Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Begejstringens finurligheder!  (Læst 2130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Begejstringens finurligheder!
« Dato: 31 Januar , 2010, 19:39 »
Hej alle sammen!
Der sker ikke noget helt vildt i min hønsegård pt :-\. Jeg havde et lille hønsehus der stod tomt, og dèt bryder jeg mig ikke om /d.
Så for nogle uger siden købte jeg en stamme dværg-faverolles, som er nogle blide dyr at beskæftige sig med *o.
Da jeg ringede til sælger, havde jeg lidt svært ved at forstå ham (hans dialekt) :(, men jeg fik hørt om det var racerene høns, hvilket han bekræftede. Efter nogle "forstå-fejl", fik jeg omsider hans adresse, og afsted i snestorm osv. gik det ud efter høns. På vejen tænkte jeg på om jeg kunne få mig selv til at afslå handlen, hvis det nu viste sig at være krydsninger el. lign <A. Endelig kom vi frem, og fik vist de skønne høns. og JUBII! De havde alle fod-ring på, ergo var de racerene, og jeg slog hurtigt til og købte en hane og to høner i laksefarvet, og fik en blå med GRATIS *p *y Glad tog jeg hjem med mine nye høns, og de passer bare perfekt i det lille hønsehus og hønsegården *d.
Nu er de faldet godt til, og er så småt begyndt at være tillidsfulde, så de nu spiser af hånden og kommer tæt på èn nu. De kommer så tæt på èn, at man nu kan se hvad der står på fod-ringen ??? Og gæt hvad jeg har købt!!! Gamle høns *s Der er en høne fra 07, 2 fra 08, og hanen har ingen ring på. Mine piger driller mig, og siger det er, fordi han er så gammel, at fod-ringen ikke var opfundet, da han var kylling <W
Nå, det blev en lang historie, men det viser bare, hvor nem jeg er at begejstre. Hønsene får nu lov til at blive boende. Måske kunne jeg være så heldig at de kunne lave nogle få rugeæg til mig. Jeg må jo passe godt på de evt. rugeæg der må komme fra dem, og så håbe på at jeg kunne være så heldig at der blev nogle høne-kyllinger ud af det <+ til foråret
 Jeg har efterhånden flere hønse-pensionister der bare går og bliver nusset om, end yngre der vil lægge æg <P

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Begejstringens finurligheder!
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2010, 20:03 »
Mine piger driller mig, og siger det er, fordi han er så gammel, at fod-ringen ikke var opfundet, da han var kylling <W

Ej, grinte højt her! :D Men hvor er det dog træls for dig! :( Spurgte du til alder, eller glemte I bare at snakke om det?
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 20:08 Fra Christina »

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2010, 20:17 »
@Christina. Nej, jeg spurgte ikke om alder el. lign <J. Jeg var jo bare helt vildt glad for at kunne få "roller". De er jo ikke helt nemme at få fat i. "Fejlen" er udelukkende min *r
I begejstring glemmer man tit at spørge om "ubetydelige" småting *g

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2010, 20:21 »
Jeg betvivler ikke at dine nyindkøbte dyr er rene men at de har fodringe på er ikke, på nogen måde, ensbetydende med at de er renracede. De burde være rene når de har fodring på men altså ingen garanti.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2010, 20:28 »
Ej kan lige se komikken i det, kunne nu selv ha' fundet på det samme i begejstrings rus, og efter en lang køretur i vinterlandskabet.
Men de er jo ikke ældre, end at du sagtens kan nå at lave kyllinger med dem ;D

