Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne skruk på fjerde uge  (Læst 15016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Høne skruk på fjerde uge
« Dato: 04 December , 2009, 14:57 »
Vores dejlige røde silkehøne har nu været skruk i 4 uger. Jeg har prøvet alt, også spanden. Jeg løfter hende af reden flere gange om dagen, men intet hjælper. - Hun bliver fodret med alle hendes livretter, bla. 45% ost og hønseguf, men hun har tabt sig meget. Jeg er yderst bekymret for hende.

Jeg var så sikker på at det ville stoppe efter 3 uger, men det ser det bestemt ikke ud til.  :( Hun ligger ikke på nogen æg, så det virker jo helt skørt.

Håber jeg kan få et godt råd, inden hun forsvinder helt.

Mvh Anne Vibeke

Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline kaj

• Passiv bruger
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #1 Dato: 04 December , 2009, 17:04 »
.....ja, det lyder alvorligt.......hvis du holder den ude hele dagen, så den kun kommer ind, lige før den skal på pinden....måske det var en ide...

(Kolde bade er nok ikke det rigtige til en skrukhøne ::))
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 December , 2009, 17:42 »
Pyh, hvis ikke spanden virker, er det alvorligt.

Jeg ville også - som kaj skriver - løfte hende af reden om morgenen og først lukke hende ind igen om aftenen.

Eller endnu bedre - men det er sandsynligvis ikke muligt - at give hende et æg, der klækker om få dage. Så begynder hun at passe kyllingen, når den kommer.

En skam, at vi ikke er naboer - jeg har en silkehøne på fem æg til snarlig klækning - og du må gerne få to af dem.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 December , 2009, 18:05 »
Hej Anne Vibeke.
hvor er jeg ked af at høre, at din høne endnu ikke er afskrukket.. og syntes også det er meget længe nu..husk at give hende noget hvede og majs.. det feder også godt.
Birthe Rønn, var også skruk i en 3 ugers tid i sommers.. hun blev også ret tynd til sidst, så jeg valgte til at lukke af for hønsehuset, så hun ikke kunne gå derind, andet end om aftenen selvfølgelig.. der gik 2 eller 3 dage, så var det ikke sjovt mere..
der er nok ikke andet for end at prøve det..
held og lykke..

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 December , 2009, 18:10 »
Du kan godt overtage et par af vores små kyllinger.
Vores 2 skrukker klækkede 5 kyllinger her forleden og du kan da få 2 af dem hvis det er.
synes det er synd når nu hun har ligget så længe. Jeg havde nok overgivet mig for længst hvis jeg havde haft hende gående. Vi lod også bare vores to skrukker få nogle få æg, for at få det overstået.
Bare sig til  ;)

Glemte lige at sige, at vi bor i Hundstrup ved Vester Skerninge.

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #5 Dato: 04 December , 2009, 19:17 »
Mange TAK for jeres svar!!!

Jeg har prøvet at lukke til hønsehuset, men så kan de andre ikke komme ind og lægge deres æg. - De skal jo helst ikke begynde at lægge dem rundt i haven...... jamen altså. Men noget skal der gøres.

@ Lisbeth, hvor er det pænt af dig!  -   Hvor gamle er dine kyllinger?  Vil hun bare tage imod dem, tror du?  -  Jeg kunne evt. flytte dem til drivhuset(12 kvm)? - Hvilken race er det?  Og vil du tage dem tilbage når de er blevet store? Huset er ikke stort nok til flere.

Mvh Anne Vibeke

0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 December , 2009, 21:51 »
Hej Anne Vibeke.

Vi har prøvet et par gange med en skruk som fik kyllinger under sig som kom fra rugemaskinen og der har hun taget pænt imod dem. Når hun har ligget i 4 uger vil jeg tro hun er mere end klar til at tage imod dem. Det er blandingskyllinger imellem kochinblandinger fra søs og marankok og så er der en marankylling. De er fra i tirsdags mener jeg og er små nok endnu. Jeg tager dem gerne tilbage når du er færdig med dem  ;D
Sender lige en pb med mit mobilnummer, så kan du bare ringe.
Lisbeth

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 December , 2009, 22:26 »
Citér
Jeg har prøvet alt, også spanden.

