Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for hønsehold  (Læst 11565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jussi

• Passiv bruger
Sv: Pris for hønsehold
« Svar #15 Dato: 27 December , 2009, 22:10 »
ja hehe, det er jo bare om at finde den rette  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 27 December , 2009, 22:14 »
Hej Susan,

Med den energi du lægger i at undersøge muligheder for fjerkræhold og økonomi i samme, skulle du jo nok kunne overbevise dine forældre om, at du mener det seriøst og at det ikke blot er en dille, som går over efter en kort periode.

Og det lyder jo til at I har forholdene som gør det muligt at indrette til hønsehold uden at det kommer til at koste en formue.

Som Lene skriver er det ikke sikkert at dine fine udregninger holder helt i praksis. Der er også uforudsete udgifter, forårsaget af sygdom og lignende, men det korte af det lange er, at man kan være selvforsynende med prima kvalitets æg og slagtekyllinger (ingen af delene kan købes nogen steder i bedre kvalitet) uden at det skal koste en formue.

Og der er ikke noget der kan måle sig med glæden af egne æg og slagtekyllinger.

Desuden er fjerkræhold en sund og givende hobby for alle aldre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 27 December , 2009, 22:26 »
Hej Jussi

Det ser rigtig godt ud! :) Jeg faldte dog lige over "Ifølge www.fjerkrae.dk lægger Sussex-høns ca. 600 æg om året"... Ehm...er det 2-3 høns, der her er tale om? :)

I øvrigt er min dejlige mand med på rigtig meget, når det kommer til høns! *h Men han gider ikke en kat, for han er ikke meget for dyr indefor  :-\ Dog fik jeg da "lov til" at købe et par små skildpadder, som går i akvariet inde i stuen ;D Men ja, det ER virkelig skønt at flytte hjemmefra og bestemme selv  /o Dog må man så også selv tage konsekvenserne, hvis man tar' dumme beslutninger!  ::)

Held og lykke, håber de siger ja! :) Jeg drømte om min hønsehold fra jeg var 18 år og indtil jeg fik dem i sommers, og hvilken sommer!!! *p

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 27 December , 2009, 22:38 »
Det ser rigtig godt ud! :) Jeg faldte dog lige over "Ifølge www.fjerkrae.dk lægger Sussex-høns ca. 600 æg om året"... Ehm...er det 2-3 høns, der her er tale om? :)

Den studsede jeg også lige over, men ved nærlæsning kunne jeg så se at der var nævnt en flok på 1.3, så jeg er sikker på at beregninger er baseret på 200 æg/år/høne. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 27 December , 2009, 22:43 »
Ahaaa....det var godt!! :D

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 December , 2009, 23:17 »
ja, 600 æg om året er for alle 3 høner, altså 200 æg hver pr. år :)

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 27 December , 2009, 23:18 »
"fejlen" er rettet :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 27 December , 2009, 23:33 »
Jeg tror nu nok at de fleste forstod dig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 28 December , 2009, 00:22 »
Hey, Mikkel, siger du jeg er dum?!

(Og klap i, Bjørn! ;D )

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #24 Dato: 28 December , 2009, 07:53 »
Kære Susan

Det er et stort arbejde, du har lagt i at find ud af omkostninger ved dit kommende hønsehold /o

Det vil også vise dine forældre, at du virkelig er ihærdig, og har sat dig ordentlig ind i tingene.

Men har du overvejet at foreslå dine forældre at du fik dig et lille fritidsjob, så du selv er med til at betale for opstart af din hobby?

Jeg ved ikke hvordan mulighederne er, hvor du bor, når du er 14 år, men måske kunne du få et lille job derhjemme, som du fik lidt penge for og så spare op...eller måske babysitte for naboerne..brug fantasien.

Det vil også kunne overbevise dine forældre om, at du virkelig gerne vil det her  ;D

Du nævner også selv et sted så vidt jeg erindrer, at din mor synes, det bliver dyrt...så at bidrage lidt selv kunne jo være en mulighed *e
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 28 December , 2009, 09:41 »
Hej Jussi

Er dybt imponeret af din fremgangsmåde,research af emnet jeg ville gi mig meget hurtigt hvis det var min datter,da det er ret tydeligt at interessen er mere end blot at få høns.Så ønsker dig held og lykke med de Gamle.

Og den der med kommende mand, tag dog Mikkel så ender i sgu med en stor flot hønse gård.                  VH Niels Phillipiner
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 28 December , 2009, 09:53 »
Tak for rosen ;)
Vil vise beregningen i dag, så jeg krydser fingre!  *k
Har haft et avisjob, men når man bor 5 km fra byen og skal cykle gennem det bakkede landskab med en vogn som er fuldt læsset (40 kg) og så senere må køre tilbage for at hente de resterende aviser, som ikke kunne være i vognen, så bliver det sgu lidt for besværligt  >:(
Har snakket med nogle naboer, som har små børn, og tilbudt min hjælp, hvis de skal have passet børn.
Jeg laver også noget hjemme, men får ikke lommepenge. Jeg skal derimod skrive ALT hvad jeg har lavet ned på et stykke papir, og så får jeg penge efter hver ting, og jeg gider ikke skrive det ned.  ::)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #27 Dato: 28 December , 2009, 10:21 »

Jeg tænkte nok, at du bor noget uden for byen..og det begrænser jo...og det lyde til, at du gør,hvad
du kan.

Jeg er sikker på, at du bliver en god hønsemor  *p

Pøj, pøj med fremlægningen for far og mor. Vi glæder o til at høre, hvordan det er gået.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #28 Dato: 28 December , 2009, 10:28 »

Jeg glemte lige at sige, at du da bestemt skal bruge Mikkel som fantastisk eksempel på, at man
ikke behøver være så gammel for at kunne have ansvar for en hønseflok.

*k *k *k *k *k *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #29 Dato: 28 December , 2009, 11:26 »
Hej jussi,

det er min erfaring, at gode argumenter og massiv overtalelse er én ting, mens ens forældres hukommelse omkring tidligere projekter er en anden - så hvis jeg var dig, ville jeg grave alle de ting frem, du tidligere har været rigtig dygtig og ansvarlig omkring!

Giv evt dine forældre en "bagdør", dvs en mulighed for at lukke projektet ned uden besvær for dem, hvis det mod al forventning skulle vise sig, at høns alligevel ikke fungerer for dig. Du kan fx aftale med dem, at hvis du efter fx 6 mdr ikke længere har overskuddet til at passe dyrene, står du selv for at lukke projektet ned, dvs rydde op og sælge tingene igen. Det bliver selvfølgelig ikke nødvendigt, men det er god forhandlingsteknik at finde de punkter, "modparten" har sværest ved at acceptere og så gøre det lidt nemmere for "modparten" i forhandlingen at acceptere punkterne! ;)

Du kan også tilbyde at lægge et beløb ud til at begynde med, som du så får tilbage igen, når I har "høstet" et vist antal æg fra dine høns...

Og du kan hjælpe med at bygge en kompostbeholder, hvis dine forældre er glade for haven, for komposteret hønsemøg er SUPER til haven, hvis det bliver brugt rigtigt.

Held og lykke!
Med sommerlige hilsner, Christian