Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blod på hanekammen  (Læst 5293 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Blod på hanekammen
« Dato: 03 Februar , 2010, 18:47 »
Jeg har lige fået leveret Maraner fra 'Ling' og de har gået i skrukindhegningen for lige at se de andre høns og haner an. Det er meningen de skal over til den andre maraner og den ensomme wyandotdame.

Her til aften da jeg lukker ned for natten hos hønsene - så ser jeg en blodklat på vandbeholderen i den ene hønsegård.
Jeg går selvfølgelig ud med lygten og kigger på dem - jeg ser først lidt blod på den ene dames kam men kun to små blodstænk. Jeg får lyst over på væggen i skrukhuset og det er 'splattet til' med blodstænk - omkring 15 stk.
Jeg får kigget på hanen og han har blod ned over næb og 'ansigt' på den ene side af hovedet og bløder fra kammen..

Da jeg får ham med ind vasker jeg ham ren med vaskeklude og ser det blod der sad på kammen var en lang blodig 'noget' - ca 5 cm lang :o Det ser ud som om det ikke kom fra ham og hans kam ser egentlig ok ud..

Jeg har kigget de to høns men kan ikke se det stammer fra dem - jeg har kigget i sneen i skrukindhegningen og intet tegn på kamp eller blod  ???

Har jeg ikke kigget godt nok på de to damer? Kan blodet stamme fra hanen et andet sted fra end kammen? Hvad skal jeg gøre  ???
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2010, 19:01 Fra barnikow77 »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

frida

• Gæst
Sv: Blod på hanekammen
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2010, 19:54 »
Hej. Jeg har ikke nogen bud på hvad der er sket /d. Men da der er s....koldt pt, kunne det måske tænkes at han har revet sig på "et-eller-andet", hvor små skrammer kan se ud til at bløde voldsomt, uden der er de store sår. Èn gang er ingen gang ;). Hvis ellers hanen (og hønerne) ikke ser syge og lidende ud, tror jeg ville se tiden an, og se om der er yderligere problemer senere.Det lyder som om du har kigget dine dyr grundigt efter :D.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2010, 20:03 »
Jeg har faktisk skilt hanen fra de to høns da jeg er/var bange for de var den høne med blodstænk på kammen som har været efter ham.. Men tænker også det er lidt utrygt for dem at blive skilt ad  ???
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2010, 20:06 »
Jeg har også et par gange haft blod på vandautomaten, Randi, jeg tror simpelthen ikke der skal så meget til her i kulden.
Jeg ville ikke være så bekymret, men selvfølgelig holde øje med dem.
Det er nok ikke nødvendigt at skille dem ad.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2010, 20:10 »
Måske skulle jeg sætte dem sammen igen - så har de også hinanden at varme sig ved  ::)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2010, 08:13 »
Så er hønsene og hanen blevet lukket ud her til morgen og det ser ikke ud til der er sket mere siden i går aftes  /o Men jeg kom til at tænke på at min gule kochin hane går i hønsegården helt op af og de har haft sig nogle kampe gennem hegnet.
Jeg kiggede så til kochin hanen men kan kun se få 'sår' på hans kam og ikke noget som skulle svare til den blodige tingest jeg fandt på Maran hanen igår.. så helt klogere er jeg ikke blevet :-\

Jeg har sat en træplade op mellem de to haner så de ikke kan toppes mere..
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2010, 08:23 Fra barnikow77 »

hoejberg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2010, 08:46 »
Her i løbet af den kolde kolde vinter har jeg også et par gange set blod på foderautomaten. Tror det kommer fra en meget kold kam ???

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2010, 16:58 »
@ hoejberg

jeg tror også blodet på kammen er kommet fra når han har drukket vand - kold kam og for skarp kant på vandbeholderen
han havde nemlig blod fra de 4 højest stående takker på kammen i går og blod på vandbeholderen  >:(