Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal høns?  (Læst 5443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Antal høns?
« Svar #30 Dato: 13 Januar , 2010, 23:36 »
@ Christina

Da du bor på landet ville jeg anbefale at du ikke tager kontakt til kommunen. Lad dem komme til dig, hvis de har noget de vil gøre indvendinger omkring.

Væk ikke de sovende bjørne, som de siger i Norge.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #31 Dato: 14 Januar , 2010, 00:39 »
Her er linket til registrering af hobbyfjerkræ:

http://webgis-a.le34.dk/hobbyfjerkrae/index.php?show=start
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #32 Dato: 14 Januar , 2010, 07:56 »
Mortens: Det står da lige så klart og tydeligt.

"Erhvervsmæssigt dyrehold er dyrehold, der er større end en af følgende:

2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg, eller 4 heste med tilhørende føl, eller 2 søer med opfedning af makimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion, eller 10 får med lam, eller 10 geder med kid,
30 stk. høns,
4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte.
jf. Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviter (Bek. nr. 1517 af 14. december 2006)"

Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med ovenstående citat - hvad er det du mener der står tydeligt i det? Hvis du mener at det siger at et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold ikke må overstige 30 høns, så er jeg enig med dig, men hvis du mener at der står at et dyrehold på over 30 høns skal anmeldes, så er jeg uenig. Der står nemlig i den lovgivning man i sådanne tilfælde falder ind under at dyrehold p å3-15 DE skal anmeldes.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 14 Januar , 2010, 08:01 »
Her er linket til registrering af hobbyfjerkræ:

http://webgis-a.le34.dk/hobbyfjerkrae/index.php?show=start

Jeg savner en vejledning til fødevarestyrelsen registrering - hvem skal registreres? hvad bruges registret til?

Jeg kan heller ikke via Fødevarestyrelsens hjemmeside finde en let vej ind til registreringsskemaet - måske ligger der en forklaring der, som jeg bare ikke kan finde?

Men i øvrigt synes jeg at Fødevarestyrelsen falder lidt uden for Mikkels oprindelige emne, der omhandler antal af høns i forhold til hvor mange man må have i hobbyhold.
Mvh. Morten

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 14 Januar , 2010, 08:26 »
Hmmmmmmmmmm. Tydeligvis ikke nemt at komme til entydigt svar.

@Staben bag. : Kunne der ikke rettes henvendelse til rette regeringselement , På vegne af ............... antal brugere , søges der klarhed over ......
Jeg mener , det må da være et pænt alvorligt antal brugere der skal tages seriøst , det må jo også være i rette instans interesse så mange så muligt laver så lidt "ulovligt" / forkert som muligt ?
Svaret kunne ligge som generel artikel , så skulle der ikke herske mere tvivl.   ( måske  hihi )

mvh
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 14 Januar , 2010, 08:39 »
Sikke da en livlig debat vi her fik ;)

Jeg syntes at det er fint at trække det med fødevarestyrelsen indover.

Jan@ Det kunne være en god idé, for jeg er ærligt talt blevet meget forvirret nu  :o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #36 Dato: 14 Januar , 2010, 09:54 »
go ide, og så kunne der evt stå noget om, hvornår man må sælge æg fra staldøren, hvad der skal til for det også. (måske det står et sted her på forum jeg er bare ikke stødt på det)
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #37 Dato: 14 Januar , 2010, 13:10 »
Jeg har lige snakket med en deroppe, og hun vil undersøge og ringe tilbage. Hende der har med det at gøre, sad lige i møde ::)

Men jeg spurgte hvad jeg skulle gøre for at få lov til at have mere end 30 æglæggende høns, og hun mente så at det var nemt nok, og at det mere var hvis man snakkede flere tusinde høns, der skulle lidt mere til. Hun sagde desuden at en kylling ikke talte som én høne, men hun vidste endnu ikke hvor meget den galdte for.

