Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: God æglægger og slagterace?  (Læst 8773 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Sebastian

• Passiv bruger
God æglægger og slagterace?
« Dato: 18 Januar , 2010, 16:29 »
Hej.
Jeg vil lige starte med at sige at jeg ved meget lidt om høns, så derfor spørger jeg lige til råds her  :)
I øjeblikket har vi en kok og en høne, blandinger, som blev købt daggamle for en 10'er stykket her i foråret. De går frit i haven og på marken hele dagen, og går selv ind i stalden om aftenen. Det er rigtig hyggeligt, men da det af og til kan være et problem at finde æggene + plus de sviner over det hele, vil vi nu lave en hønsegård og udvide med lidt flere høns, denne gang racehøns så vi ved hvad vi får.
Problemet er bare hvilken race det skal være. Kravene skal være at den skal være en rimelig god æglægger, helst kunne ruge selv samt være stor nok til at vi kan få noget kød ud af de kyllinger der forhåbentlig gerne skulle komme.
Er der nogle der har et godt bud på en race, som kan opfylde disse behov?

Mvh. Sebastian

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: God æglægger og slagterace?
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2010, 17:00 »
Hvad med orpingtoner eller sussex.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2010, 17:26 »
Australorps så får du en flot race, masser af æg og et godt slagte dyr,
køb dem ved en dygtig opdrætter og få dig nogle gode dyr fra starten,
god fornøjelse med dine kommende høns af hilken race det nu må ende med <K

med venlig hilsen
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2010, 17:38 »
Australorps (utrolig smukke dyr, men fås kun i få farver) eller Plymouth Rock som mine, hvis du vil have gode slagtedyr med god æglægning og fås i alverdens farver (næsten) - bemærk at Plymouth Rock også fås i en "Fabriksudgave", der IKKE er "langtidsholdbar" (benene har tendens til at knække sammen under deres enorme vægt efter få måneder.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2010, 17:40 »
Er australorps og plymouth rock gode rugere?
Der er jo hele 3 ting der skal opfyldes. Det er det rene kinderæg-spørgsmål!  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2010, 17:42 »
Er australorps og plymouth rock gode rugere?
Der er jo hele 3 ting der skal opfyldes. Det er det rene kinderæg-spørgsmål!  ;)

Plymouth Rock skrukker/ruger superfint! og er excellente kyllingeførere - man skal bare ikke vælge de tværstribede, der er det kun få stammer i DK der vil skrukke. Jeg har en sort høne, der rugede 2 kuld ud ved naturmetoden sidste år.  /o
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2010, 17:52 »
Plymouth Rock er i det hele taget en fantastisk race, farverig, rolig og omgængelig, nem, ikke-flyvende, STOR, stabilt rugende,velsmagende og godt æglæggende (også om vinteren - jeg får 3-4 æg om dagen af 5 høns for tiden).

Jeg undrer mig til stadighed over at der ikke er flere der holder Plymouth Rock - i mine øjne er det den perfekte hobby/havehøne, og blander man farverne lidt får man den smukkeste flok!

Ja ok - måske er jeg lidt forelsket og subjektiv, men derfor kan jeg jo godt have ret alligevel, ikke?   ;D
Mvh. Morten

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2010, 17:53 »
Austrolorps er en rigtig dejlig race, men de er vist ikke helt glade for at skrukke. Der er et par stykker herinde som er begyndt at arbejde med dorking racen, det er en ældgammel race som er kendt for deres gode kød, gode æg og glade for at skrukke.

Jeg har selv sussex, de er unge så jeg ved ikke om de vil ruge
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2010, 18:04 »
Maran og wyandotter i stor er også gode æglæggere og gode slagtedyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 18 Januar , 2010, 18:19 »
Det der med god æglægger og så en der selv vil ruge kyllinger er næsten naturstridigt...
Stammer/racer der skrukker lægger jo ikke æg mens de ruger eller fører kyllinger og er de godt til at skrukke, så vil de ofte skrukke tit og dermed ikke lægge mange æg.

Så vælg enten gode æglæggere eller skruk fra...eller vælg to racer. (du behøver så kun at have en hane fra den æg-læggende race). Kombinationen med slagtedyr kan fint lade sig gøre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2010, 20:16 »
Som skrukrace kan man jo altid nappe sig en silke eller to. /o
De er HELT tossede med at skrukke - og så er jeg jo en af dem, der synes de pynter i haven. Søde og rare er de også og de lægger altså æg. :D Vores 5 høns holder vores familie på 4 med æg - på trods af skrukkeriet. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2010, 21:13 »
Jeg vil anbefale New Hampshire. Glimrende slagtedyr og de giver pænt med æg. De er også rimelige til at skrukke. Desuden er de flotte at se på, og rolige og omgængelige.

Sebatian

Som du nok fornemmer ender du med ligeså mange forslag som der findes af racer. :D Der er jo en grund til at folk har valgt netop de racer de har.

Må jeg foreslå at du går ind i Leksikon (i den blå bjælke foroven) og checker ud under racebeskrivelser.

Derudover ville det nok være en god ide at besøge en udstilling eller to for at se nogle af racerne an i virkeligheden. Der er sikkert en udstilling et sted ikke for langt fra hvor du bor. Igen i den blå bjælke - gå ind på Forum der finder du et emne vedrørende Udstillinger, foreningsliv etc.

God jagt.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2010, 21:21 »
Godt forslag at tage på en udstilling og se dyrene "live", men hvis man ikke også benytter chancen for at tale med avlerne og spørge ind til racens egenskaber - som jo er det der bliver spurgt efter i denne tråd, så tror jeg let man kommer til at forelske sig i en særlig races udseende (som jeg gjorde det med Australorps på LU...) uden at tænke videre over de meget vigtige raceegenskaber.

Men stadig en god ide at tage til et par udstillinger og kigge (og spørge!)
Mvh. Morten

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2010, 21:26 »
Ja, og så skal man holde sig langt væk fra forum, så man ikke får alle de der lyster og gode idéer - kort sagt, så man undgår at blive angrebet alt for voldsomt af hønsefeber *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2010, 21:28 »
Ja, og så skal man holde sig langt væk fra forum, så man ikke får alle de der lyster og gode idéer - kort sagt, så man undgår at blive angrebet alt for voldsomt af hønsefeber *f

Hvorfor kunne nogen ønske ikke at få den feber? jeg har den - og er helt vild med det!   <:
Mvh. Morten