Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er lidt trist  (Læst 1648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Jeg er lidt trist
« Dato: 17 December , 2009, 09:23 »
I går sent på eftermiddagen for hundene over i kostalden og hen i et hjørne med dejligt tørt halm. Årsagen var en ræv der lå og puttede sig. Hundene var helt oppe på dupperne og den unge border stod og hev den halen, alt imens den gamle stod ved hovedet og bed ud efter den.

De hader simpelthen ræve og jager dem når de ser dem ud af matriklen.

Den var ikke ret stor og det arme dyr var jo rædselsslagen.

Jeg lod dem skabe sig lidt og kaldte dem så hen til mig og ræven fik chancen for at smutte, med hundene efter sig et godt stykke vej, idet jeg håber den kan komme på bedre tanker. Da den løb kunne jeg se, at den haltede lidt, og ja, så blev det jo meget koldt og her til morgen ligger sneen centimetertyk og det er bidende koldt.

Jeg har ikke mistet noget fjerkræ, bortset fra en and for nogle måneder siden  ( ved ikke om det er ræven eller en to-benet) og så tænker jeg: Hvad er jeg dog for et menneske, er der virkelig ikke plads til at et lille dyr, selvom den kan være en bisse, ikke kan få husly hos mig i en lun god rede når vejret er dumt?"

Nej, nej jeg ved det godt, men jeg føler sgu for den lille stakkel, der er født til at blive hadet, bare for dens natur og mine ideer med, at have fjerkræ i store mængder efterhånden.

Hundene ved altid når den er her, og de har et par gange de sidste nætter skabt sig om natten, sikkert fordi den har gået rundt derude, men om dagen har den ikke en chance for at komme uanmeldt.Hundene havde da også flere gange bedt om at komme ud, men jeg sagde at de kunne vente lidt.

Jeg ved det lyder pjokket, men når jeg tænker på al den omsorg der er for de andre dyr og så den bahandling af ræven, har jeg det lidt skidt og her til morgen tænker jeg meget på om den fandt et godt sted at bo.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
Sv: Jeg er lidt trist
« Svar #1 Dato: 17 December , 2009, 09:30 »
En ræv der vil ind i stalden og ligge i halm er ikke normal, det er helt imod dens naturlige adfærd.

Det kunne være en ræv med skab, så hold et vågent øje med dine hunde - hvis de begynder at få bare pletter, så er det bare med at få dem vasket med Sebacil (?) i en fart - jeg ville måske endda gøre det alligevel - forebyggende !

Man kan selvfølgeligt godt have ondt af dyr, der er syge og opfører sig unormalt, men i dette tilfælde vil en aflivning være det mest humane - de lider en forfærdelig død, hvis de er fyldt med skabsmider.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 December , 2009, 09:32 »
Du får lige et stort knus herfra.
Nogle gange kan man bare ikke leve op til sine egne idealer, eller også når man i kampens hede ikke at gøre det.. fordi man bare er et menneske.

Naturen er et barsk sted.. og jeg tror, jeg ville føle mig ligeså "væmmelig", som du åbenbart gør nu. Men lad være!
Du reddede rævens liv. Du lod ikke dine hunde slå den ihjel. Og det havde de jo gjort, hvis ikke du havde blandet dig. Og den havde forhåbentlig fået varmet og hvilet sig lidt.

Det holder jo ikke, Gunni, at huse en ræv og tre hunde, som hader ræve på en gang. Det bliver jo også et mareridt.

knus til dig!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 December , 2009, 09:33 »
PS: Og som Bendt siger; Det er ikke normal ræveadfærd.

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 December , 2009, 09:34 »
Den havde ikke skab, faktisk var den utroligt pæn, men som sagt haltede den en smule, sikkert fordi hundene har fået bidt i den. Stalden er meget stor og vi bruger den ikke så der er fred og ro normalt derinde og nu har vi lukket døren ud bagtil.

VH Gunni.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 December , 2009, 09:37 »
Her får du min vurdering. Håber det er ok jeg taler lige fra hjertet.

Det bedste ville ha´ været at aflive ræven prompte. Den må absolut være syg, siden den
vælger at opholde sig et sted, hvor der er hunde...og, at hundene også får fat i den, bider
den og du alligevel ikke lader dem bide den ihjel gør kun tingene værre...!!!
Få fat på en jæger med en hund, og lad dem følge sporet, og få så skudt den syge ræv.

Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 December , 2009, 09:45 »
Ja , et svagt rovdyr finder lynsnart det letteste bytte - i dette tilfælde dine høns !
Nu har jeg ikke haft høns en hel sæson endnu , ej heller ræv , men i sagens natur er vi forberedte på at nogle høns smutter til diverse af naturens egne jægere.
Mht. ræven og dens plads i vort sind : jeg beundrer den , men finder det sørgeligt hvad vi mennesker har tvunget den ud i i industrialiseringens navn. Vi har mindsket dens råderum , og så har den fundet andre udveje vi ikke bryder os om , skylden er vores - ikke ræven.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 December , 2009, 09:53 »
Jeg kender ingen jægere og jeg er helt sikker på, at det er den ræv som hele sommeren har gået på markerne rundt om ejendommen og altså også er blevet jaget ud, når den satte sine poter på vores fold.

Hundene ville ikke bide den ihjel, det ligger vist ikke i dem, for så var det blevet gjort, de havde virklelig muligheden. Det var bare skideskægt at stå og bide lidt i halen og så ellers gø af den. ligeså snart jeg vendte om og kaldte på dem gik de jo fra ræven og med mig, indtil ræven løb og jeg sagde: Puds, så gik den vilde jagt ud af matriklen.