Hvad vil det sige - spanden?

Hvor er det altså synd for Jer, Anne Vibeke. Fortæl havd du gør og hvad der sker. Om det ender med pleje-kyllinger.

Held og lykke.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 05 December , 2009, 08:43 »
@Lisbeth du er altså bare så hjælpsom, og det vil helt sikker lykkes, jeg ville nemlig også anbefale hun fik et par kyllinger. *b

Jeg vil være opmærksom på at hun ikke er blevet for mager ved at ruge så længe, hun kan dø når hun også skall bruge energi til at holde kyllinger varme, jeg vil ønske held og lykke med din skruk høne  *k !a
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 December , 2009, 10:21 »
Hvad vil det sige - spanden?

Hvor er det altså synd for Jer, Anne Vibeke. Fortæl havd du gør og hvad der sker. Om det ender med pleje-kyllinger.

Held og lykke.

Det med spanden er, at der er nogen der bruger, at når en høne bliver skruk, så sætter man en spand over hende i dagstiden. Det skulle efter sigende gøre, at de "afskrukker".
Jeg synes ikke om metoden og lader hellere skrukken få et par kyllinger. Er det udenfor sæsonen som nu, får hun bare ikke så mange hun skal tage sig af.

@Berit: Tak for rosen, men jeg synes bare det er synd for hønen, så hun låner et par småbørn af mig idag  ;D

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 05 December , 2009, 10:38 »
Det er FANME et fedt forum det her!!!

Man kan max have et problem en halv time, så er det løst! :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 05 December , 2009, 11:07 »
Citér
Det er FANME et fedt forum det her!!!
Jeg kan ikke være mere enig, Wanda  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #12 Dato: 05 December , 2009, 14:17 »
Ja, det er et FANTASTISK forum!!!  /o

Jeg var tidligt oppe i morges og fik gjort drivhuset klar. Hentede Skrukmutter, som straks gav sig til at æde af alle de forskellige lækkerier jeg havde lavet til hende. Derefter lagde hun sig i halmen og pustede sig op.

Så der var ingen vej uden om. Jeg startede bilen og kørte til Hundstrup. - Lisbeth fandt to helt vidunderlige, dejlige, smukke kyllinger frem.  *p Hold op der var mange flotte høns  WOW  Bla. en stor FLOT Maran hane, som hun bare kunne tage op og nusse, uhhh han var lækker  *h

Men hjem gik turen med de små pus. Det var tydeligt at høre at der var liv i dem. - Jeg lagde dem under fru. Skruk. hun klukkede og bød dem velkommen. Faktisk helt rørende at se  :'(

Jeg vil lige sige at vi kun har haft høns i to mdr. og har læst og læst, bla. her på forum, for at give dem den helt rigtige behandling. Men ingen steder har jeg læst at en høne kan blive ved med at være skruk, hvis hun ikke får kyllinger. Jeg var sikker på det stoppede efter 3 uger.

En anden gang vil jeg handle hurtigt, hvis det ikke lykkedes at få hende afskrukket ret hurtigt. For det er alvorligt og noget de kan dø af. - Uhhh, jeg har det helt dårligt over min uvidenhed.

Jeg håber alt går godt - lige nu ligner det en happy ending. TUSINDE TAK Lisbeth!!!  *b

Lige et billede taget for få min. siden:
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

pylle pylle

• Gæst
« Svar #13 Dato: 05 December , 2009, 16:12 »
nej da.. det er jo et helt lille eventyr!! hvor er det godt det endte lykkeligt!! !a

og du skal ikke være fortvivlet over uvidenhed.. det bedste med den, er jo at man kan bytte det ud med videnhed! og du har da gjort det flot! jeg tror kun hun har ligget så længe, fordi hun vidste du var der til at pylre om hende hele tiden.. hun vidste, at hun ikke behøvede at gøre noget for dagen om vejen, for du var der straks med nusning og ostetern.. hun har måske ligefrem udnyttet sin position for at blve pylret endnu mere om?? *f
høns har måske små hjerner, men de ved altså hvordan de skal bruge dem!!!!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 05 December , 2009, 16:14 »
Jeg elsker happy ends. *p
Skønt billede!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk