Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker omkring "sjældne" racer ....  (Læst 11774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Tanker omkring "sjældne" racer ....
« Svar #15 Dato: 02 Januar , 2010, 11:08 »
Ha ha Lene :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 02 Januar , 2010, 11:15 »
Bare se på dette Forum, hvor mange har ikke fået Maran, Araucana og Blomsterhøns, de er alle tre racer, som ikke er så udbredte. Okay det er nok ikke sikkert at Maran og Araucana var blevet så populære, hvis de bare havde lagt alm. hvide æg  ;D
Vi har også altid købt høns for æggenes skyld - og så gjorde det ikke noget at de også var pæne at se på. Først med Araucanaerne har vi fået øjnene op for at høns også kan være sjove! Man kan ikke bare fodre og samle æg, næh, der skal også konverseres! Og når sådan en lille hønnike nærmest står og hopper for at komme til at vise at hun har lagt et lille blodigt æg - jamen det er da ikke til at stå for. Så jeg tror at vi beholder dem!
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2010, 12:52 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 02 Januar , 2010, 11:58 »
Vi er jo af dem, der har en sjælden race i både høns og duer. Der var fire sølvbrakler udstillet på LU, og derfindes vist tre registrerede opdrættere.
Vores hvide mookee duer findes der idag kun en opdrætter af - og det er ham vores duer kommer fra.

Det giver nogle særlige udfordringer, fordi det er svært at skaffe blodfornyelse. Man skal rejse udenlands efter den, og det har vi hidtil ikke haft tid og penge til. Eller også kende nogen, der kender nogen.. (og det kommer jo nok).
En anden detalje er, at det ikke er høns, man bare skaffer sig af med igen. (Hvis man er lidt historisk anlagt).

Desværre er jeg jo ikke selv specielt vild med sølvbrakler. Jeg ville meget hellere have dem i guld. Men jeg kan ikke nænne at slagte sølvbraklerne, fordi de jo er "et klenodie".. (Og nej, jeg har ikke plads til begge dele).

Det er også netop det, der nok/måske i sidste ende lokker mig over i "foreningen" og til at ringe og udstille. Jeg synes jo, det er sjovt at gå på udstilling, hvis der er noget forskelligt at kigge på...

Men angående Jans oprindelige plan om at spise sig gennem diverse racer - har Liljensøe så ikke beskrevet et tilsvarende livsmål? (Hvad der ikke gør Jans tanke mindre interessant.)

GKV

• Gæst
« Svar #18 Dato: 02 Januar , 2010, 12:06 »
Udover mine 11 hybridhøns, som jeg er meget glad for, er der også Stor Kochin, Silkehøns og Araucanere, både med og uden hale på matriklen.

Selvom de alle er søde og tamme, er det Araucanerne der har betaget mig mest, for jeg synes de er så anderledes i temperament i forhold til de andre. De er virkeligt menneskesøgende og jeg er vild med deres småpludren.

Inden jeg kom på forum, vidste jeg godt, at der var høns der lagde blå æg, men anede ikke hvad racen hed. Ikke alene lægger de blå æg, men har altså også stjålet mig hjerte. Min største bekymring lige her og nu er, at de lægger så mange æg, da jeg jo læser at hønsene bliver slidt op af det. Hvordan undgår man det? Der skulle jo gerne være æg, når nu foråret kommer og der skal ruges nogle ud.

Silkehønsene er herlige, skønne, sjove og smukke men virker lidt hjernedøde (min opfattelse) hvis man sammenligner med Araucanerne.

Kochin er en stor race med mange fjer på benene, det har jeg så fundet ud af ikke lige er til min smag, ligeledes er de alt for store og klodsede, men er jo da rolige dejlige høns, sådan vælger vi forskelligt.

Det bliver Araucanerne for mit vedkommende, der får førstepladsen og jeg ved, det vil tage flere år, inden jeg vil være i stand til at udstille nogle, for jeg er indforstået med, at der er mange hurdler, når vi taler om det opdræt.

Jeg vil give Lestat ret i, at mange ikke vil bevæge sig ret langt for at købe høns, det fatter jeg så ikke, hvis det du skal bruge er i en anden landsdel eller land, ja så er det jo bare om at få det tilrettelagt.

Den eneste race jeg har haft før, er Dværgwayandot og her må jeg sige, at aldrig har jeg smagt så gode hanekyllinger og jeg var forbavset over så meget brystkød, der var på sådan en bette splint, kan varmt anbefales, og så er de så smukke.

Jeg kunne virkelig også fristes af de små Watermael, men det er ikke aktuelt lige her og nu.

Jeg spekulerer som en gal på, hvordan jeg skal få splittet dem op i de respektive grupper, uden at de skal fratages det gode hønseliv og være alt for meget indespærret. Alt det må jo vise sig hen ad vejen, kommer der tilstrækkeligt med materiale at gå videre med, kan de jo senere på sommeren igen få lov at være "frie fugle"

Af mine engelske er der flest lavendel tværstribede og ja, de er smukke, men der skulle jo gerne blive nogle ensfarvede også og da jeg kun har en høne af lavendelfarvet bliver det lidt svært i begyndelsen.

VH Gunni.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #19 Dato: 02 Januar , 2010, 12:27 »
Lestat@ Fed idé ellers. Jeg kan desværre ikke melde mig som kok. Det ville være synd for maden.

Bjørn@  *g *g *g
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #20 Dato: 02 Januar , 2010, 13:02 »
Lestat: Du skal da ikke stå og svede alene, så jeg melder mig gerne som kok ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #21 Dato: 02 Januar , 2010, 13:50 »
Jeg melder mig også gerne som kok!  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 03 Januar , 2010, 10:56 »
@ Peter og Finn : hvor hurtigt kan vi finde en Gavnø dato ? Med teenagere i huset og familie spredt over hele landet der skal vedligeholdes , bliver vores kalender lynhurtig weekend besat i foråret / sommeren - allerede fra nu ..

Jeg kommer gerne med kyllinger og kokkehjælp også !

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 03 Januar , 2010, 11:07 »
Jeg har kristi himmelfartdag hængende i luften, men vender hurtigst mulig tilbage, hvis det ikke bliver den.

Hilsen
Peter

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Januar , 2010, 11:13 »
Av - ja Gavnø har jo også en kalender vi skal tage hensyn til !  Den er nok noget anderledes booket end vores  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?