Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min rugemaskine  (Læst 32950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #45 Dato: 25 Februar , 2010, 10:34 »
Hej Eldoni.

Det med sten til og holde varmen, er nok en fin idé. Jeg har brugt lava sten til andre foremål.
Hvis det er nødvendig, ved jeg ikke. Æggen skal jo også nedkøles hver dag. Efter den første uge, lader jeg maskinen stå åben ca. 10 minutter efter det jeg vendt æggene.
Hønen går jo også ud en tur hver dag.
Jeg lader dog ikke de nyklækkede kyllinger blive i maskinen. Jeg tager dem ud til min kyllingemoder omgående. Jeg synes ikke de tørrer i rugemaskinen, da det er så meget fugt.
Der kunne det måske være en god idé med de varme sten i bunden.

--------------
Så er det klækningstid for mine kyllinger. Også denne gang klækker de først på den 22. dag. Hvis det er fordi min termometer måler på forkert højde ved jeg ikke. Temperaturen har hele tiden været 37,7-37,9.
Desværre var det rigtig dårlig befrugtning af æggene. Efter første lysning, var det så 7 Australorps og 6 Dorking æg tilbage.
Dorking æggen er vist lidt længere om det end de Australorps. Alle 7 Australorps er klækket. 1 Dorking er klækket og det er prikket hul på yderligere 2.
Det er 12 timer tilbage af den 22. dag, så vi må se hvad det sker.

Her kommer lidt billeder fra den første klækning. Blå Australorps:
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #46 Dato: 25 Februar , 2010, 10:44 »
Flere billeder af den først fødte i denne omgang. Den blå Australorps.

Det er den, der er nederst til venstre på den første billede. Den er her ca. 8 timer gammel.

Til sidst en billede af min meget simple kyllingemoder. Den er bare lavet i volierenet, med en lille træramme om, så det ikke sviner så meget.
Den står i vindueskarmen inde i stuen, til stor fornøjelse for min hund og 3 katter ;D Min hund passer på kyllingerne hvis katterne bliver for frække. De må ikke komme for tæt på <L

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #47 Dato: 25 Februar , 2010, 10:54 »
Held og lykke med den videre klækning..her klækkede Dorking med 21 ud af 22 æg(flot) der var dog 2 som klækkede på 22-23 dag..de overlevede ikke..

Dygtig hund du har..jeg ville ikke ha flerekyllinger tilbage, hvis mine gik ligesom dine i vindueskarmen(der er da åbent for kattene foroven..ik?)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #48 Dato: 25 Februar , 2010, 11:29 »
Det var flot Rikke. Ved ikke hvad det været galt med de æg. Det har nok med vejret og gøre. Gennemlyste dem også den 14. dag, så jeg ved ikke hvorfor de ikke klækker.
Ja, min kyllingemoder er åben foroven. Overdækker den, når jeg og hund ikke er hjemme.

De sidste tre Dorking æg (var fint liv på 14. dag), er der stadig ikke sket noget med.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #49 Dato: 25 Februar , 2010, 11:36 »
Nej det er nok mange faktorer der spiller ind..det med din rugemaskine svinger i temperatur, tror jeg ikke er særlig godt..men på den anden side har du jo ruget før med godt resultater..svingede temperaturen også ved dine første rugninger?..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #50 Dato: 25 Februar , 2010, 11:46 »
Ja Rikke, det gjorde den. Det kan jeg ikke tænke mig at det gør noget, fordi det gør den også ved skrukhønen.
Det er heller ikke meget den svinger ca. 37,74 - 37,86.

Det er jo også 100% klækning på mine Australorps....

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #51 Dato: 25 Februar , 2010, 11:52 »
Nej undskyld..jeg havde set det som en svingning med 1 grad..nej den svingning du har skulle ikke ha noget at sige..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #52 Dato: 25 Februar , 2010, 11:58 »
De andre kontakter jeg har med rugeæg, har også store problemer med dårlig befrugtning/ingen befrugtning. Vi har bare været uheldige denne gang.
Lad os nu se hvad der sker. Det kan godt ske de resterende er klækket, når jeg kommer hjem i aften.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #53 Dato: 25 Februar , 2010, 12:11 »
Rikke. Så kommer snart nr. 2 Dorking.

Billedet er dårlig. Det er så meget dug på vinduet. Du kan godt se det er hul.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #54 Dato: 25 Februar , 2010, 12:18 »
Det ser godt ud..jeg har forresten altid en forstøver ved siden af rugemaskinen..skal jeg ha åbnet ind til maskinen,,får alle æggene lige et brusebad..det holder også lige lidt på fugtigheden..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Min rugemaskine
« Svar #55 Dato: 25 Februar , 2010, 14:27 »
 @Psycho : Hvaba ? Giver du dem bare en "kold tyrker" rent temperatur mæssigt : fra knap 38 grader til stuens 20 ?

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Min rugemaskine
« Svar #56 Dato: 25 Februar , 2010, 14:49 »
@Psycho : Hvaba ? Giver du dem bare en "kold tyrker" rent temperatur mæssigt : fra knap 38 grader til stuens 20 ?

jan

Det lader til det....
Den varmelampe man kan se på billedet varmer ikke ret meget på kyllingerne...

Mine ligger omkring de 32 grader i kyllingemoderen.... De er klækket på samme tid, og alle blev flyttet fra rugemaskinen i tirsdags....

 
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #57 Dato: 25 Februar , 2010, 15:18 »
Man kan nu god holde en god temperatur indendørs med sådan en griselampe..måske har Thomas bare hejst den i vejret for at ta billeder..

Sådan havde jeg også mine kyller, inden jeg fik min Rønnest kyllingemoder..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #58 Dato: 25 Februar , 2010, 15:22 »
Altså dem som jeg kommer til at ruge ud kommer altså "bare" under en varmelampe/varmeplade. Er det ikke godt nok? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #59 Dato: 25 Februar , 2010, 15:34 »
Jo Mikkel det er fint..men kyllingerne trives bare så godt  en rigtig kyllingemoder med ens varme hele tiden.. /o
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.