Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: påfugle pasning?  (Læst 2680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: påfugle pasning?
« Svar #15 Dato: 02 Februar , 2010, 23:30 »
Jeg ville ozz rigtig gerne ha sårn nogle gående

Men naboen har prøvet ...3 gange ...2 gange fløj fuglene til andre gårde og bosatte sig ..en gang nakkede ræven dem.

Noget med de flyver i en radius af 4 km.... så finder de et godt nyt sted inden for det område ..ja så syns de at de bor der.

Og så er der lige det med mega påfugleklatter på alt fra biler til havemøbler

Så jeg tør ikk prøve .....

Men håber da du får succes med det  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 Februar , 2010, 06:41 »
Her ligger aldrig nogle klatter, - det sørger hunden for !  Men rigtig, de er store.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2010, 06:47 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 03 Februar , 2010, 11:56 »
Hmm klatter kan jeg vel overleve hvis det er det værste. Jeg har en hund, men hun går i vores gårdsplads der er lukket hvis hønsene er ude. Så har jeg 3 katte men de rører ikke hønsene, jeg har ikke prøvet at have kyllinger endnu, så ved ikke om de kunne finde på at snuppe dem.. Hvordan indfanger man sådan et par påfugle hvis de er vant til at gå og passe sig selv? Og hvad hvis de får kyllinger?...
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 03 Februar , 2010, 12:45 »
Vi har ikke haft brug for at indfange dem, Bli'r det nødvendig kan jeg bare lukke døren når de er inde at spise.
Sidste år hvor påfuglehunnen havde været væk nogle uger, kom hun pludselig spankulerende med en enkelt unge/kylling.
Hvor den har haft rede, og om der havde været flere ved vi ikke.
Nu kan man overhovedet ikke se forskel på mor og barn,  og de er sjældent mere end 1 - 2 meter fra hinanden.
Hilsen
Peter

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 03 Februar , 2010, 23:18 »
Hej Louise,
Hvor er det spændende, at du vil have påfugle.
Da jeg var barn/ung kom jeg på en gård, hvor der altid var mange påfugle. Det er et fantastisk dyr, og hvis jeg havde mulighed, ville jeg også ha påfugle.
På gården gik påfuglene altid frit rundt. Om sommeren sov de i de høje træer, og om vinteren sov de i laden, hvor der var højt til loftet. Om aftenen - om vinteren - tændte vi lyset i laden, og så gik de selv ind, og vi kunne slukke igen.
Hvad de spiste, ved jeg ikke, det spiste hvad de fandt. Der var altid valset byg under kværnen.
Hunnerne fik tit unger. De rugede gerne i mejetærskeren, dvs. højt oppe og - åbenbart - før høst ;-)
De var nogle kvaj til at holde styr på kyllingerne. Tit rugede de 4-5 kyllinger ud, og når hun begyndet at gå rundt med dem, "smed" hun en kylling væk om dagen til der kun var én tilbage. Én kylling kunne hun holde styr på. Og det gjalt alle hunnerne! Hvis vi fandt en ensom påfuglekylling, kom den ind til hønse-kyllingerne, og så boede den dér, til den var så stor, at den opdagede, at den var en påfugl.
Når nogle blev solgt, fik de nye ejere altid besked på at holde dem indelukkede i 14 dage, så de fandt ud af hvor de hørte til. Det gik godt hver gang, når bare de 14 dage blev overholdt - ellers så vi dem igen.  ;)
Påfugle er nogle fantastiske dyr. Dem jeg kendte havde en forkærlighed for nyvaskede og skinnede biler. Så stod de på taget og hylede deres specielle skrig - til bilejerens store fortrydelse, for de ridsede jo bilen  :D
Rigtig meget held og lykke med projektet. Jeg håber at jeg en dag også kan kalde mig for påfugle-ejer.  /o

Hilsen Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 04 Februar , 2010, 09:50 »
Mange tak for alle jeres erfaringer indtil videre! ;D
Jeg hentede dem begge igår og satte dem sammen ved 17 tiden og det er indtil videre gået helt fint- de har accepteret hinanden og går nu i forrummet til hønsehuset... Jeg ved ikke om jeg skal vente en lille uge før jeg lukker dem sammen med hømsene?? hvad tror i ???
De kan kun høre hinanden nu, ikke se- da jeg ikke har trådnet i døren. Jeg ville blive frygtelig ked af hvis der skete min dejlige Kochin hane noget, er så glad for ham. Men meningen er jo at de skal kunne gå sammen. Jeg har givet dem et godt tykt lag halm at gå og ligge i da der ikke er noget at flyve op på i forrummet, og de skal jo kunne holde varmen ;)
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 05 Februar , 2010, 12:24 »
skal jeg valse deres kerner? går ud fra de godt kan fordøje dem som der er eller?
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 05 Februar , 2010, 13:02 »
Nej du behøver ikke valse kernerne, de glider ned som de er. Hvis du har mulighed for at sætte en siddepind op, helst 5 - 10 centimeter bred, vil de blive glade. Har du 3 meter til loftet, må den godt komme 2 meter op.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2010, 13:51 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 06 Februar , 2010, 10:02 »
hej peter mit hønsehus er 220 på det højeste.... Der hvor jeg hentede hanen var siddepinden ca i 150 cm højde..
Det er vores mening at bygge en voliere når vejret bliver lidt varmere. Her i vinter holder jeg dem nok indenfor sammen med hønsene.
I den ene side af hønsehuset er der skråplader (ikke meget skrå) som hønsene kan sidde på og ovenover det er der 2 siddepinde. Men pladerne irriterer mig lidt da jeg skal næsten kravle ind under når jeg henter æg- men det er jo min egen skyld da de ikke har redekasser men lægger æggene i halmen  ;D
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 05 Oktober , 2010, 02:32 »
Jeg har for tiden 7 påfugle . 1 kok og 1 høne som jeg startede med er ca 5 år . De fik 2 kyller ´sidste år i aug .Det blev 1kok og 1 høne. Hønen på 5 år har igen i år fået kyller i aug .3 stk .
De går frit her på vores 20 tdr land .(besøger somme tider naboen som sir det er ok)..Alle påfuglene sidder på hanebåndene om natten i laden(skider ret meget). Blir fodret m.vildtfugleblanding,blå valmue,sort negerhirse,kattemad,byg/havre,tilskudsfoder til fjerkræ og får rosiner el vindruer,majs når jeg husker det ..
Jeg vil sprede noget pulver for coccidiose over deres foder her en a dagene og lidt senere får de ormekur . Så blir de spærret inde i laden i 6 dage for ellers vil de ikke drikke det vand som ormekuren er i .
Jeg er lidt i tvivl om de unger(1 kok +1høne) hun fik sidste år vil kunne gå sammen med den gamle kok til foråret uden at blive jaget væk ?? Er der nogen der har erfaringer med det ??
Hilsen Lene *

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 05 Oktober , 2010, 07:32 »
Jeg så en hjemmeside for nogen tid siden om nogen der havde flere påfugle af begge køn gående sammen. Jeg fandt den lige, prøv at læse her, du kan måske også skrive til dem og spørge:
Påfuglene på Holckenhus
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 12 Oktober , 2010, 02:12 »
Tak Marianne . Dem vil jeg fluks få fat I !!