Jeg spurgte også hvad jeg skulle gøre for at få lov at have f.eks. 60 slagtekyllinger gående, og det ville hun også finde ud af. Men det virkede ikke til at det var særlig svært at få lov til, så længe det hele var på hobbybasis og til privat brug, så nu er jeg spændt på hvad hun vender tilbage med af svar :)

Men altså...måske det slet ikke er så interessant for jer at høre, nu hvor disse regler sikkert kun er gældende i Ringsted kommune  :-\

@ Christina

Da du bor på landet ville jeg anbefale at du ikke tager kontakt til kommunen. Lad dem komme til dig, hvis de har noget de vil gøre indvendinger omkring.

Væk ikke de sovende bjørne, som de siger i Norge.  ;D

Jeg er kommunal dagplejer, og har ofte kommunen på besøg, og det skulle lige passe at der er en der kender en osv. :D Ej, men jeg vil faktisk helst gøre tingene lovligt, og så kunne smile og byde velkommen med sindsro, hvis de en dag skulle dukke uanmeldt op :)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 14 Januar , 2010, 13:28 »
Nå, det var hurtigt de ringede tilbage!  /o

Hun sagde, at så længe jeg holdte mig under 3 dyreenheder, så behøvede jeg ikke at anmelde noget som helst!!! *p Og én dyreenhed i forhold til æglæggende høns, var 167 stks! :o Når det så var slagtefjerkræ, var det lige under tusind, der galdt som én dyreenhed.

MEN...det skal så lige siges, at jeg bor i landzone, og at der gælder nogle andre regler i byen  :-\

Men jeg er da super glad for at jeg fandt ud af det :)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 14 Januar , 2010, 13:39 »
Jeg syntes det er rigtigt lækkert, at der findes så mange regelsæt omkring hobbyfjerkræ, uanset hvor mange styks man har, kan man altid finde et sæt der passer til ens forhold    /o

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #40 Dato: 14 Januar , 2010, 13:44 »
Godt christina, godt klaret.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 14 Januar , 2010, 15:36 »
Nå, det var hurtigt de ringede tilbage!  /o

Hun sagde, at så længe jeg holdte mig under 3 dyreenheder, så behøvede jeg ikke at anmelde noget som helst!!! *p Og én dyreenhed i forhold til æglæggende høns, var 167 stks! :o Når det så var slagtefjerkræ, var det lige under tusind, der galdt som én dyreenhed.

MEN...det skal så lige siges, at jeg bor i landzone, og at der gælder nogle andre regler i byen  :-\

Men jeg er da super glad for at jeg fandt ud af det :)

Det vil så sige at man i Ringsted Kommune bruger de 3 dyreenheder som grænse for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold og ikke formuleringen med de 30 høns.

Hvis jeg var dig ville jeg få det på skrift (ikke mail, men et underskrevet dokument) - det kunne være nyttigt at have liggende...
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 14 Januar , 2010, 17:12 »
@Mortends: Jeg spurgte specifikt, om det var gældende i hele Ringsted kommune, hvortil hun svarede at det var det ikke, det var kun i landzone, og ikke i byzone. Hun sagde endvidere, at jeg lige kunne skrive en mail, hvis jeg øgede antallet af dyr, så de bare lige var klar over det, hvis der skulle blive noget.

Jeg fornemmede at de ikke synes det var noget særligt, så jeg føler ikke behovet for at have det på skrift. (Og min nabo har omkring 60 køer, her er virkelig bondsk :D)

Ellers tak for tippet! *l

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #43 Dato: 14 Januar , 2010, 19:06 »
Men jeg spurgte hvad jeg skulle gøre for at få lov til at have mere end 30 æglæggende høns, og hun mente så at det var nemt nok, og at det mere var hvis man snakkede flere tusinde høns, der skulle lidt mere til. Hun sagde desuden at en kylling ikke talte som én høne, men hun vidste endnu ikke hvor meget den galdte for.

Jeg spurgte også hvad jeg skulle gøre for at få lov at have f.eks. 60 slagtekyllinger gående, og det ville hun også finde ud af.

Christina@ Der var engang du liiiige fik lidt silker og lidt blomsterhøns. De dage er vist ovre. Hønsehold griber om sig. *f
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 14 Januar , 2010, 19:12 »
Tak Christina! ;)

Så vil jeg også forsøge mig med at få ringet.. Jeg kan se at jeg nok er i skole i hele åbningstiden imorgen, så det må blive efter weekenden, men jeg vil da rigtig gerne vide det ;)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.