Som Danny skriver, er ringene ikke en sikkerhed for om de er ægte, det eneste de sikre er hvilken årgang dyrene er fra. Jeg betvivler nu heller ikke og de er ægte, kan ikke forestillle mig, at nogen vil betale for at ringe "uægte" høns.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2010, 20:38 »
Ahrj @ Danny <J. Spark ikke til èn der er nede at ligge *s. Det mangler bare det er krydsninger jeg har købt, så er jeg rigtigt "narret" *f *g
Jeg troede helt ærligt at ringen betød det var "ægte" høns. Er der ingen "kontrol" el. lign. med dem der får ringe udleveret <A? Jeg formoder det foregår via avler-foreninger, eller er jeg helt forkert på den?
Pyt, i det her tilfælde tvivler jeg dog ikke på "ægt-heden" *p. Har haft "roller" før, både i stor og dværg, og de "nye" her, ser "korrekte" ud.
Om ikke andet vil jeg have mine høns i Guiness Book of Records, for den højeste alder. *f Jeg har en dværg-faverolle på 8 år, hun trives fint, men lægger sjældent æg *e.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2010, 20:39 »
Hehe, jeg kan godt grine lidt af det, for jeg har gjort det samme selv flere gange. Der er liiiiiiiige en ting man glemmer at spørger om, men sådan er det jo :D.. Du kan sagtens få nogle kyllinger på  dem, ældre er de jo heller ikke :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2010, 21:13 »
Frida.
Så katastrofalt synes dit indkøb da heller ikke at være. Du fik en høne med gratis. Lad som om det er den fra 07.
Og racehøns fra 08 skulle da gerne lægge æg i nogen år endnu. Du ved jo heller ikke fra hvornår i 08 de er. Måske de er fra efteråret, så er de jo ikke engang 1½ år endnu.
Op med humøret igen.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2010, 21:29 »
Ja, hvor kan man føle sig dum - men først når det er for sent. Jeg hentede 1.4 sølvrandede dværg-wyandotter for nogle år siden på Hobro-egnen. Jeg havde set en annonce i gul og gratis.

Ejeren tog en tang i forbifarten og nappede ringene af - med ryggen til. Jeg spurgte hvornår de var fra og fik at vide, at de var fra året før.

Og det var jo nok lige på det tidspunkt, jeg skulle ha spurgt om jeg måtte se ringene. Det gjorde jeg bare ikke.

Næste aften lå en af hønerne død på hønsehusgulvet - et par uger senere en anden. De to sidste levede til året efter og døde - af meget fremskreden alderdom, tror jeg.  >:(

Hanen levede videre og fik to sorte og to colombiafarvede høner at gå sammen med. Dem købte jeg hos en ordentlig opdrætter, der var ærlig og udstillede sine dyr.

Nå, de er alle væk nu - men jeg blev i hvertfald klogere efter den historie.

Og Frida - du er ikke den eneste  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2010, 21:47 »
Nej, der er ingen garanti for at dyrene er racerene bare fordi de har en DFfR ring på, desværre, meeen det er måske nok de færreste, som melder sig ind i DFfR bare for at købe ringe til deres blandinger.

Til gengæld er det en garanti for alderen på hønsene og racehøns holder nu længere end hybrider på det punkt. Så hvis bare du får lavet en 10-20 kyllinger, så er de jo "tjent ind"
De er trods alt ikke supergamle.

Så må man bare kigge på ringene en anden gang, noget helt andet er dog dem som klipper ringene af og så fortæller noget andet, sådanne "avlere" har jeg ikke respekt for.
Ligeledes heller ikke for dem som sælger blandinger som racerene....... /d
Men desværre er der brådne kar indenfor alle ting, også høns, de kan nok desværre ikke undgås og man må så selv have øjnene med sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2010, 07:06 »
Tillykke med dine nye høns, Frida  /o Jeg tror du bliver rigtig glad for dem, og jeg er sikker på at du får en del æg og helt bestemt fine, små kyllinger, der en gang kan tage over efter dem.
Kunne du kke tage et billede, så vi kan se de små skønheder, jeg er selv helt pjattet med især laksefarvede faverolles, de ligner små prinsesser. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2010, 19:54 »
Pyh, lige det med billeder er måske mit svage punkt. Jeg må lige se om det lykkedes. Jeg har taget et par billeder idag efter de er blevet behandlet mod kalkbensmider. Alle har fået en tur, selvom det kun er de nye der er angrebet pt., så de ser ikke begejstrede ud.
Det sidste billede er fra "den store hønsegård". Hvis man ser godt efter står der en dværg-faverolle. Hun er 8 år, hedder "Ib" "and still going strong".

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2010, 21:17 »
Ej, hvor er de søde, de må mindst være kronprinsesser!  Tillykke med dem.  /o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2010, 23:21 »
 /o frida

Løft panden og se fremad, hvis vi nu antager at det er en seriøs
fjerkræavler(jeg ved jo ikke hvor du har købt den) du har handlet med,
så skal du være tilfreds med at dine dyr er et par år gamle, for du kan
være evigt forvisset om at en seriøs racefjerkræ avler ikke har dyr
som er fra 07 og 08 gående hvis de ikke har nogen avls værdi, en ordentlig avler enten sælger(til have høns) eller slagter de dyr som ikke kan bruges i videre avl inden dyret bliver 1 år. <P

God fornøjelse med dine dyr

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2010, 07:10 »
Jeg syns de ser fine ud, Frida  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk