Jeg har brune danske landhøns.
Som jeg har haft siden foråret.
Dem valgte jeg fordi det er en gammel race som ligner "oprindelige" høns og fordi de er hårdføre og så synes jeg de er nogle af de smukkeste høns (ligner næsten agerhøns).
Men for der er et stort MEN.
De er for nervøse og flyvske til at passe ind hos os.
Vi bor på landet med masser af plads og et stort ønske er at mine høns skal kunne gå frit på vores ejendom (er indhegnet med minimum 120 cm fårehegn).
Så er det bare at vores genbo bestemt ikke bryder sig om høns i sin fine prydhave

Så siden sommer hvor hønsene flere gange fløj over i hans have har vores høns gået i hønsehus og stor hønsegård.
men jeg har simpelthen for lidt fornøjelse af dem.
Så nu skal de skiftes ud, med en anden race, men hvilke(n) ?
Har læst og læst på diverse hjemmsider, kigget billeder og er snart helt rundtosset.
Vi har som sagt masser af plads så antallet af høns forestiller jeg mig til en 3,20 (har et sted hørt at den "naturlige hønseflok er på en 16-20 høns en ledende hane samt et par "underhaner")
Har følgende krav til hønseracen (i prioriteret rækkefølge)
1.
Skal være en rolig IKKE flyvende race(gider ikke stække vinger)
2.
Hårdfør : kunne tåle at gå ude om dagen og i ikke isoleret hønsehus om natten
3.
stabil æglægger så stor en del af året som mulig uden ekstra lys og varme
antallet af æg pr høne pr uge er ikke så vigtig.
Det er mere vigtigt at æggene også kommer om efteråret samt evt vinter
Vi er 2 voksne og 4 børn så vi skruer "bare op for antallet af høns hvis ikke de dækker behovet.
4.
God kødkvalitet
5.
God befrugtningsprocent af æg
derudover er det selvfølgeligt dejligt hvis de også selv kan ruge deres kyllinger ud men det kan vel klares med en rugemaskine eller en skruk silkehøne
Har tænkt jeg skulle have 1 barnevelder,
1 araucana og 1 Maran pga de sjove ægfarver (kan de klare ovenstående forhold ?)
Men hvilke høns skal jeg vælge som "hovedracen" ?
Har tænkt på
Australorps
Koching (har allerede bestilt 2 sorte af disse

)
wyandotter
evt plymouth rock og orpington
hjælp....