Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vil have fjerkræ, ænder, gæs...eller måske høns?  (Læst 9293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jussi

• Passiv bruger
Vil have fjerkræ, ænder, gæs...eller måske høns?
« Dato: 22 December , 2009, 16:59 »
jeg ville gerne have fjerkræ, og synes høns er mest tiltalende, da de kan blive mest tamme hvad jeg ved af, og så er de efter min mening også pænere osv.
problemet er at de kræver godt isoleret og stort hus, og det koster jo en del.
tænkte på at få ænder eller gæs i stedet, men kan de blive lige så tamme? kan man spise deres æg, og bruge dem ligesom hønseæg i hverdagen? skal de have egen sø, dam eller andet? hvor meget plads skal de have? hvad skal deres huse bestå af, og skal der noget varme i dem? er der andet jeg bør vide?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Vil have fjerkræ, ænder, gæs...eller måske høns?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2009, 17:08 »
Hej Jussi og velkommen til

Altså mine høns går i et stålskur fra Harald Nyborg, og er der noget der IKKE er isoleret, så er det det :) Høns er nok det nemmeste at have af det du nævner.
Min datter har dværghøns og ders hus er bygget på en EU-palle derinde har hun pt 5 dv.høns. Altså på ca 1m2.
Jeg ved ikke så meget om ænder, men ved at de sviner som bare fanden og skal jo have både vådt mad og vand at snadre i for at tilse deres naturlige adfærd.
Så hvis det er høns du helst vil have, så er det altså ikke noget stort problem. Mange bruger legehuse til hønsehuse, dem kan du af og til finde i gul og gratis Eller hvis du er lidt fingernem så kan du måske selv lave et :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 December , 2009, 17:13 »
Høns er helt klart nemmeste, og de kræver altså intet isoleret hus. Mine går i en gammel bygning beregnet til opbevaring af ting samt kammer for diverse duer m.m.. dette hus er et stenhus, altså ingen isolering, kun mursten. Gulvet er støbt, og altså heller ikke isoleret, så billigst vil det også være hønsene der er bedst ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2009, 17:16 »
Er jo mest til høns...
Har læst om nogle der bruger 2 paller som hus til sine ænder/gæs (kan jeg ikke huske), kan man også gøre det med høns, eller skal de også lige have lidt plads til bla. reder og sådan noget?

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2009, 18:33 »
Hej jussi - velkommen her ......... :D
Ja altså , plads skal de jo have lidt af , men det kommer jo også an på hvilken race du kunne tænke dig ? Der er jo høns i alle størrelser - så du må nok kigge lidt i leksikon under racebeskrivelse.
Hvor meget plads har du fået lov til at give dem ? Jo mere du kan fortælle os , jo bedre kan vi allesammen hjælpe dig - og det gør vi meget gerne  <L

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 December , 2009, 19:57 »
har en gammel køkkenhave som er omkring 4*2 (vil jeg gætte på) og det er med jordbund. Der er en stor træstub i midten som der tit gror svampe på (ukendte svampe).
har en stald ved siden af, som jeg ikke bruger så tit, og måske jeg kunne bruge den ene boks, men mener at have hørt, at høns kan have lopper og kan vidergive det til heste, passer det? (i så fald kan denne mulighed ikke bruges).
Har også et gammelt skur på ca. 3*2 (tror jeg) som er lidt gammel og mangler nogle brædder hist og her, i det er der betongulv, ligesom i stalden, og der er godt nok nogle ting i det, men måske man bare kunne bruge en lille del af skuret, så man kan læsse alle tingene hen i den ene ende af det...
Jeg har ikke mulighed for at tage billeder eller noget de næste par dage, men hvis i mangler billeder, kan jeg tage dem her nogle dage efter jul og frem til en af de f'rste par dage i år 2010...

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 December , 2009, 09:48 »
Hej igen.
Den gamle køkkenhave , er den lige op ad stalden ? Hvis den er , kunne du gøre som jeg ( og rigtig mange andre ) Et hul i væggen , så kan de gå ud i indhegningen og have et lille aflukke inde i stalden. På 8 m2 kan du give høns fine fine forhold , hvis de så samtidig kan komme ind i laden - super super !

Du kan kan også se hvordan mange har deres høns inde på galleriet ! Det er nok der du lettest kan se om der er noget du kan lave på samme måde.

Den med utøj og heste - det ved jeg ikke noget om.

pøj pøj
kh  hanegalgak

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 December , 2009, 11:00 »
Prøv at kigge i mit galleri, så kan du se hvordan jeg har lavet hul i væggen og sat hegn op udenfor ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 December , 2009, 12:45 »
fedt, var også min idé, men hvor meget plads skal hver høne/hane/kylling have både inde og ude? har læst noget med 7 pr. m2 i følge industri og 4 for økologiske høns eller noget i den dur...hvordan vil hønsene helst have det, hvis altså de selv kunne bestemme? hvordan er det i forhold til store og dværg høns? (der må vel være en forskel mht. hønsestørrelsen?)

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 December , 2009, 12:55 »
Hej Jussi

Det er da Brahma du skal have  ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 13:00 »
Hej Jussi

Det er da Brahma du skal have  ;D

MVH Jesper

Jesper: du øjner bare enhver chance for at hverve nye Brahmafolk ;)  Kanon, det er jo sådan en formand bør være :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 23 December , 2009, 22:21 »
fedt, var også min idé, men hvor meget plads skal hver høne/hane/kylling have både inde og ude? har læst noget med 7 pr. m2 i følge industri og 4 for økologiske høns eller noget i den dur...hvordan vil hønsene helst have det, hvis altså de selv kunne bestemme? hvordan er det i forhold til store og dværg høns? (der må vel være en forskel mht. hønsestørrelsen?)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6991.0.html

Du er ikke den eneste der har stillet dette spørgsmål. Du kan finde forskellige synspunkter i ovenstående tidligere tråd.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 December , 2009, 07:48 »
Hej igen.
Mht. plads , du kan jo - hvis du må - lukke dem ud når du kommer hjem fra skole , og ind igen når i fex. skal spise aftensmad. På den måde giver du dem jo mere plads en del af dagen , så kan d <H <Hu nok have et par stk. mere.
Men det har også utrolig meget at sige hvor store høns du gerne vil have !!

Du skal have de høns der gør dig glad  ;D

mvh   hanegalgak

Offline jussi

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 December , 2009, 12:36 »
ja, tak for svarende fogs :)
i det nye år vil jeg spørge min mor igen, og tror jeg vil høre om stalden eller skuret kunne bruges til hønsehus, og så skal vi "bare" lave en hønsegår og købe foder og tilbehør til dem...