Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange???  (Læst 17267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
hvor mange???
« Dato: 30 November , 2009, 12:55 »
Min kæreste og mig er meget u-enige om hvor meget eller lidt plads en høne skal have før man kan kalde det burhøns <P
Min hønsegård er ca 10m2 og jeg har 10 silkehøns... mine høns kommer ikke på have vandring, for vores hunde er desværre alt for glade for høns...
hvor mange høns pr m2 eller hvor mange m2 pr høne er passende så man stadig har høns med god samvittighed???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor mange???
« Svar #1 Dato: 30 November , 2009, 13:16 »
Burhøns :

Har i Danmark krav på 600 cm2 at leve på. Det svarer til et stykke A4 papir. Hønen er næbtrimmet og går i et bur sammen med 3-5 andre høner, og der er ikke plads til at strække vingerne eller vige hvis en af de andre er dominerende. Der er ingen rede, ingen sovepind og ingen mulighed for at sandbade. Hønen lever hele sit liv på netbund, og er en del af en reol, med bure både inde og over sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 November , 2009, 14:45 »
Godt så ! ! ! der er vist ingen tvivl om at man nu med rigtig god samvittighed, kan se ud sin hønsegård og sige " okay kære høns, I har det sku godt "
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 30 November , 2009, 15:52 »
Ja og det er desværre ganske lovligt at holde høns på denne måde.

Men fjerkræ er nok også det produktions dyr med de færreste rettigheder og som bliver behandlet værst. Tag f.eks 1 års æglægnings høns, såkaldte udsætter høns (burhøns), de er faktisk ikke transportegnede, men hvis justitsministreret og dansk fjerkræ råd siger god for det, så må de gerne stakkes på en landsbil og køres væk, sansynligvis ud af landet for at blive slagtet.

Der er den lastbil, som kører ud til hønserierne og hvor hønsene puttes i levende i den ene ende  og kommer hakkede(minkfoder) ud i den anden ende meget mere genial.

« Senest Redigeret: 30 November , 2009, 15:55 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 30 November , 2009, 16:10 »
Lene er det ikke 60cm2 en burhøne har til rådighed
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 30 November , 2009, 16:16 »
60 cm2 svarer til 6 cm gange 10 cm
600 cm2 svarer til 60 cm gange 10 cm eller som Lene skriver 20 cm gange 30 cm (A4 har lidt andre mål)
Det er under alle omstændigheder uendelig lidt plads for en stor høne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 30 November , 2009, 16:21 »
A4 papir er ca. 29 cm x 21 cm = 609 cm2. Det med at samligne med et stykke A4 er for at alle folk ved hvor meget plads det er.

Nu er hybridæglæggere faktisk ikke ret store, men 600 cm2 er ikke meget plads.

Vores høns skal nok ikke klage, for de er måske tværtimod så "forkælede" at de er fede og dovne og knap så flittige til at lægge æg  ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 November , 2009, 17:02 »
lige en lille kommentar fra mig: jeg synes det er meget ulækkert og forstår virkelig ikke at det foregår i et "velfærdssamfund" som vores!

Jeg ved ikke hvad man kan gøre for at komme det til livs, men herhjemme forsøger vi da vores ved kun at købt æg fra fritgående høns - og glæder mig vildt meget til at få mine EGNE  /o forhåbenlig snart

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke kan forbydes?? det er dyreplageri på fod med andre dyr!! Det er for galt  >:(

Lige lidt brok fra mig..

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #8 Dato: 30 November , 2009, 17:29 »
Ja, det er bare noget svineri og skal stoppes hurtigst muligt!!!!!!

Kommer til at tænke på denne artikel som, Finn linkede til for noget tid siden - i det grå felt under teksten, er der beskrevet regler for Burhøns, Skrabehøns, Fritgående høns og Økologiske høns: http://www.metroxpress.dk/dk/article/2009/10/01/23/0533-83/index.xml
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 30 November , 2009, 17:40 »
Det eneste at gøre er at lade være med at købe de produkter, for når der ingen der køber det, så bliver det heller ikke lavet. Der har forbrugerne magten.

Buræg og skrabeæg er nemme at undgå, det er straks værre med de færdig produkter hvor æg indgår i. For det er garanteret buræg der er i dem, for de er billigst.

Jeg tror ikke at politikerne gør noget ved, for havde det vel ikke stået på endnu............
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 November , 2009, 18:05 »
Mange tak for linket  Anne Vibeke /o

Lestat: ja du har ret.. jeg synes det er skræmmende med de buræg der er i "færdige produkter", det er svært at fravælge - medmindre man KUN køber udelukkende økologisk..
« Senest Redigeret: 30 November , 2009, 18:07 Fra Vigge »

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #11 Dato: 30 November , 2009, 18:15 »
Jamen du har ret, Lene! - Problemet er bare at folk ikke ved det. Ingen kan tro, at det kan være rigtigt at burhøns har så ringe forhold. Vi bor jo i dk. og tror der er rimeligt styr på dyrevelfærd.
For noget tid siden var der tilbud på burhønseæg i "vores"  supermarked: 30 æg for 25 kr.  -  Folk læssede i vognen, og jeg fik det helt dårligt, så jeg var nødt til at fortælle om, Burhøns` forhold(min datter var chokket, for jeg var s.. vred og tiltalte mennesker jeg ikke kendte). -  Alle lagde dem tilbage, fordi de ikke vidste det.

Men næste dag var alle solgt, jeg kunne jo ikke stå der hele dagen   ;) - Men jeg er ret sikker på det handler om uvidenhed.
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 30 November , 2009, 18:37 »
Jeg ved nu ikke om folk ikke ved det, det tror jeg nu nok de gør, men ude af syne - ude af sind. Det er en meget menneskelig indstilling.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #13 Dato: 30 November , 2009, 18:58 »
Ok, lad os antage at du har ret, Lene - Men så må vi jo bare gøre opmærksom på det, på enhver given foranledning. - Men, jeg vil nok ikke undlade at få dette i medierne og vil nok også gøre en del politikere opmærksom på dette, for det er som sagt noget svineri.
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #14 Dato: 30 November , 2009, 19:20 »
Tak for alles svar... det blev jo til en livlig debat om burhøns men syntes ikke lige jeg fik det svar jeg manglede <+
prøver igen på en anden måde... min hønsegård er ca 10m2 hvor mange høns syntes i at der kan være uden at de går for tæt??? elsker jo silker så hver gang jeg ser en ny må jeg bare eje den...
Problemet er at kæresten siger ok for flere høns så længe jeg ikke skal bygge ud for at have plads nok <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)