Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 2739 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

• Gæst
A.
« Dato: 19 December , 2009, 15:05 »
A.

« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 11:36 Fra lugovets »

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
Sv: Hvor stor er medlems tilgangen af helt unge på Forum.
« Svar #1 Dato: 19 December , 2009, 15:12 »
Jep, det er super dejligt! ;D

Men det er også vigtigt de "kommer videre" fra forum, ud i klubberne og DFFR, ellers er der ikke meget liv om 20, 30 år :(

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 December , 2009, 15:29 »
Jeg bliver (i al venskabelighed, forstås) ret provokeret af dit indlæg, når du skriver "Men det er også vigtigt de "kommer videre" fra forum, ud i klubberne og DFFR, ellers er der ikke meget liv om 20, 30 år"

Forums job er jo ikke at være hverveagent, for en forening, der øjensynligt ikke er i stand til at forny sig så meget, at den kan tiltrække nye medlemmer.
Hvem siger ikke, at der med tiden kunne arrangeres udstillinger af Forum og DFFR kunne nedlægge sig selv?

Nu er jeg jo lidt for gråhåret til at gå for at være ung, men jeg føler mig alligevel overhovedet ikke tiltrukket af den lokale fjerkræklub.
Som jeg oplever DFFR, er det en noget støvet samling ældre mænd (med koner), der er meget lukket om sig selv. De ville, som alle mennesker, formentlig vinde ved nærmere bekendtskab..  men de signaler, de sender (eller ikke sender) giver mig ikke lyst til at forsøge. Jeg føler mig afvist på forhånd.

Udover at forum har et meget aktivt debatforum, så er tonen her af en karakter, hvor jeg altid har følt mig modtaget med meget åbne arme. Nærmest halet indenfor - DFFR  har jeg foreløbig kun mødt via hjemmesiden og via en del udstillinger (Og det gælder tildels også på LU) hvor en flok ældre folk løber rundt og taler indforstået med hinanden, men ikke har haft meget opmærksomhed tilovers for en søgende nybegynder. Heller ikke selvom jeg aktivt har søgt kontakten.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 December , 2009, 16:26 »
Det er sjovt du skriver sådan, Tine, for jeg havde det nok lidt i den retning, altså lige til jeg kontaktede min lokale klub, og blevet mødt med venlighed og åbne arme.
De griner nok lidt af mig, når jeg med alvor udtaler til avisen, at jeg ikke kan spise mine dyr, fordi de har en grim bismag af kæledyr, ligesådan når de hører, hvordan jeg taler til/med mine dyr (Kom så lille mand osv.), men det er en venlig latter.
Både Linda og jeg har modtaget stor hjælp op til LU, og det var endda kun mig, der havde meldt mig ind på det tidspunkt  ;)
De var så søde at opfordre mig til at voliére-udstille dværg maran'erne til vores lokale udstilling, og sørme om ikke jeg fik en ærespræmie, og selvom jeg IKKE havde tilmeldt mig og betalt diverse gebyrer, fik jeg en præmie ud over papiret, nemlig 25 kg hønsefoder.
Når alt det så er sagt, vil jeg da sige at DFfR's hjemmeside kunne forbedres og holdes bedre opdateret, men så vidt jeg kan forstå på det grønne blad, er det også hvad man ønsker og forsøger fra DFfR's side.
Jeg synes DFF og DFfR er to sider af samme sag, som både supplerer og overlapper hinanden. Jeg ville ikke for alt i verden undvære DFF, for DFF er lige alt det du skriver og mere til. *p
Det er her jeg deler mine glæder og sorger, og det er her jeg får gode råd og vejledning.
Men jeg vil altså ikke afvise DFfR, bare fordi det er en lidt gammeldags organisation, de har også noget at byde ind med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 19 December , 2009, 16:53 »
Der er 21 medlemmer under 20 år som er aktive (indenfor de sidste 3 måneder) og jeg kan ikke se nogen udpræget stigning af de helt unge.

Mht DFfR så snakkede jeg med en del mennesker i Herning og der er opmærksomhed på det støvede image af en klub med nogle cigar-rygende gamle mænd. Det passer (desværre) på nogle klubber og slet ikke på andre klubber hvor der virkelig sker noget nyt. I hvert fald for juniormedlemmer kan det være ensomt at sidde i en klub med "gamle mænd"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 19 December , 2009, 17:26 »
Jeg vil også lige fastslå at jeg også altid er blevet mødt med åbne arme og at de racefjerkræ folk jeg kender og omgås altid er flinke og meget hjælpsomme med et råd eller to.
(ok der er enkelte ældre brokkehoveder, men de findes jo overalt, sååå ).

Og selvfølgelig hører DFfR og DFF sammen og skal støtte hinanden. For vi er jo trods alt fælles om det at holde fjerkræ. Jeg reklamere både for DFfR, min lokale klub og DFF når jeg er ude nogensteder, enten på udstillinger eller P.R.

Jeg ønsker selvfølgelig også flere medlemmer i vores klubber og i DFfR. Men det er jo helt op til folk selv, om de vil.  De skal ikke tvinges kun lokkes  ;D ;)

Med hensyn til DFfR´s hjemmeside, så er der forandringer på vej.

@ Storm -Olsen
Hvorfor pokker skulle DFF begynde på at afholde udstillinger ?? .

« Senest Redigeret: 19 December , 2009, 17:30 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 December , 2009, 17:48 »
@Lestat; spørgsmålet er ikke alvorligt ment, mere en provokoation affødt af den formulering om, at man skal "lokkes videre", men det skulle jeg måske have skrevet.

Jeg har ingen intentioner om at revolutionere fjerkræ-verdenen på den måde :D Jeg synes såmen, at DFFR er glimrende til udstillinger.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 19 December , 2009, 21:18 »
Jeg kan huske at min søster og jeg tog på "Hønse-vandring" for omkring 10 år siden! :D Det var da vi boede på Amager, og jeg havde seriøst høns på hjernen! Jeg læste en masse bøger om høns, og var helt forelsket i tanken om at have dem! Så læste jeg om at der blev afholdt sådan en hønsevandring, hvor man tog hen og så hinandens høns og deres huse...der blev også drukket en masse øl af "cigar-rygerne" :D :D

Men det var interessant, og det hængte da ved, for ca. 9 år efter, fik jeg endelig mine elskede høns! :D

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 December , 2009, 00:37 »
Storm pedersen... jeg mener hvad jeg skrev, tror du har misforstået hvad jeg skrev ;)

Jeg ønsker at alle folk i alle aldre skal ligesom mig og mange andre, komme videre med fjerkræet .. ikke kun på forum men også i lokal samfundet ;)

Hvis man er utilfreds med forholdene så burde man efter min mening melde sig ind og troppe op til generalforsamlingen og få sin mening frem ;)

Venligt ment Thomas

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #9 Dato: 20 December , 2009, 01:26 »
en spændende tråd denne ;) Jeg får da osse lige lyst at komme med et par vinkler. Jeg tror bestemt at der er plads til alle i lokalklubberne og at man som ny vil kunne høste en masse ny viden-jeg er dog også i tvivl om ungdomsmedlemmerne synes det er spændende. Jeg tror at ungdomsmedlemmer vil trives bedst hvis der er en del af dem i en klub-eller at der er en "voksen" som er afsat specielt til at pleje ungdommens interesser. Hvis man føler at landsudstillingen er for lukket og at man som helt ny føler sig ikke rigtigt budt velkommen tror jeg ikke det handler om manglende vilje men måske om forskellige interesser her og nu. Landsudstillingen kan være heftig travl for mange af de "gamle"-og jeg kan sagtens forestille mig at man som ny kan føle sig lidt ladt alene selvom det ikke er intentionen. Så vil jeg sige at et ungdyrskue som det vi deltog i for barnevelderklubben i sorø lige var noget for begyndere-hyggeligt,rart og afslappet. LU handler meget om at høste erfaringer fra et helt års avlsarbejde, det lyder måske lidt hardcore men der ligger rigtigt meget arbejde bag som ikke lige kan ses ;)
På generalforsamlingen for barnevelderklubben snakkede vi også om hvordan vi kunne skaffe flere udstillere af vores race-snakken kom omkring hvordan man starter på en race og hvornår man bliver udstiller. I mine termer kan man sagtens starte med havehønsebarneveldere for senere at blive så interesseret at man også vil arbejde på at avle gode racetypiske dyr. For andre kan det være at man har haft høns i mange år men så beslutter sig for vores race og at udstille.
Jeg vil give Thomas ret i sit syns punkt, hvis det er korrekt opfattet, at vi ikke kommer ret langt hvis vi alle bare havde havehøns og ingen arbejdede på at forbedre racen, så ved jeg ihvertifald godt at barnevelderen ikke ville blive ved med at ligne en barnevelder og det samme for mange andre racer. Og det betyder jo ikke at den flotteste udstillingshane ikke kan gå rundt og nyde livet som havedyr uanfægtet sit flotte udseende-men det hjælper ikke en sk... hvis ejeren ikke ved det og ikke avler på den. Ditto omvendt.
Men jeg er helt enig-man skal komme,deltage og være med i det man gerne vil have indflydelse på og forsøge ændret, ellers bliver dem som ikke vil forandringer siddende. Sådan er det jo overalt og ikke kun her :)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 20 December , 2009, 06:42 »
Netop i forbindelse med LU tror jeg at forum spiller en stor og positiv rolle. Jeg har hørt flere sige, at det er anderledes at komme på LU, når man ved, der kommer andre fra forum, og man møder dem og får en sludder. Det er hønsene det drejer sig om, men den sociale side må ikke mangle *y

DESUDEN kan man som ny i faget gå hen og få en positiv overraskelse: jeg har læst at Patricia her på forum klarede sig rigtig flot første gang, hun udstillede, som helt ny avler. Og vi, Linda, Berit og jeg var da også vældig tilfredse  <P <P <P
Der er sikkert andre lignende oplevelser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 20 December , 2009, 07:28 »
@ Mimi

Helt enig. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 20 December , 2009, 09:07 »
JEg er (endnu) ikke medlem af DfFR men er medlem af Vejle lokal klubben. Den er også præget af en flok ældre mænd (dog uden cigarer ;) ) MEN for søren da en flok skønne ældre mænd :)
Jeg har ikke været specielt aktiv i foreningen endnu, men deltog for færste gang på ders vinterudstilling i november, dog ikke med høns, men med æg ;) Og sikke en modtagelse. Og mange var henne og tilkendegive at de glædede sig til at se maranerne på næste udstilling, at det var dejligt at se et nyt medlem, og mange kom for at få en sludder for en sladder. Nu er Vejle faktisk ikke den klub der ligger geografisk tættest på mig, men fordi kasseren er nabo til mine bedsteforældre og en masse halløj så var det jo ham der "hvervede" mig på bedste vis. 

Jeg har faktisk en ide om at jeg vil igang med at gøre lidt aktivt i klubben, og især for de unge som jo er yderst vigtige da de er dem der åbner øjne for andre unge og derved øger interessen.
På udstillingen var der så vidt jeg ved en enkelt junior udstiller, på 7 eller 8 år, jeg er af den overbevisning at i hans tilfælde har forældrene nok en del af æren, men om blot et par år, så bliver han mere selvstændig tænkende og handlende, og så er det at det store arbejde i at bevare hans interesse kommer.  OG her er vi altså nød til at yde en indsats, nutidens unge er vandt til at blive serviceret i hoved og r.. og sådan er det bare, de er opvokset med at de nemt kan søge informationer, og hvis ikke det er interessant nok, så er de kun et enkelt klik fra at være tabt.

Så jeg appelerer også til at vi gør vores foreninger mere ungdomsattraktve. For deres interesse har alle muligheder for at få en god grobund, netop med den massive erfaringsgrundlag der er i vore gamle cigarmænd.

JEg regner med at melde mig ind i DfFR efter nytår (satser på at få det i julegave faktisk ;) ) Og hvis nogen herfra er interesseret i at hjælpe med at gøre en lille indsats (og gerne nogle af vores unge medlemmer) så syntes jeg vi skal slå os sammen og se hvad vi kan finde ud af i fællesskab :)

Måske vi kan lokke Finn til at lave en Ungdoms overskrift på forum hvor vi kan samle ideer og informationer. :)
Vi kan jo starte med at sende en personlig besked til de 20 unge medlemmer vi har, og høre hvad de efterlyser i en forening.

Nogen der vil være med?  :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 20 December , 2009, 09:11 »
@ Wanda

Rigtig god idé.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 December , 2009, 13:15 »
Wanda, jeg er klar til lidt ungdomsinfo ;)