Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræv som ikke kan lide høns?  (Læst 969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Ræv som ikke kan lide høns?
« Dato: 12 Januar , 2010, 21:39 »
Har altså haft en mærkelig oplevelse idag.
Jeg har mine hundes mad stående i nogle store plastkasser (dem med kliklåg I ved ) ude i den yderste baggang hvor der ikke er låst ind til og døren er en gammel stalddør der ikke lukker særlig godt.
Nå men døren er 1½ meter fra den ene hønsegård.
I dag da jeg skulle hælde hundenes foder op her til aften var den ene kasse væk. Piiiiiiiissssssss tænkte jeg, det var selvfølgelig den lille nye Milles special-diæt kost-kasse der var væk, men hvor og hvordan. begge hunde har været lukket inde hele dagen.
Jeg fandt kassen ude ved hegnet til hønsegården og der vargnavet godt i det ene hjørne som var smurt ind i savl og lidt blod, formegentlig fra tandkødet. Heldigvis havde de to kliklåse holdt  så intet foder var spildt (pyha)
Jeg tænker det var en ræv, for der er næsten 10 kilo foder i kassen så tror ikke en kat kan hive sådan en kasse ca 5 meter først ud gennem døren og så igennem sne.

Men så tænker jeg. Ok den fik ikke fat på hundemaden, men hvorfor hulan tog den så ikke en høne, når nu de gik lige foran næsen på dem.? maranerne gik endda frit idag. Jeg har før set ræven gå gennem forhaven (hønsene er i baghaven) MEn ligefrem gå ind i huset og hive en 10 kilo tung kasse ud for at slippe væk med ingenting trods der gik frisk let tilgængelig kød lige foran snuden på den?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Ræv som ikke kan lide høns?
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2010, 21:48 »
Meget meget mystisk  :o

Men dyrene er blevet mærkelige på det sidste. Ræven der normalt aldrig viser sig har vi set gående i vores gårdsplads selvom vi havde hundene gående ude. Ja enda var det den dag hvor vi havde over 60 hunde i pension. Vi har set mange forskellige ræve, og de kommer tydeligvis tæt på huset for at lede efter mad. De har rodet i vores kompost, hvor der lå lidt gammel frugt fra et af vores frugttræer.. Til gengæld har det også gjort dem uforsigtige og det måtte en af dem så bøde for i søndags med den højeste pris.. perfekt skud, og død på stedet, godt sat ind af en af mine kammerater  /o..

Det er ikke de eneste der er blevet sådan.. rådyrene er begyndt at gå i større flokke. Duerne, fasanerne og alle småfuglene er begyndt at samle sig i kæmpe flokke omkring vores foderautomater, og havfuglene er begyndt at komme ind for at bo i åen.. Kulden gør mærkelige ting ved sultne dyr :o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2010, 23:21 »
@ Wanda

Det kunne vel også have været en hund. Det kan jo forklare at der ikke var taget nogen høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2010, 23:43 »
En grævling ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2010, 00:12 »
De fleste vilde dyr er nok ved at være godt desperate. De kan jo ikke finde mad når der ligger så meget sne som der gør nu, og de har ingen erfaringer med så langvarig sne. det har vi jo ikke haft i mange år.
Men godt nok en mystisk historie. Kunne du ikke se spor i sneen? I så fald kan man garanteret finde en bog eller en internetside, der kan hjælpe dig med at finde ud af hvad det var. (Tag evt. et billede af sporene, så det ikke er væk inden du har fundet ud af hvad det kunne være)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2010, 06:40 »
En hund er det ikke,der eringen løse hunde her.
Der var ikke rigtig nogen spor . Der har jo været kæmpet en del med kassen som har ødelagt sporene.
Grævling??? har aldrig hørt om at vi har en grævling herude. MEn jeg bor kun ca en lille kilometer fra en rævegrav så det er jo nærliggende at tro det er en ræv.
Det skal da også lige siges at mine hønsegårde ikke er mere sikre end at et par store vildkatte sagtens kan komme ind og spise madrester ( fornøjeligt sammen med hønsene ;)) OG hønsene kan også af og til komme ud sååååå.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2010, 06:55 »
Det er jo krisetider for de vilde dyr, og derfor gør de også mere desperate ting, når de søger føde.
Det kan være ræven har opfattet det, som mindre enrgikrævende og mindre risikabelt at hente kassen end at fange en høne?