Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 0  (Læst 4182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Dato: 16 December , 2009, 14:12 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:25 Fra The Mother »

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Blandings høns
« Svar #1 Dato: 16 December , 2009, 14:21 »
Blandingshøns er selvfølgelig lige så berettigede til at blive kaldt høns som racerne. Ofte er de endda bedre .

Fordelen ved racer er at man kan styre deres egenskaber hvis man ønsker noget bestemt.

Racer ER jo blandingshøns...der er bare lavet mange nok af samme slags *ss*

Det lige som med så mange andre dyr .... der er fordele og ulemper ved begge dele og man kan være til racer eller rundkørsler.

Derfor jeg har både og *ss*

Bliver en race svag på en eller anden måde styrker man den jo netop ved at tilsætte andre racer. Det samme sker når man avler efter bestemte farver osv.
« Senest Redigeret: 16 December , 2009, 14:29 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #2 Dato: 16 December , 2009, 14:27 »
Nu er jeg jo faldet pladask for silkerne og har derfor dem. Mine er dog ikke rene i farverne, men det passer fint til mine "behov".

Jeg kan sagtens forstå dem der synes det er spændende at avle efter specielle egenskaber - og det er jo derfor de har racerene dyr.
Men også dem der er glade for deres såkaldte bandingshøns, for det er jo selve dyrene de går op i, og ikke de egenskaber den enkelte race representerer.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 16 December , 2009, 14:29 »
Når du har racehøns, så ved du hvad for nogle egenskaber du har i din flok.  Blandinger kan give mere livskraftige kyllinger der f. eks. vokser godt, lægger større og flere æg og evt. bliver bedre rugere. Det bruger man i industrien til at fremme de egenskaber man ønsker, og det kan man også gøre derhjemme. Til gengæld er blandingshøns sværere at afsætte. Personligt har jeg kun, og vil kun have racehøns. Så vælger jeg hønserace efter de egenskaber jeg ønsker. Næste udvidelse her på matriklen bliver brune danske landhøns i stor. Dem vil manden have, for det er i hans øjne "rigtige høns", og yngstesønnen ønsker sig dvægkochin, sååå der må bygges til til foråret.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 December , 2009, 14:38 »
Jeg har begge dele.
Mest fordi, jeg har fået et par høner af anden race, fordi jeg manglede æglæggere. Tjae, og da de jo ikke skulle snydes for en hane, så kom der også et par kyllinger hen ad vejen.
I mit tilfælde er blandingerne blevet forfærdeligt grimme, men de kan sikkert lægge udemærkede æg!

Selvfølgelig er de ligeså gode som de racerene høns, men jeg kan også godt lide mine racehøns, og vil jo gerne bevare racen, som den er. Jeg synes, mangfoldigheden af racer er så utrolig skæg - og den får man jo ikke, hvis man blander det hele hele tiden :D
Af hensyn til pladsen på matriklen kommer der nok ikke (ret mange) flere blandinger.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 16 December , 2009, 16:11 »
Når du har racehøns, så ved du hvad for nogle egenskaber du har i din flok.  Blandinger kan give mere livskraftige kyllinger der f. eks. vokser godt, lægger større og flere æg og evt. bliver bedre rugere. Det bruger man i industrien til at fremme de egenskaber man ønsker, og det kan man også gøre derhjemme.

I industrien arbejder man med "F1-hybrid" konceptet - I kender det sikkert også fra de frø, man kan købe om foråret til køkkenhaven, mange af dem er også "F1". Beskrevet idt simplificeret gør man det i industrien at man indavler to stammer til hver især at have særlige egenskaber. Stammerne er hver især ustabile, men har nogle udvalgte træk. "Produktet" er en krydsning mellem de to stammer, hvor man på baggrund af genetikken på forhånd nøje kan forudsige hvilke træk individerne i første generation vil have (deraf ettallet i "F1"-betegnelsen).

At kalde industri"racerne" for krydsninger er således en sandhed med modifikationer; men samtidig  racemæssigt er eksempelvis en ISA Warren er ikke en race som sådan, men et registreret varemærke, der dækker over førstegenerationen af en krydsning af to kraftigt indavlede stammer.

I vores hønsegård har vi i øvrigt (næsten) racerene orpington, godt nok uden ring om benet. Vi har også en håndfuld FN-høns, den særeste af dem er nok en ISA Warren/Svensk blomsterhøne, der er rigtig flot at se på, men fuldstændig skingrende skør temperamentsmæssigt!

Med sommerlige hilsner, Christian

sussie

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 December , 2009, 16:15 »
Jeg har begge dele  og som der tidligere er sagt, så er de racerene jo en blanding der er avlet tilstrækkeligt i mængde ud fra de kriterier og ønsker mennesket har ønsket. Prøv at se tråden hvordan avler jeg sort.
Jeg har hybrider gående, som min Sussexhane får lov til at træde. Dette giver udemærket bl.høns til konsum. Men sælger jeg rugeæg i en periode bliver der lukket mellem racerne.
Mine Silker går hver for sig i farver dog går unge høns sammen.
Jeg startede med sussecud fra mad kriteriet, gode æg og godt kød.
Hybriderne for deres æg stabilitet.
Silkerne pga af deres rugestabilitet og der dejlige bløde silkefjer, samt deres nutethed.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 16 December , 2009, 16:40 »
@ Hanegal. Ja, jeg skulle vist have skrevet frembringe i stedet for fremme, men du skriver jo bare det jeg mener  ;D Godt der er folk herinde der kan formulere mine meninger ordentligt når jeg selv sidder og vrøvler ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 December , 2009, 19:48 »
Hvis man krydser to rene racer så opstår der en krydsningsfrodighed (heterosis) dvs. at afkommet bliver større/bedre end forældre dyrene.
Når disse krydsnings dyr krydses igen med hinanden, så vil afkommet spalte ud til højre og venstre og krydsnings frodígheden forsvinder. Derfor vil afkom mellem hybrider ikke blive bedre.

Krydser man krydsningen med en ren race  opstår krydsningsfrodigheden igen.

Mens avl af racefjerkræ altid kan forbedres.

Mange racer og farver er selvfølgelig opstået/taget fra andre racer, ved indkrydning af andre racer og farver, det tager det vist 12 generationer inden man kan kalde racen for ægte igen.

Mange krydsningsdyr ligner desværre den ægte varer (især for det utrænede øje), men afsløres som regel ved videre avl. Og så er det meget ærgerligt at måske at have ødelagt sin avl med sådanne dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub