Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Avls planer 2010  (Læst 2245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Avls planer 2010
« Dato: 01 December , 2009, 23:46 »
Hej med jer.

Er der nogen af jer der er gået igang med at planlægge næste års avl ?

Hvad skal der rettes op på? Og hvordan har i tænkt jer at gøre det etc

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Avls planer 2010
« Svar #1 Dato: 02 December , 2009, 08:51 »
Min nærmest hønsefremtid står i dværgmaranernes tegn *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 December , 2009, 09:04 »
Har sat en stamme sammen af rustfarvede dv. welsumere sammen 1.2, og så kommer der en stamme fra Eskild Pedersen efter LU også 1,2 eller 3.
De sølvfarvede kører også med 1.2 i år - og håber så på det bedste ;)

De orangefarvede dv. skal der hele 4 stammer i gang i år, den variant er der ikke mange der har , og der er rigtig meget rødt/brunt i vingefanget især på hønerne, dette har jeg fået lidt væk af i år. efter at have sat en orange hane på sølvfarvede høner.
I år skal stammerne sættes sammen således: (og det bliver ekstrem spændende at se hvordan det ender når kyllingerne bliver færdige i løbet af 2010)

1 hane (ren, og fra tyskland 2008) den bliver igen sat sammen med 2 sølvfarvede høner, så der med garanti kommer gode høner som i år.

1 blandingshane (mellem S. og O ) sat sammen med 2 rene orangefarvede - den er jeg spændt på hvad der kommer ud af! men satser på gode hoveddele i det mindste ;)

1 ren orange hane (lidt lys i det) sat sammen med 2 blandings høner (S og O) - skulle gerne give gode haner og høner
1 ren orange hane (lidt mørkere end standarten) sat sammen med 2 blandings høner (S og O) - skulle gerne give gode haner.

Jeg håber på det bedste , der er ingen der kender resultatet før LU 2010 ;) det bliver nok endnu sjovere på LU i 2011

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 December , 2009, 09:06 »
Det kan siges at grunden til de orange er ødelagte var pga at der skulle nyt blod til farven, og der begik man den fejl at krydse dem med rustfarvede ;)

RACEAVL ER SJOVT :)

sussie

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02 December , 2009, 10:35 »
Jeg håber at komme igang med at avle silker,(jeg skal nok også have et føl, men det er et andet forum)
De sidste par år har jeg avlet lidt sussex for sjov, lidt til gryden og lidt til andre.
I år håber jeg at komme til at avle silker. (se evt. min blog) De sorte har stjålet mit hjerte og jeg håber at kunne komme til at udstille. Jeg har også vildtfarvede og sølv som jeg vil prøve mig lidt med.
Jeg har lidt overvejet at skifte sussex ud med Brama men det må tiden vise.

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02 December , 2009, 11:35 »
Viben vil fortsætte med sine silker og prøve at få styr dels på farverne, men også tæerne.Det var jo noget af en overraskelse at der kom vildtfarvede på de sorte ;D ;D

Jeg vil arbejde med Araucanerne både de "rigtige" samt mine Englændere.Jeg vil prøve, at lave en slags stambog over dem, hvor jeg dels kan indføre farver, men også, hvis jeg falder for fristelsen (langt fra sikkert, men racerne har visse lighedspunkter) at prøve et enkelt hold krydsninger af de to.

Det vil blive til meget få hold der bliver lavet, blot så jeg kan få gang i næste generation, for det betyder jo, at de skal gå adskilt i indhegning, mens jeg tager æg og da de skal gå tre uger inden jeg kan regne med, at det er den rigtige hane, ja så må det efterhånden være tid til igen at få friheden.Jeg tror nemlig ikke at folk ligefrem vil stå i kø for at købe hverken mine afkom eller æg ;D ;D

Udstilling bliver det nok ikke til i 2010.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 02 December , 2009, 11:54 »
Jeg har trefarvede sussex og vil prøve at lave lidt flere høner. Derudover skal jeg have nogle af Jespers brahmaer /o men de når nok ikke at blive klar til avl i 2010? Derudover skal jeg meldes ind i danmarks  fjerkræ avler forening så jeg kan få ring på ;D og udstille.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 December , 2009, 13:10 »
Det lyder spændende, jeg har også meldt mig ind og mine kyllinger vil også blive ringet, med mindre de er døsdømt fra starten.

