Meget er sket i "årets hanetest" så nu får i en lille opdatering...
1. De 6 æg, der kom under mikkels silkeskruk er nu klækket - 5 var befrugtet, men to æg "gik i stå" undervejs, så nu liger der 3 nyklækkede kyller i reden - dejligt! Befrugtningen var fin - og det var det der skulle testes jo...
2. Æggene hos Jan "Hanegalgak" blev ikke til noget højst sandsynligt pga. opstartsvanskeligheder med rugemaskinen. Han har i dag fået 30 nye rugeæg med til et nyt forsøg.
3. Hanens tilstand...
Ja det har jeg jo skrevet lidt om i forskellige tråde efterhånden. Han blev hakket til blods af hønerne, blev sat i "skånebur", helede fint op, blev lukket ud i flokken igen - og lod sig hakke igen...
Så nu kan hanetesten være helt lige meget. Hanen skal ikke i min hønsegård igen - hønerne har fuldstændig mistet respekten for ham - og desuden bliver han måske aldrig helt godt gående igen. I dag er han kommet i pleje hos "Hanegalgak" - måske blomstrer han op igen i en ny lille flok.

De sidste racerene Plymouth Rock rugeæg jeg har i år er nu på vej i rugemaskinen hos Jan. Jeg hentede en flot Barnevelder hane hos Hentriette Hall i går, han skal passe flokken indtil min hanekylling (håber jeg) skal overtage til næste år.
Så det der bliver ruget ud her hos mig i år bliver nogle sjove "bastard"-blandinger af Plymouth Rock og Dobbeltsømmet Barnevelder - "So much for a hanetest..."