en  :-\

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #26 Dato: 06 Februar , 2010, 20:50 »
- ellers må du have en kat eller to mere  /o

Vi bor også på landet, og har 6 katte til at holde bestanden af mus nede med, og det har hjulpet meget!

Jeg havde små silkehøns få flere år siden, og de tog gerne en mus eller to. Jeg hved dog ikke om du skal vende dem til at spise mus eller ej. Du kan jo evt. snuppe en af kattens mus, når han kommer hjem med en levende en og prøve at smide den ind foran hanen i hønsehuset og se hvad der sker.

Husk dog at hvis du skal have flere katte, at neutralisere dem, ellers kan de finde på at løbe hjemmefra. Det har vi oplevet flere gange. Men efter de alle blev neutraliseret er ingen stukket af.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #27 Dato: 06 Februar , 2010, 21:10 »
Argh!  <W Har opdaget en mutantrotte i min kaninstald... den laver spor i fygesneen og de er på størrelse med min tommelfingernegl  /d

Den skal afvikles inden der kommer kaninunger  <A

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #28 Dato: 06 Februar , 2010, 21:40 »
En af mine misser insisterer på at være i hønsehuset om natten, ja, faktisk er hun næsten flyttet ind derovre. Kommer dog ind, hilser på, spiser mad og går igen.
Forleden lå hun i naboredekassen ved siden af en skrukhøne. Der er sikkert mus, for hun har altid før muset i hestestalden, men der er åbenbart for kedeligt.

Måske du kunne få hende til at ruge et hold kyllinger ud, når hun nu alligevel ligger der og fiser den af i en redekasse.  *g *g *g

Spøg til side.

Bor man på landejendom, skal man være forberedt på både mus or rotters tilstedeværelse. Og man er nødt til at tage sine forholdsregler for at holde bestanden i ave. Der er ganske enkelt ikke plads til blødsødenhed.
En god bestand af katte holder musene i ave, men i efteråret når de søger ind fra markerne vil det være nødvendigt at supplere med fælder. Og smækfælder er det mest effektive og humane.
Rotterne, er straks en anden sag. Man kan anskaffe sig en terrier som vil nedlægge sin del. Men den kan ikke klare det alene. Rottekasser med gift bør placeres på egnede steder. Derudover kan det anbefales at opsætte tråd/bur fælder i umiddelbar nærhed af foderpladser for husdyrene. Brug af disse fælder kræver dog at man har midler til human aflivning af de dyr der fanges. En tidligere tråd om luftgeværer kan anbefales i den forbindelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #29 Dato: 09 Februar , 2010, 08:59 »
'Vores rottemand' som kommunen sender på inspektion to gange om året, siger at der ikke bor mus og rotter sammen, men at de godt kan bo på hver sin halvdel af en ejendom...
JEG EEEEELSKER MINE KATTE  <: <: *b
Vi har heldigvis ingen rotter og kattene fanger masser af mus! Man skal bare sørge for at de har adgang til alle områder af ens ejendom. Derfor ville jeg nok vælge at brække gulvet op i hønsehuset og musesikre.
Vores katte er også mætte og glade og fanger kun musene for sjov, indimellem spiser de dem også. Hvis de synes servicen er for dårlig, så afliver de gerne en mus og parkerer den i madskålen  <: Det er som om de siger "så fat det dog, vi vil have noget mad"  *f
God musejagt! Ingen grund til blødsødenhed! De er søde, men 1000 mus er ikke 1000 gange så søde, så er det bare klamt!  :-\
Kh. Tanja
Ps. Vidste I godt, at man på en landbrugsejendom må trække udgiften til katte fra i selvangivelsen, hvis de vel at mærke ikke er indekatte?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk