Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min rugemaskine  (Læst 32709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Min rugemaskine
« Svar #60 Dato: 25 Februar , 2010, 15:41 »
@Rønnest : er det af varme tekniske hensyn du har lavet moderen med 2 afdelinger ? Een med højere varme grader og en anden mere tempereret ?

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #61 Dato: 25 Februar , 2010, 15:46 »
Det lyder godt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Min rugemaskine
« Svar #62 Dato: 25 Februar , 2010, 18:05 »
@Rønnest : er det af varme tekniske hensyn du har lavet moderen med 2 afdelinger ? Een med højere varme grader og en anden mere tempereret ?

jan

Det er kun fordi vandet bliver sur på ganske kort tid hvis ikke der er lidt styr på varmen....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Min rugemaskine
« Svar #63 Dato: 25 Februar , 2010, 18:07 »
Erling..vil det sige jeg skal ha drikkevandet i den anden ende af hvor varmepæren sidder..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #64 Dato: 25 Februar , 2010, 20:56 »
Det lader til det....
Den varmelampe man kan se på billedet varmer ikke ret meget på kyllingerne...

Mine ligger omkring de 32 grader i kyllingemoderen.... De er klækket på samme tid, og alle blev flyttet fra rugemaskinen i tirsdags....

 
Vil bare fortælle at det er 39 grader varmt nedenunder varmelampen. Ja, den varmer godt nok!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Min rugemaskine
« Svar #65 Dato: 25 Februar , 2010, 21:01 »
Erling..vil det sige jeg skal ha drikkevandet i den anden ende af hvor varmepæren sidder..

vh. Rikke

Ja.. Rikke....

Både vand og mad ude hvor der ikke er så varmt.... og lige der hvor det er nemt og åbne lågen og skifte og påfylde...  /o

 De skal nok gå der ud og drikke og spise..... Så har de varmeområdet til at sove på...  /o
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #66 Dato: 03 Marts , 2010, 15:54 »
Vil bare fortælle at min udrugning denne gang blev til 11 ud af 13 mulige.

Det har dog vist sig at termometret ikke var eksakt nok. Har købt to nye termometre ved America (digital & kviksølv). De viser begge to samme temperatur.
Det betyder at mine tidligere udrugninger ikke været ved 37,8, uden ved 36,8.... Det er nok derfor, jeg haft så sen klækning. Mærkelig at de overhovedet har klækket.
Det var desværre 4 af kyllingerne denne gang, der ikke kunne rejse sig op. Derfor besluttede jeg mig for og kontrollere termometret.

Jeg har også lavet en lille ændring i maskinen til næste udrugning. Nu er der to 25 W pærer og ikke 1 40 w.. som det var tidligere. Dette for at gøre maskinen mere sikker, hvis en pære springer.

Næste udrugning, bliver med Maran æg importeret fra Tyskland.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Min rugemaskine
« Svar #67 Dato: 03 Marts , 2010, 16:15 »


Næste udrugning, bliver med Maran æg importeret fra Tyskland.


Uhh det bliver spændende. Hvis du får mange kyllinger, og gerne vil sælge lidt ud af dem, så er jeg interreseret. :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #68 Dato: 03 Marts , 2010, 16:34 »
Jeg skal nok huske dig Andreas.
Har jo set din Blå Maran, på anden tråd. Mine er Sort/Kobber.
Sort/Sort=100% Sort, Sort/Blå=50% Sort og 50% Blå, Blå/Blå= 25% Sort og 50% Blå og 25% Spættet, Sort/Spættet= 100% Blå.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Min rugemaskine
« Svar #69 Dato: 03 Marts , 2010, 16:47 »
Tak /o
Men vi skal først lige have Lugovets til at konstatere om det er blå/kobber eller blå med synligt guldfaktor.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline mic_hael76

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Min rugemaskine
« Svar #70 Dato: 10 Marts , 2010, 13:25 »
Hvor høj kan man bygge en motorruger, så varmen stadig bliver ligeligt fordelt. Tænker på at have 3 bakker over hinanden. Har en kraftig blæser.
Har set i Eigil Nielsen bog, at han deler maskiner op, så luften cirkulere. Det ville jeg gerne undgå, hvis det kan?
Mic_hael

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #71 Dato: 10 Marts , 2010, 13:55 »
Hej Michael. Det med hvor høj man kan bygge en motorruger, ved jeg ingenting om. Det må andre på banen. Tror dog at man kan bygge den rimelig høj, hvis man har en god blæser og kanaler der fordeler luften. Som sagt nogen anden må på banen.

Vil her vise et par billeder (lidt dårlig kvalitet) fra min kyllingemoder, der jeg har lavet en lille siddepinde.
Dette for at kyllingerne skal have lidt og lave, samt lære sig og sidde på en pinde. Har set flere sidde og sove på den i nat.

På billederne er det en 13 dage gammel Australorp.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #72 Dato: 10 Marts , 2010, 14:28 »
Som i sikkert tidligere læst, havde jeg lidt problemer med termometret ved den sidste udrugning.
Derfor har jeg jo anskaffet to nye termometre og lavet opvarmningen om fra 1 x 40 W til 2 x 25 W.

Har nu i en uge lavet lidt eksperiment medens jeg venter på nye rugeæg. Ganske spændende faktisk.

Fakta:
Det viser sig (med den nye hurtige digitaltermometer Check Up fra America) at temperaturen når lyset slukker er 38,3 og når det tænder igen er 37,3.
Dette er som kapillærrøret er indstillet i eksperimentet.

Eksperiment 1:
Temperaturen i værelset er ca. 21 grader celcius.
Tiden fra at lyset slukker indtil det slukker igen er ca. 160 sekunder (2 minutter og 40 sekunder)

Eksperiment 2:
Temperaturen i værelset er ca. 15 grader celcius.
Tiden fra at lyset slukker indtil det slukker igen er ca. 130 sekunder (2 minutter og 10 sekunder)

Resultat for begge eksperiment:
Rent matematisk burde dette give en gennemsnitlig temperatur i intervallet på ca. 38 grader celcius.
Har derfor målt hvor lang tid temperaturen er på hver niveau. Eks. 37,8 grader celcius: Ved lys 3,3 sekunder og uden lys 9,9 sekunder. Dette varierer naturligvis i tid afhængig af temperaturen i værelset.
På den måde har jeg fået regnet frem at den gennemsnitlige temperatur er 37,77 grader celcius. Det er tæt på perfekt.

Hvordan påvirker temperatursvingningen ægget?
Jeg tog et  æg fra mine blandingshøns af normal mindste størrelse (55 gram), som jeg lavede et lille hul i. Deri placerede jeg føleren til den digitale termometer. Ca. en halv centimeter fra skallens yderside. Der fik den blive i 48 timer. 24 timer med en temperatur i værelset på ca. 21 grader og 24 timer med ca. 15 grader.
Når ægget var helt varmet op. Ca. 4 timer, viste den digitale termometer 37,7. Derefter varierede temperaturen overhovedet ikke!
Termometret kan jo ikke måle 37,77. Den viser jo enten 37,7 eller 37,8.
Dette viser jo at temperaturforskellen i opvarmnings/nedkølings-intervallet ikke betyder noget /o

Når eksperimentet var over efter de 48 timer (temperaturen i værelset var der ca. 15 grader) åbnede jeg låget på rugemaskinen og lad det være åbent i ca. 20 minutter. I denne er det lys i rugemaskinen naturligvis. Temperaturen i rugemaskinen efter de 20 minutter var på ca. 22 grader celcius.
Temperaturen i ægget var på 37,6. Altså er ægget godt varmeisoleret og ikke særlig følsomt for en kraftig nedkøling.

Det er jo ikke noget videnskabelig eksperiment det her, men nu føler jeg mig helt parat til mine Maranæg, der er sendt fra Tyskland i dag.

Håber også i andre kan bruge dette eksperiment til noget ;)

Venlig hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Min rugemaskine
« Svar #73 Dato: 06 Maj , 2010, 08:16 »
Jeg hiver lige rugemaskinen frem igen.
Jeg har da vist alle stumper til at ligge lige bortset fra kapilærrøret.
Men hvordan pokker virker den, den arbejder jo normall i området 4-8 grader
hvordan får man den til at virke i 37-38 grader området?
Har tænkt på om man måske skulle finde en kasseret skabsfryser og bygge det derind, den er jo meget godt isoleret.
mvh
John
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #74 Dato: 06 Maj , 2010, 08:47 »
På det kapillærrør jeg har, er det to skruer til justering af temperaturområdet. Det er bare og skrue indtil det passer.

Har hørt om mange der bruger en skabsfryser.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)