Måske kunne jeg have opildnet hundene til at gå mere hårdt til værks, men det ønsker jeg slet ikke de skal lære.

Mit fjerkræ går frit og jeg kender risikoen, men indtil videre har det gået godt og jeg er meget påpasselig med, at de kommer på stald inden skumringen, og her er det at jeg tænker at, hvis ræven havde været syg havde den altså taget dem om dagen.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 December , 2009, 09:57 »
@kaj,
Jeg kan jo godt lide, at folk taler lige ud, så nu gør jeg lige det samme :D
Om der skal en jæger til? Ja, måske er det en god ide. Det er ihvertfald et indspark, der bør med til overvejelse, men at lade hundene bide ræven ihjel..
Det er ifølge dyreværnsloven forbudt at volde et dyr unødig smerte ved aflivning - og det vil jeg mene, at man gør, hvis man lader sine hunde trække ræven i stykker.
(For det er det, de gør i praksis. Det er ikke bare et nakkebid, som hvis det var en rotte. Det kræver ihvertfald en stor hund).

Noget andet er så, at jeg nok ikke efterfølgende ville have pudset hundene efter ræven.. men det er nok også et spørgsmål om, hvad man har lært lige siden, man var helt, helt lille. Altså om man er vokset op med, at vi skal være her alle sammen - eller med at ræve er nogle fæle bæster, man skal jage.

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 December , 2009, 10:11 »
For at jeg ikke skal blive misfortolket ja, så er hundene blevet lært til at jage ræven og fremmede hunde og katte ud af vores matrikel, men heller ikke længere, hundene ved, hvor vi bor, og går ikke ud derfra.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 17 December , 2009, 10:25 »
Skab var min første tanke, det giver netop den adfærd - men et eller andet er der galt - den har det mere trækfrit og lunt nede i en rævegrav, end den har i din stald !

Hold for en sikkerheds skyld et vågent øje med dine hunde, det er jo langt henne i et skabsangreb, at man på afstand kan se, at alle hårene er faldet af, og den har gnubbet huden i laser !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 17 December , 2009, 10:40 »
Hvis ikke den ræv havde tydelige tegn på skab, så er det næppe det, der har fået den til at søge ind i stalden. Selvfølgelig kan den være syg eller påkørt, men der er jo også den mulighed at den er kvik og har fundet et godt sted at overnatte. Da jeg boede i Hellerup så jeg langt flere ræve end her på landet. Kommunen forsøgte at "rydde op" i "uvæsenet" med det resultat at området blev oversvømmet med rotter fra det antikke kloaksystem. Derefter lod de dem være i fred. Rævene spiste også de madrester, der lå ved siden af affaldscontainerne. Alt i alt en praktisk og økologisk sameksistens. De boede tilsyneladende i haveskure og i en lokal park.
Så Gunni, jeg forstår din tvivl og er lige ved at tro at jeg selv ville have stillet lidt vådt og tørt til den og givet den et par dage i fred.... Måske havde den bare brug for at komme sig. Men selvfølgelig er det også et spørgsmål om, hvor meget fjerkræ den tager. Så jeg kan ikke se noget galt i at dine hunde ellers jager den ud af matriklen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 17 December , 2009, 11:16 »
Jeg takker jer alle for jeres råd og vil selvfølgelig holde øje med hundene. At omgås ræve er ikke noget nyt for mig, de har været der altid i de mange år jeg har boet på landet.

Vi har også oplevet skabede ræve, stakler som netop også søgte ly indenhus, men denne var slet ikke sådan.

Den omtalte ræv mener jeg som sagt er den samme som vi hele sommeren har set på foldene og vi har da også bemærket nogle høm-hømér der er blevet klistret på vores kæmpe store sten der er placeret tæt ved den omtalte kostald. Her er det så at jeg til hundene har sagt puh,ha det er ræven , hvor er den ? o.s.v.

Vi har som sagt ikke fået taget fjerkræ om dagen, hvilket jeg har oplevet, at netop svækkede ræve gør, men glemmer vi et ude om natten er det væk næste morgen, så der blevet patruljeret.

Og Ja, Ankerine, det tænkte jeg netop på, da det jo altså var for sent og kunne sådan en bisse da bare opføre sig ordentligt altid, ja så gav jeg gerne et måltid mad sammen med, at alle de mange andre dyr bliver fodret, for den er jo med til at holde smågnavere nede, det er jo, når alt kommer til alt, det den mest lever af.

Nu håber jeg blot på at jeg en af de nærmeste dage får den at se igen.

VH Gunni.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 17 December , 2009, 12:30 »
Gunni; da du skrev at ræven var fin i pelsen og det derfor ikke tydede på skab, tænkte jeg også som Ankerine på at den højest sansynligt er ramt af en bil eller på anden måde kommet fysisk til skade. Den havde brug for hvile og fandt din stald. Den har forhåbentligt en grav et sted og ligger der, godt sneet inde i disse dage. Sneen gør graven varmere, så mit naive håb for ræven er at den ligger der og kommer sig.

Krammer til dig Gunni. Forstår dig så udmærket. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 December , 2009, 15:31 »
Jeg forstår dig også.  Jeg ville have det lige sådan.  Det er ok at have et blødt hjerte, omend det ikke er så praktisk, som nogen kunne ønske.
*t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk