Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er jeres erfaringer med en stor og en lille hane sammen?  (Læst 9822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg ville så gerne have en silkehane, så jeg kunne lave nogle silkekyllinger også, men har nogen herindefra prøvet at have en lille hane i samme flok som en stor? Jeg har jo en orpingtonhane...men vil han slå den lille ihjel monstro? Eller vil han ikke se en lille hane som en "trussel"?

Ellers må jeg jo bare se om jeg kan få fat i nogle rugeæg istedet, men det havde nu været dejligt med egne :)

Tror I overhovedet at orp-hanen vil prøve at træde silkehønerne? Eller vil de kunne nå at flygte?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er jeres erfaringer med en stor og en lille hane sammen?
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2010, 13:25 »
Det kommer alt sammen an på pladsen og antal høns, men hvis de kan gå sammen. så skal du nok ikke regne med 100 % racerene kyllinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2010, 13:29 »
De har en ca. 40 kvm hønsegård, som når der ikke er sne, står åben fra omkring kl. 14 hver dag...?

Man vil vel også hurtigt kunne se på dem, hvilke der er racerene, ikk? Kan i øvrigt kun forestille mig at den store hane vil hoppe på en silke. Kunne lige se en lille silkemand prøve at træde min kæmpehøne på 4,5 kg *g

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2010, 13:32 »
Hvor der er vilje er der vej..... hvis du vil avle seriøst, så hold dem adskilt, det er ærgerligt at bruge tid og plads på blandinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2010, 13:40 »
En hane er en hane uanset størrelse... det er min erfaring.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2010, 13:44 »
@Lene: Vi ville bare spise os ud af "problemet", værre er det ikke :)

@: Wanda: Hmm...tænkte det nok. Tror jeg vil prøve at se om jeg kan få nogle silke-rugeæg, og så beholde en evt. hane fra det kuld. Så er det nok noget nemmere med en evt. "sammenføring", end hvis det var en volsen...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2010, 17:09 »
jeps... en hane er en hane

Og det er en høne ozz.... en af mine silker var forelsket i min store kochinhane ...så hun skulle nok selv sørge for at blive trådt på.
Og min Silkehane sætter sig gerne i respekt hos de store drog .... og skulle et af de drog ikke finde sig i dette ...ja så der hanekamp.

Det samme med min dværgkochin ...han overfalder ALLE haner uanset størrelse.

Så her har hver hane sin egen gård ...og er der nogle der ikke kan enes så bliver de ikke lukket ud samtidig.
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2010, 06:28 »

Det samme med min dværgkochin ...han overfalder ALLE haner uanset størrelse.

Jo menn hans selvtillid er jo også på højde med Himalaya ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2010, 18:05 »
Wanda ... MINDST !

Jeg synes faktisk oftest det de små haner der er de mest provokerende ..ligesom det ofte er med hunde
Kompensere for størrelsen osv *gg*

Måske er der også avlemæssigt ikke så stort fokus på kun at have rare små haner .....lidt ligesom rigtig mange små hunde aaaldrig har set afskygningen af opdragelse  /d

har intet at have denne påstand i ....blot en observation.
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2010, 18:28 »
Bååårk, kykelikyyyy, vuf. Hvorfor tror i jeg galer sådan op??? Nok fordi der kun står 158 cm i mit pas ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2010, 19:51 »
Henriette...dejligt at få bekræftet sine teorier  *g *l
Med venlig hilsen Søs

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2010, 23:14 »
Jeg har jo en flok blandinger gåendes herhjemme. 14 høner og 2 haner. Det er stadig 2 unghaner tilbage også. De går fint sammen uden slagsmål.
Jeg var dog nød til og slagte den mindste unghane sidste uge (slagtvægt 850 gr.) fordi han var efter alle høner uafbrudt. Nogle høner vejer sikkert 4 gange så meget som han gjorde.
Det er ikke størrelsen....
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2010, 00:06 »
Jeg har dårlig erfaring med 2 haner af samme race gående sammen med hønsene. Forskellige racer, ingen problemer.
Jeg, som det ses af min underskrift, 3 haner og de går sammen i fred og fordragelighed, og sammen med alle hønsene.
Jeg har aldrig set en af de store haner træde en silkehøne.
På et tidspunkt, inden det lykkedes mig at få fat i silkehøner, havde jeg en flok silkehaner gående sammen med de store høns og haner. Ingen ufred, og silkehanerne forsøgte at træde nogle af de store høns, et kosteligt syn, for de var for korte. Når de havde fået tag i nakkefjerene på en stor høne kunne de ikke nå 'ned'. Surt show.
Så fik jeg fat i et par silkehøner, hvilket gav anledning til drabelige/blodige slagsmål mellem silkehanerne, og jeg måtte fjerne alle på nær en. De store haner lod sig ikke mærke af, og blandede sig ikke i, duellerne mellem silkehanerne.

Så konklusionen her er at du godt kan have flere haner gående med din hønseflok, hvis hanerne er af forskellig race. Men med risiko for krydsparring.

Jeg har lagt 25 silkeæg i maskinen sidste weekend så om godt 14 dage vil jeg kunne se om nogle af de store haner, i smug, har været på silkerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2010, 08:12 »
Frem for alt handler det om god plads, så hanerne kan løbe væk i stedet for at slås. Lige efter LU, da Rip kom hjem, tog han og Jensen MANGE runder om gård og hus, inden de besluttede, at de kunne gå sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2010, 03:23 »
Undskyld jeg lige bruger denne tråd til at stille et spørgsmål..

Jeg har jo også pt. 2 haner. Min transkylle er også ved at træde ind i de voksnes rækker..

Mortensen er lille hane, og vil jo nok unægteligt blive den mindste i en evt. slåskamp. Jeg har lige store følelser for begge, og det er dybt uretfærdigt at transkyllen ikke var den høne jeg troede. min transhane er faktisk en rigtig kælepotte  :-[, så er igang med at ælte manden til at makke ret.  ::)

Men læste om de der briller til høns for forebyggelse af kanibalisme.. kan disse evt også forebygge hanekampe? Indtil man har mulighed for at give dem hver sin gård.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle