Snøft.... mistede min høne her i eftermiddag. Var hos dyrlæge i Skibby... sådan ca 38 km fra mit hjem. De følte og mærkede, begge læger og til sidst kom en klat ud af ubestemmelig art. De ville røntgen fotografere, men mente bestemt ikke der var noget æg, overhovedet. Kiggede hende grundigt efter og fandt at hun var fuldkommen afpillet ved brystbenet hvor knogler stak frem og havde overhovedet ingen sul.
Dette fandt lægen en anden begrundelse for... at hun muligvis havde en svulst ved æggelederen. Hun sov stille ind ved en sprøjte og dyrlægen obducerede hende med det samme. Det viste sig at hun havde to kæmpe svulster, en på hver æggeleder og den ene var på vej ind i bughulen. Det har bevirket at hun har set stor ud umiddelbart men fortil var hun skind og ben. Hun havde ikke kunne tage næring til sig og er langsomt blevet svagere. Svulsterne har været på størrelse med kæmpeæg, for jeg kunne mærke dem når jeg trykkede.
Det er trist når man nu er så glad for dyr, og jeg er så ærgelig over at jeg ikke har set det noget før.
Vi har boet her i 2 måneder og jeg ville ønske jeg havde vidst vi skulle arve hønsene, så jeg var mere forberedt på de små æggeberigende ladies.
Nuvel... tusinde tak for jeres medfølelses og gode råd. Nu lider hun ihvertfald ikke mere.
Knus og glædelig jul til jer ...alle som én.
p.s. Nu må jeg bruge jeres hjemmeside til at lære noget om hønse ernærring og D3 vitamin samt hønsehus og hønsegård.