Udover mine 11 hybridhøns, som jeg er meget glad for, er der også Stor Kochin, Silkehøns og Araucanere, både med og uden hale på matriklen.
Selvom de alle er søde og tamme, er det Araucanerne der har betaget mig mest, for jeg synes de er så anderledes i temperament i forhold til de andre. De er virkeligt menneskesøgende og jeg er vild med deres småpludren.
Inden jeg kom på forum, vidste jeg godt, at der var høns der lagde blå æg, men anede ikke hvad racen hed. Ikke alene lægger de blå æg, men har altså også stjålet mig hjerte. Min største bekymring lige her og nu er, at de lægger så mange æg, da jeg jo læser at hønsene bliver slidt op af det. Hvordan undgår man det? Der skulle jo gerne være æg, når nu foråret kommer og der skal ruges nogle ud.
Silkehønsene er herlige, skønne, sjove og smukke men virker lidt hjernedøde (min opfattelse) hvis man sammenligner med Araucanerne.
Kochin er en stor race med mange fjer på benene, det har jeg så fundet ud af ikke lige er til min smag, ligeledes er de alt for store og klodsede, men er jo da rolige dejlige høns, sådan vælger vi forskelligt.
Det bliver Araucanerne for mit vedkommende, der får førstepladsen og jeg ved, det vil tage flere år, inden jeg vil være i stand til at udstille nogle, for jeg er indforstået med, at der er mange hurdler, når vi taler om det opdræt.
Jeg vil give Lestat ret i, at mange ikke vil bevæge sig ret langt for at købe høns, det fatter jeg så ikke, hvis det du skal bruge er i en anden landsdel eller land, ja så er det jo bare om at få det tilrettelagt.
Den eneste race jeg har haft før, er Dværgwayandot og her må jeg sige, at aldrig har jeg smagt så gode hanekyllinger og jeg var forbavset over så meget brystkød, der var på sådan en bette splint, kan varmt anbefales, og så er de så smukke.
Jeg kunne virkelig også fristes af de små Watermael, men det er ikke aktuelt lige her og nu.
Jeg spekulerer som en gal på, hvordan jeg skal få splittet dem op i de respektive grupper, uden at de skal fratages det gode hønseliv og være alt for meget indespærret. Alt det må jo vise sig hen ad vejen, kommer der tilstrækkeligt med materiale at gå videre med, kan de jo senere på sommeren igen få lov at være "frie fugle"
Af mine engelske er der flest lavendel tværstribede og ja, de er smukke, men der skulle jo gerne blive nogle ensfarvede også og da jeg kun har en høne af lavendelfarvet bliver det lidt svært i begyndelsen.
VH Gunni.