Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Årets hanetest  (Læst 7119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Årets hanetest
« Dato: 18 Januar , 2010, 21:41 »
Nu må jeg hellere starte en tråd hvor jeg vil forsøge at "samle trådene" som jeg efterhånden har spredt min lille vinterhistorie ud i...

Min hane har gennem længere tid været rigtig dårligt gående og for et par dage siden fandt jeg ud af at han havde ondt i benene pga. hårde landinger fra for høje siddepinde. Derfor har jeg lige ombygget hønsehuset lidt og "Hansemand" går allerede meget bedre nu!

Samtidig har jeg haft lyst til at starte meget tidligt med kyllingerne i år, så jeg tænkte at jeg hellere måtte komme tidligt i gang med at teste min stakkels hanes befrugtning af hønerne. Samtidig ville skæbnen at min gode "hønseven" 'Hanegalgak' her fra forum fik fingre i en "Køleskabsrugemaskine" som han havde lyst til at prøve af inden kyllingesæsonen for alvor går i gang - så der kom da lige nogle æg med fra mig. (mere herom når jeg hører nyt fra ham).

Men var rugemaskinen nok for mig? nej... Pludselig kom en af 'Mikkel Schmidt's silker til at skrukke og så greb jeg chancen for yderligere en test - nu ligger der 6 æg under hende og han har lige her til aften givet besked om at han har lyst æggene og konstateret liv i 5 af dem - muligvis i alle 6... *k

...og for at det ikke skal være løgn har jeg på fornemmelsen at jeg selv får en skruk en af de nærmeste dage...   *k

Så det er ren lykke her i Vestjylland!

Jeg vil bruge denne tråd til at holde jer opdateret med mine meget tidlige kyllingeforsøg og "hanetest" - spændende hvad det bliver til...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Årets hanetest
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2010, 21:43 »
Spændende, det glæder jeg mig til at læse nærmere om :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2010, 21:45 »
Hold da op. Det lyder som om du skal leve af kylling et godt stykke ud i fremtiden. ;D
Pas nu på kosten ikke bliver for ensidig. Og husk der skal også være plads til kartofler og grøntsager. :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2010, 21:48 »
Det siges jo, at man ikke kan nøjes med en enkelt test, hvis man for alvor vil prøve noget af  /o
Jeg glæder mig til at høre nyt her om 2-3 ugers tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2010, 21:58 »
Det lyder godt, Morten  /o

Du får nok at se til! Hvor mange æg har du i rugemaskinen? Glæder mig til at følge med når det rigtig går løs om små tre uger  :D

(Og jeg må lige spørge dig om hvor højt din hane skulle hoppe ned fra - for jeg bliver pludselig betænkelig. Har lige sat siddepindene ret meget op - da mine nye italienere elsker højder. Og det gir altså et ordentligt "bump" når hanen lander. Mon man kan lave en trappe? Vil ikke forstyrre din tråd - så jeg tror faktisk lige jeg opretter et spørgsmål. Håber det er ok, at jeg henviser til det, du har skrevet om hanens ømme ben )

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2010, 22:03 »
Det lyder godt, Morten  /o

Du får nok at se til! Hvor mange æg har du i rugemaskinen? Glæder mig til at følge med når det rigtig går løs om små tre uger  :D

(Og jeg må lige spørge dig om hvor højt din hane skulle hoppe ned fra - for jeg bliver pludselig betænkelig. Har lige sat siddepindene ret meget op - da mine nye italienere elsker højder. Og det gir altså et ordentligt "bump" når hanen lander. Mon man kan lave en trappe? Vil ikke forstyrre din tråd - så jeg tror faktisk lige jeg opretter et spørgsmål. Håber det er ok, at jeg henviser til det, du har skrevet om hanens ømme ben )

Jeg har 17 æg i maskinen...

Det er da helt ok med et sidespørgsmål - jeg tror de sad ca. 1½ meter oppe før, men min hane er altså ret stor og kan nærmest ikke flyve (men det kan han jo nok, for hvordan skulle han ellers komme derop? Jeg ved ikke om dine italienere får problemer - er de ikke gode flyvere? og let race? (det står der i hvert fald i Leksikon)

Jeg lagde mærke til at iljensøe skrev at siddepindene helst ikke skal over ½ meter for tunge racer så mine sidder nu ca. 65-70 cm. oppe og det er perfekt for mine.
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2010, 22:05 Fra mortends »
Mvh. Morten

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2010, 22:17 »
Tak for svar, Morten!

Jo, man kan hurtigt bringe en tråd på afveje - det ville jeg jo ikke - så mens du svarede nåede jeg lige at oprette spørgsmålet i en ny tråd.

Måske kommer der lidt flere svar der - men udfra hvad du skriver, tror jeg nok jeg vil sætte pindene lidt ned igen. Også selvom italienerne hører til de lettere racer.

Tak fordi du lige lærte mig noget nyt  /o

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2010, 16:52 »
Status i årets hanetest...

1. Æggene hos Mikkel er tilsyneladende befrugtet og jeg venter spændt på klækning (forhåbentlig) i næste weekend.

2. Æggene i rugemaskinen hos Jan (Hanegalgak) går det ikke så godt med - lyst i går - alle uden "krudt i", men rugemaskinen var også noget ustabil i starten og har vist noget lav fugtighed for tiden. Vi ser om den kan blive justeret en af de nærmeste dage og prøver med nye æg...

3. Hanens tilstand... Ja - det er noget kritisk... han har jo været plaget af både frost i kammen og dårlige ben og nu er den da helt gal...

I onsdags fandt jeg ham liggende godt klemt inde i det bedste skjulested han kunne finde og hønsene stod i ring om ham - klar til at hakke.   :'(  Han blødte meget fra kammen og den ene fod. Jeg satte ham i isolation i mit skrukkebur, hvor han sidder endnu. Da jeg kiggede til sårene i dag så de noget bedre ud og isolationen har tydeligvis også skånet bentøjet, men han har ikke kunnet træde damerne så nu går der kuk i kvaliteten af rugeæg...

Så det er en blandet fornøjelse at lave hanetest for tiden...   :-\
Mvh. Morten

hoejberg

• Gæst
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2010, 16:58 »
Æv altså, slemme damer.  :-[ :-[

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2010, 17:21 »
Damerne er jo befrugtet i op til 3 uger. Så nu er det med at være hurtig og samle så mange æg som muligt hvis nu din stakkels hane skulle gå til.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2010, 18:03 »
Damerne er jo befrugtet i op til 3 uger. Så nu er det med at være hurtig og samle så mange æg som muligt hvis nu din stakkels hane skulle gå til.

Det ved jeg  ;)  -  jeg tror også jeg har en hanekylling gående - den er kun fra uge 41 så jeg er ikke sikker på kønnet, men jeg håber det er en hane - den er i hvert fald MEGA smuk!

Men hvis det ER en hanekylling er den vel ikke klar før til efteråret, går der ikke et års tid før de er kønsmodne?

Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2010, 18:16 »
De blomsterhøns jeg havde trådte damerne fra omkring 4-5 mdrs alderen :)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2010, 19:21 »
Meget er sket i "årets hanetest" så nu får i en lille opdatering...

1. De 6 æg, der kom under mikkels silkeskruk er nu klækket - 5 var befrugtet, men to æg "gik i stå" undervejs, så nu liger der 3 nyklækkede kyller i reden - dejligt! Befrugtningen var fin - og det var det der skulle testes jo...

2. Æggene hos Jan "Hanegalgak" blev ikke til noget højst sandsynligt pga. opstartsvanskeligheder med rugemaskinen. Han har i dag fået 30 nye rugeæg med til et nyt forsøg.

3. Hanens tilstand...
Ja det har jeg jo skrevet lidt om i forskellige tråde efterhånden. Han blev hakket til blods af hønerne, blev sat i "skånebur", helede fint op, blev lukket ud i flokken igen - og lod sig hakke igen...

Så nu kan hanetesten være helt lige meget. Hanen skal ikke i min hønsegård igen - hønerne har fuldstændig mistet respekten for ham - og desuden bliver han måske aldrig helt godt gående igen. I dag er han kommet i pleje hos "Hanegalgak" - måske blomstrer han op igen i en ny lille flok.  ???

De sidste racerene Plymouth Rock rugeæg jeg har i år er nu på vej i rugemaskinen hos Jan. Jeg hentede en flot Barnevelder hane hos Hentriette Hall i går, han skal passe flokken indtil min hanekylling (håber jeg) skal overtage til næste år.

Så det der bliver ruget ud her hos mig i år bliver nogle sjove "bastard"-blandinger af Plymouth Rock og Dobbeltsømmet Barnevelder - "So much for a hanetest..."  /d
Mvh. Morten

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2010, 19:34 »
Da det er to gode store æglæggende racer, kan dine kommende hybridkyllinger vise sig at blive både gode slagtehøns og æglæggere. Det var jo sådan man oprindeligt gjorde i industrien. Det kan da blive helt spændende at se, selv om de nok kommer til at se lidt sjove ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2010, 19:38 »
Da det er to gode store æglæggende racer, kan dine kommende hybridkyllinger vise sig at blive både gode slagtehøns og æglæggere. Det var jo sådan man oprindeligt gjorde i industrien. Det kan da blive helt spændende at se, selv om de nok kommer til at se lidt sjove ud.

Du kan også stole på at hvis der dukker et par flotte mørke "Dobbeltsømmede Plymouth Barne-Rockere" op så får de lov at leve som leverandører af mørke æg her de næste par år...   ;)
Mvh. Morten