VH Gunni.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #8 Dato: 02 December , 2009, 13:39 »
Mine avlsmål i 2010.....

Store racer:
2 stammer Rødbroget Orloff på 1,5....  
Plus 1,1 med nye tyske blodlinier.... (Kun egen avl)

1 stamme Vildtfarvede Araucanaer på 1,2
1 stamme Sorte Araucanaer på 1,3

Dværg racer:

1 stamme Orpington (Gul sort Columbia) på 1,5-6
1 stamme Langshan (Blå/Randet) på 1,6

Jeg håber på og kunne sælge kyllinger og rugeæg af alle racer i 2010....

Det lokale udstillingsmål er:

4,8 Rødbroget Orloff
1,3 Vildtfarvet Araucana
1,3 Sorte Araucana
3,9 Orpington (Sort Gul Sort Columbia)
4,8 Langhan ( Blå/Randet)

Og 10-12 dyr på landsudstillingen...

« Senest Redigeret: 02 December , 2009, 17:40 Fra Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Jens Christensen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 December , 2009, 14:26 »
Mine Planer for 2010 er indtil videre;

3 stammer gråstribet hollandske dværg
2 stammer hvid/sort columbia Hollandsk dværg
2 stammer citron porcelæn Hollandsk dværg
muligvis også en stamme legbarfarvede hollandsk dværg

så bliver der en par krydsningsstammer på 1,1 med citron porcelæn x hvid/sort columbia, for og lave noget blodfornyelse den vej.

Derudover har min kæreste lige fået en stammen fodbefjeret i guld sort porcelæn, så der kommer nok også nogle kyllinger af dem :)

Så må tiden jo vise hvor meget der bliver egnet til udstilling.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 December , 2009, 16:42 »
Jens - de hollændere vil jeg gerne se billeder af ;) hvor bor du henne af i landet ?

Rønnest -  - har du billeder af dine orpington columbia farvet liggende et sted ?

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #11 Dato: 02 December , 2009, 17:38 »
Thomas:

Ja.. jeg har da....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

sussie

• Gæst
« Svar #12 Dato: 02 December , 2009, 19:48 »
Jeg har lige fået medlemsskabet for næste år ind af døren, så nu kan jeg få ringet mine kyllinger. De sorte dværg silker bliver der kun til min egen grundstamme til videre avl. Det samme med mine sølv store og der bliver jeg nød til at finde lidt flere høner hvis det skal blive til noget alvorligt.
De vildtfarvede dværg silker kan jeg nok godt regne med at der bliver lidt overskud af. Her kører jeg med 1.3 +1.3 stammer
Jeg håber på at kunne finde store silker i gul, jeg fik en hane ved en fejl, men kunne godt tænke mig at have de gule også.

Og det er også Jespers sort - sølvbåndet jeg er blevet lidt lun på....De kunne godt pynte i min hønsegård ::)

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 December , 2009, 20:35 »
Hej Sussie

Dejligt du også er faldet for Brahma  /o Jeg skal se hvad jeg kan hjælpe dig med inden for de sølv-sortbåndet  ;D

Brahma hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 02 December , 2009, 20:50 »
forhåbentlig fikser jeg nogle hvedefarvede maraner et sted fra :)
Derudover skal jeg have lavet en del kyllinger af mine kobberfarvede. :)
Et par silker må vi også hellere få lavet ud af Sussi og Leo, og sikkert også et par nøgne-silker da jeg sq ikke har helt styr på hvis æg der er hvis ;)

Ville jo goså gerne have et par brahmaer mere (og gerne de der smukke blå/orange halløjsaer af Jespers)
Og så skulle fanden stå i det hvis ikke jeg blev snotforelsket i alt mulig sjovt på LU som jeg ikke kan leve uden.
Men altså hovedvægten kommer til at ligge på maranerne, vil se om der kan komme et par udstillingsegnede dyr ud af det :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.