Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik Hanen Nimbus selskab  (Læst 1569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie R

• Passiv bruger
Så fik Hanen Nimbus selskab
« Dato: 13 December , 2009, 17:47 »
Først tusind tak for jeres velkomst og hjælpsomhed her på forum.
Specielt tak til Vigge, som skaffede mig kontakt med hendes, iøvrigt rigtig søde veninde.
Som jeg købte 4 hønsedamer til min ensomme hane. Racen... det er vist bare nogle gode gadekryds eller hvad man kalder det inden for hønseverden.

Han er lykkelig nu han strutter simpelthen af glæde, fandt også ud af han kunne gale... hvilket min nabo ikke er begejstret over  >:(
Dog overdøver han jo ikke hendes to, konstant gøende hunde, men vi må se tiden an, hvis han galer alt for meget, må han i skoven med nogle damer.

I går da vi skulle lukke dem ind i drivhuset, blev den ene høne så bange at hun tog flugten. Her sidst på eftermiddagen, fandt vi hende på en skrænt, med hundens hjælp, blev hun jaget ned i en kolonihave, så vi kunne fange hende. Puha, hun var godt nok stresset, mein sikke hun kunne flyve. Så da vi havde fat i hende, klippede vi hendes vingefjer(efter anvisning på denne side) Så nu håber vi hun bliver her.

Har lavet lys i drivhuset og tænder det  kl 15 og slukker det kl 21, er det mon godt nok?  Kun den ene høne skulle være klar til at lægge æg, men hun skal nok lige falde til inden der sker noget.

Vi er stadig i planlægningsfasen med bygning af hønsehus, men det kommer. Drivhuset er ikke optimalt på sigt.

Men nu har jeg oprettet billeder, så i kan se min hønsebesætning.

Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Så fik Hanen Nimbus selskab
« Svar #1 Dato: 13 December , 2009, 18:33 »
Rigtig dejligt at du var heldig at få de damer til Nimbus.
Det er fint med lys i hytten, så har de nemmere ved at få lys nok så der også kan blive lagt lidt æg.

Jeg ville nok vende tiden med lys om ---så det startede kl 05 og så slukkede når der er rigtigt lyst.
Hvis du har det om morgenen så vil de få en mere naturlig aften når det stille og roligt bliver "naturligt" mørkt.
Pøj pøj med drivhuset  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 13 December , 2009, 18:36 »
Hos mig tænder lyset 4.30 om morgenen, slukker igen kl 9, tænder så igen kl 16 og slukker kl 23... Er total æggegrådig I know ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 December , 2009, 20:22 »
Overvejer også at tænde om morgenen, skal bare lige have anskaffet en timer. For jeg tager på arbejde kl 5.50 og der er ingen hjemme til at slukke lyset ved 9 tiden. Man er vel nærrig  ;D.

Wanda det er helt ok at være æggegrådig, men nu har jeg kun en der kan lægge æg, men måske bliver jeg også grådig, når der er flere der gør æg, skulle ikke undre mig.
Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 13 December , 2009, 22:16 »
@Wanda
Det var voldsomt lang tid at give ekstra lys. Jeg har lys på fra 0700 til 2100 i den mørke periode, og jeg synes da at jeg får rigeligt med æg.
Men det er selvfølgelig en smagssag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 14 December , 2009, 05:20 »
Endnu en happy end, og dem samler jeg på  /o
Kan du ikke lige fortælle hvad "i skoven" betyder, for nu er jeg da blevet nysgerrig. Du skriver at han kommer fra skoven, og senere ellers må han ud i skoven med damerne. Hvad er det lige du har der  <J
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 December , 2009, 07:11 »
Et gæt kunne være, at hanen har været brugt som kyllingefører i en fasanvoliere.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 14 December , 2009, 08:11 »
For lige at trække frem, så er der altså lovgivning på området omkring brugen af kunstig lys:

8.4.4. For læggehøns kan dagslys suppleres med kunstig belysning, så der
dagligt er lys i indtil 16 timer med en sammenhængende natlig hvileperiode
uden kunstigt lys på mindst 8 timer
.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 December , 2009, 16:40 »
Det lyder bare super Julie  /o godt du fik nogle damer til Nimbus  *h ja hun er rigtig sød min veninde.

Held og lykke med dem  !sj

Vigge  <O

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2009, 20:31 »
Et gæt kunne være, at hanen har været brugt som kyllingefører i en fasanvoliere.

En slags kan man godt sige, min søn fik fem af hans slags, da vi skulle starte op med fasankyllinger, velvidende at der var kalde høns med fasanerne.
Det var 5 kokke han fik og der var tre med fasanerne, så valgte vi at give dem alle det "frie" live i en voliere på 100 x100 m i skoven.  De kære haner har aldrig nogensinde galet, men Nibus kan nu, hvor der er kommet damer til og det er faktisk helt vildt og hele tiden, så vi overvejer skoven, men sønnen vil hellere at vi slagter ham og det er jo hans hane.

Med hensyn til lys, har jeg valgt at tænde det fra kl 5.00 og til det naturligt bliver mørkt.

Undskyld mit sene svar.

Mvh. Julie

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand