Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: madrester til æggelægning høns  (Læst 13214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jokeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
madrester til æggelægning høns
« Dato: 28 December , 2009, 18:25 »
hej.
er det rigtig at hvis vi giver vores høns madrester så lægger de færre æg.

vi er nybegynder og prøver på og finde ud af hvad der er bedst for vores høns.

de giver ikke så mange æg lige nu, men er det normalt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #1 Dato: 28 December , 2009, 18:31 »
Hej Jokeren

Velkommen til fantastiske Forum :)
Jeg har godt nok aldrig hørt at madrester skulle nedsætte ægproduktionen, fedme kan, men det kan de også få af korn :)
De fleste af os herinde har oplevet nedgang i æg her mens der har været så koldt og der har været sne udenfor. Mine gik fra at lave9 æg dagligt til MAX 1 om dagen de sidste 14 dage og de har endda lys inde i huset.
Så jeg syntes bare I skal blive ved at give dem lidt varrieret mad, det skader ihvertfald ikke. Og hønsene elsker det jo.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #2 Dato: 28 December , 2009, 18:37 »
Velkommen på forum, Carsten  :D
Som Wanda skriver er der ikke noget i vejen med at give hønsene rester fra husholdningen, det tror jeg de fleste af os gør  /o
Du skal bare kikke rundt her på forum og endelig spørge, hvis der er noget du vil vide. Der er ingen dumme spørgsmål, men det er dumt ikke at spørge, hvis man mangler svar  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #3 Dato: 28 December , 2009, 18:40 »
Jeg vil også sige velkommen til dig.  ;)

Jeg tror, at alle høns lægger færre æg i denne kolde, mørke tid.

Selv mine Isa Brown bruger det meste af deres foderoptag til at
holde varmen i disse dage.

Køkkenrester kan vist ikke skade ægmængden, med mindre hønsene
bliver fede af for meget mad.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #4 Dato: 28 December , 2009, 19:37 »
Hjertelig velkommen her til  <I Carsten
Her er der mange som ved lidt omkr høns og sammen ved vi alt  /o (næsten) så spørg du bare løs.
Go`aften til dig
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #5 Dato: 28 December , 2009, 20:36 »
Hjertelig velkommen til en dejlig Forum.

Det er et dejligt sted med rare mennesker som alle elsker fjerkræ. Vi hjælper hinanden med spørgsmål og udveksler erfaringer. *h
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline metteogmichael

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #6 Dato: 28 December , 2009, 20:40 »
Hejsa. vi er også helt nybegynder- og vil gerne spørge om der er noget man ikke må give høns af madrester fra husholdningen??

frida

  • Gæst
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #7 Dato: 28 December , 2009, 20:57 »
Hej, og velkommen her på Forum!
Jeg mener ikke, der er noget fra husholdningen høns ikke må få. Men du vil nok opleve, at der er mad de hellere foretrækker frem for andet ::). Mine egne høns gider f.eks. ikke at spise hel salat. Men når alt er hakket i "næb-rette" "hapsere", så bliver det ædt med velbehag ;D. Jeg mener også, at de blot (instinktivt) lader maden være, hvis det ikke er ok for mave osv. Dog giver jeg ikke "klistret" mad, såsom grød o.lign. pga. sammenklistrede fjer :-X
Igen velkommen på dette skønne Forum, med kloge og skønne mennesker.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #8 Dato: 28 December , 2009, 22:54 »
Også et stort velkommen fra min front  <I
Madrester er et rigtigt godt protein tilskud til hønsene. Specielt her om vinteren hvor der ikke er så meget animalsk føde at finde.
Bare en tur i blenderen inden så har du også mulighed for at tilsætte alt det x-tra der er godt for dine høns såsom vitaminer (vispumin fra America), løg , hvidløg en lille sjat olie eller a-38.

Jeg arbejder på plejehjem og mine høns får rester herfra, da absolut intet må gemmes.
De gamle er så glade for at se at maden ikke bare ryger i skraldespanden men kommer mine høns til gode.
Det bliver så kvitteret med en kurvfuld kylliger til beundring i en times tid om foråret. <L <L <L
En på opleveren..... *p *p

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #9 Dato: 28 December , 2009, 23:33 »
Som andre siger, eller ihvertfald indikerer, så giver det alsidighed i kosten hvilket er både godt og sundt. Er der et eller anden hønsene ikke bryder sig om, feks rå kartofler skal du nok få lov at samle det op igen. ;)

Og så var der lige den lille myte der skulle begraves -

Citat
Dog giver jeg ikke "klistret" mad, såsom grød o.lign. pga. sammenklistrede fjer :-
Citat slut
(Ved ikke hvorfor men citat funktionen virkede ikke efter hensigten)

Frida, de spiser med næbbet, og bliver aldeles ikke klistrede hvis du serverer grød eller lignende substanser for dem.

Mine har her i juledagene nydt både frugtsalat, med rå creme, og ris a la mande. De får også rester af havregrød og risengrød.

Hvis du sætter det i en skål eller tallerken på gulvet i dit hønsehus, skal de nok sætte det til livs uden at kaste det efter hinanden. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #10 Dato: 29 December , 2009, 00:29 »
Er der et eller anden hønsene ikke bryder sig om, feks rå kartofler skal du nok få lov at samle det op igen. ;)

Sådan er høns så forskellige :) Jeg har en bøtte stående under køkkenvasken, som jeg samler alt det grønne affald i. Det får hønsene tilbudt hver dag, og er der kartoffelskræller i, kaster de sig frådende over det. Det er for mig en af de store fornøjelser ved at have høns. Det giver en god fornemmelse at gå ud med en masse "affald" og se, hvilken fornøjelse de kan have af noget, der ellers havde været endnu et bidrag til de bjerge af affald, vi producerer i landet.

For et par uger siden kogte jeg fiskefon på en solid portion fiskeskrog, jeg havde fået gratis hos fiskehandleren. Dem havde hønsene stor fornøjelse af de næste dage, og der var ikke et gram kød eller skind tilbage, når jeg samlede skrogene ind igen.

Jeg har for tiden 8 kønsmodne høns og samler dagligt 3-5 æg. Selv her i mørket, kulden og sneen. Der er 5 hybrider på godt og vel 2 år, og 3 afkom af disse/New Hampshire hane. Så jeg er en meget varm tilhænger af madrester til høns. Af næsten alle de grunde, jeg kan komme på...  :)
Johan Gadegaard

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #11 Dato: 29 December , 2009, 09:36 »
... Dog giver jeg ikke "klistret" mad, såsom grød o.lign. pga. sammenklistrede fjer :-X

Hvis vores madrester er for klistrede eller for "våde" f.eks. suppe (som de ELSKER!) - så blander jeg bare havregryn i indtil det ikke længere er klistret eller vådt.  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #12 Dato: 29 December , 2009, 09:46 »
Og det grønne affald, som jeg i min uvidenhed ikke tror de gider æde, det finder de selv i komposten! Og så får komposten lige en gang hønselort, som jeg ikke selv skal slæbe derhen på samme tid. Fuldendt samarbejde ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

  • Gæst
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #13 Dato: 29 December , 2009, 10:58 »
@Erik. Nu har jeg talt med mine høns om at spise lidt pænere ;D Når dine kan, så skal mine knageme også spise (pænt), hvad der bliver serveret /2 (tror jeg opgav, da jeg havde Faveroller. Jeg synes deres skæg og benfjer blev meget ulækre), men kan se du har Silker, og der måtte da ske det samme. Men de har tilsyneladende pænere manerer *f
@mortends. Ideen med at "drøje" det "snaskede" med gryn, havde jeg faktisk ikke tænkt på :) Jeg hader at stå i køkkenet >:( Så jeg springer vist over hvor gærdet er lavest på mange områder ;)
Godt nytår til jer alle! *y

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: madrester til æggelægning høns
« Svar #14 Dato: 29 December , 2009, 12:45 »
Ideen med at "drøje" det "snaskede" med gryn, havde jeg faktisk ikke tænkt på :) Jeg hader at stå i køkkenet >:( Så jeg springer vist over hvor gærdet er lavest på mange områder ;)
Godt nytår til jer alle! *y

Det kræver nu ikke særlig megen kulinarisk aktivitet at røre et par håndfulde havregryn i en rest af et eller andet "snask" - du behøver jo ikke engang at gøre det i køkkenet hvis du ikke bryder dig om at være der...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.