Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg bliver snart rundtosset-hvilken race skal jeg vælge  (Læst 2394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte rj

• Passiv bruger
Jeg bliver snart rundtosset-hvilken race skal jeg vælge
« Dato: 03 December , 2009, 23:21 »
Jeg har brune danske landhøns.
Som jeg har haft siden foråret.
Dem valgte jeg fordi det er en gammel race som ligner "oprindelige" høns og fordi de er hårdføre og så synes jeg de er nogle af de smukkeste høns (ligner næsten agerhøns).
Men for der er et stort MEN.
De er for nervøse og flyvske til at passe ind hos os.
Vi bor på landet med masser af plads og et stort ønske er at mine høns skal kunne gå frit på vores ejendom (er indhegnet med minimum 120 cm fårehegn).

Så er det bare at vores genbo bestemt ikke bryder sig om høns i sin fine prydhave >:(

Så siden sommer hvor hønsene flere gange fløj over i hans have har vores høns gået i hønsehus og stor hønsegård.
men jeg har simpelthen for lidt fornøjelse af dem.
Så nu skal de skiftes ud, med en anden race, men hvilke(n) ?

Har læst og læst på diverse hjemmsider, kigget billeder og er snart helt rundtosset.

Vi har som sagt masser af plads så antallet af høns forestiller jeg mig til en 3,20 (har et sted hørt at den "naturlige hønseflok er på en 16-20 høns en ledende hane samt et par "underhaner")

Har følgende krav til hønseracen (i prioriteret rækkefølge)

1.
Skal være en rolig IKKE flyvende race(gider ikke stække vinger)

2.
Hårdfør : kunne tåle at gå ude om dagen og i ikke isoleret hønsehus om natten

3.
stabil æglægger så stor en del af året som mulig uden ekstra lys og varme
antallet af æg pr høne pr uge er ikke så vigtig.
Det er mere vigtigt at æggene også kommer om efteråret samt evt vinter
Vi er 2 voksne og 4 børn så vi skruer "bare op for antallet af høns hvis ikke de dækker behovet.

4.
God kødkvalitet

5.
God befrugtningsprocent af æg

derudover er det selvfølgeligt dejligt hvis de også selv kan ruge deres kyllinger ud men det kan vel klares med en rugemaskine eller en skruk silkehøne

Har tænkt jeg skulle have 1 barnevelder, 1 araucana og 1 Maran pga de sjove ægfarver (kan de klare ovenstående forhold ?)

Men hvilke høns skal jeg vælge som "hovedracen" ?

Har tænkt på

Australorps
Koching (har allerede bestilt 2 sorte af disse  ;))
wyandotter

evt plymouth rock og orpington

hjælp....
« Senest Redigeret: 04 December , 2009, 02:55 Fra gitte rj »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Jeg bliver snart rundtosset-hvilken race skal jeg vælge
« Svar #1 Dato: 03 December , 2009, 23:33 »
Foreslår New Hampshire eller Orpington.

Du nævner selv Orpington så formoder du kender lidt til dem i forvejen. New Hampshire kan du læse lidt om i Leksikon (det kan du selvfølgelig også om Orpington).

Begge racer er rolige, ikke særligt flyvske. Relativt stabile æglæggere, dog med tydelig nedgang i produktion sent efterår/tidlig vinter, som med størstedelen af racehøns. Gode slagtedyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 December , 2009, 23:36 »
Sussex eller Orpington er mit bud..
Flyvske er de ihvertfald ikke.. Ja man falder nærmest over dem :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 03 December , 2009, 23:41 »
Enig. Sussex er et lige så kvalificeret forslag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 03 December , 2009, 23:44 »
Barneveldere er heller ikke videre flyvske. Mine høner kan godt finde på at flyve over hegnet, hvis jeg ikke er hurtig nok til at åbne lågen om morgenen, men hanerne er for gumpetunge til at flyve nogen steder hen.
Men tilbage til det med landhønsene. Jeg købte også nogle dværge af dem i foråret. Efter et par dage måtte jeg også indse, at det er nogle flyvske størrelser, så jeg stækkede dem, og siden hen har de været de sødeste havehøns. Her i efteråret, hvor de har skiftet fjer, var jeg spændt på om de ville begynde at overnatte i træerne igen, men de har åbenbart glemt alt om at sove i trætoppene. De kyllinger der kom i sommers har jeg ikke stækket, og de har lært at opføre sig ordentligt af deres forældre  ;D.
Du skriver, at du ikke gider stække, men hvis du er meget glad for dine høns, så ville jeg alligevel give det en ekstra tanke. Det gør jo ikke ondt på dyrene, og det er kun en gang om året at du skal have fat i saksen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline gitte rj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 December , 2009, 23:45 »
Altså nu var det jo ikke meningen at jeg skulle have endnu flere racer at vælge imellem ;)
sussex har jeg også set på men de er flere steder beskrevet som flyvende
men det er måske ikke jeres erfaring.
New hamshire tænkte jeg også først på pga deres farver kan ligne danske landhøns lidt

Jeg tør simpelt hen ikke risikere at min genbo bliver tosset igen
forstå det hvem der kan at han ikke vil have høns i haven ::)

uh det er svært

I der har flere hønseracer har i dem gående sammen ?

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 December , 2009, 23:48 »
Mit foreslag er:
Orpington, Maran, Brahma, Jersey kæmper.
Hvor mange æg de lægger om vinteren ved jeg ikke, men de er ikke flyvske.
Hilsen
Peter

Offline gitte rj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 December , 2009, 23:49 »
vedr at stække så er det ikke fordi jeg tror det gør ondt.
Vi har også gjort det en gang.
Men jeg kender os godt nok til at vide vi ikke får det gjort regelmæssigt (er det virkeligt nok med 1 gang om året ?)

sussie

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 December , 2009, 00:17 »
Min erfaing med Sussex er at de gamle høner og kokke flyver næsten aldrig. Om aftenen når de flyver op på deres siddepinde der sidder i en højde af 150 cm flyver de og så er det sket 2 gange at de har valgt at flyve over hegnet oppe ved huset, som desværre er ind til hunden, dette hegn er også 150 cm. Men som hovedregel bliver de ved deres vante omgivelser, selvom de går frit bliver de hvor der er græs og så har de et lille kratområde de bruger mange timer i. Dog lokkes de dagligt en tur op i stalden for lige at checke om der er kattefoder. Jeg har haft dem i 2 år så 2 gange ulykker er intet i forhold til hvad jeg prøvede med de danske landhøns. De flyttede til sidst sammen med en fasan og s...bib højt og flot på at jeg var konen der ejede dem. <A De unge Sussex flyver lidt rundt i havens små træ/buske men holder sig tæt på hjemmet.
De giver pænt med æg, dog med nedgang i vintermåneden her, jeg har ikke lys i hønsehuset, og godt kød.

Hilsen Sussie

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2009, 00:48 »
Araucanere er det absolut sidste du skal have .... for de FLYVER. Her får de lov at gå og bo lige hvor de vil ...jeg gider ikk prøve at holde dem inde nogle steder mere. Så hvis du vil vil have turkise æg så find en arauanerkrydsning der er for tung til at gide lette.

Jeg vil anbefale sussex eller wyandotter efter hvad jeg har hørt fra folk der har disse racer.

Jeg har store tunge racer (der ligger for lidt æg og hvor nogle af dem er mere knogler og fjer end kød)
Jeg har æglæggende racer (der flyver hvor pokker det passer dem)

Men netop pga samme krav du stiller vil jeg se om jeg kan anskaffe mig nogle flere sussex og wyandots i stor.

Du kan i min underskrift se hvilke racer jeg har prøvet uden at finde den perfekte kombination og kød/æg og jordbunden hygge.
Med venlig hilsen Søs

Offline gitte rj

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 December , 2009, 02:24 »
ok så ryger araucana ud, en mindre at tænke på ;D
som jeg kan forstå er wyandot de eneste der også ligger æg efterår/vinter.

De tiltaler mig også fordi de fåes i så mange variationer.
Men er de hårdføre og bliver de bag hegnet

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 04 December , 2009, 06:45 »
Langt de fleste af de tunge racer som er nævnt vil/kan ikke flyve over et hegn. Men de kan altså godt gå gennem et fårehegn...Maskerne skal være mere finmaskede end det for at holde dem inde.

Overvej også Australorps i din samling
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 04 December , 2009, 06:56 »
Ja jeg tænkte også at du måske skulle overveje nogle store kalkuner hvis de ikke skulle kunne gå gennem hegnet. ;)

Og ja det er kun nødvendigt at stække en gang årligt, og det er når fjerene er vokset ud efter endt fældning.  Jeg har en lille (let) araucana blanding som også fløj ud konstant (og lagde alle sine æg et sted jeg ikke lige kom hver dag :) ) Jeg stækkede hendes ene vinge, hun stoppede med at flyve med det samme og nu her efter at hun har fået nye fjer har hun også øjensynligt glemt alt om hvad hun har kunnet ;) ihvertfald har hun ikke fløjet endnu. Jeg har tilgengæl et par marandamer der flyver ud stort set hver dag, og en wyandothane der også tager plankeværket hver eneste dag (så har han jo også fred for den anden hane ;) )
Så hvor der er vilje er der vej, og dete tænker jeg nok gælder de fleste racer.
Mine Brahma er de eneste jeg ikke har set flyve endnu. :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 04 December , 2009, 07:06 »
Wyandotter lever op til alle de krav du nævner, jeg har dem i dværg, og de er ganske enkelt fantastiske*p
Hvis du har en enkelt araucana gående med de andre, tror jeg altså ikke, hun vil forlade flokken = hun bliver i haven sammenmed de andre. Vores nabo har også en rigtig fin have, så vi satte et 60 cm højt hegn op ind til ham, og vores høns har ikke været inde i hans have siden. Det var nu ikke fordi naboen klagede, men vi kan jo se, hvor pænt de holder deres have, så vi ville komme evt. problemer i forkøbet.
Du skal måske være lidt varsom med at sætte en enkelt høne ind til flokken, det er bedre med to, for så har de hinanden, mens hakkeordenen genetablees.
Held og lykke
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 December , 2009, 07:25 »
Vores Sussex-høns lægger stadig æg, og der har ikke været nedgang i mængden. Men de har så også lys fra 6 morgen til 9 aften!!
Og de smager forrygende!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!