Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål omkring Silkier  (Læst 9430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Spørgsmål omkring Silkier
« Dato: 24 November , 2009, 23:12 »
I sommers købte vi 5 tidligere udstillingshøns på ca.1år. vi valgte dem fordi de så nuttede,sjove,anderledes ud end så mange andre. nu bor de i deres eget hus i bondegårdsstil på 60x80cm med en rede udvendigt kamofleret som brændestabel så det hele ligner bondgårds idyl. de har en have/køkkenhave på 20m2 til fri afbenyttelse. det var så lidt baggrund...
Nu overvejer jeg kraftigt at få lidt kyllinger til foråret med henblik på slagtning.(hvis nogle vil have æg eller kyllinger finder vi ud af det).
1.huset på knap 1m2 er vel så for lille?
2.skal der en varmelampe ud til dem tænker på den har de jo ikke i naturen?
3.jeg er i tvivl ang. foder til kyllingerne hvornår,hvilket og hvor lang tid?
4.slagte vægt og alder? (forresten så er det den alm/store størrelse brune fjerdragt)
5.ang. fjerdragt så smed de mange fjer i sommers og har da fået en fin ny fjerdragt men toppen ser stadig noget forhutlet ud og de virker ikke så fluffy som dem jeg ser på billeder div. steder hverken her eller andre steder. kan de mangle noget?

på forhånd tak
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål omkring Silkier
« Svar #1 Dato: 25 November , 2009, 05:34 »
Hvor hyggeligt! Det skal vi da have billeder af.  :D
Men til dine spørgsmål:
Jeg går ud fra du har 1.5 dyr?
De kan godt ruge i hønsehuset, det gør mine, og mit hønsehus er også ganske lille (se evt. i mit galleri).
Når de går med en skruk, er der ikke brug for ekstra varme, altså ingen varmelampe.
Det første døgn har kyllingerne ikke brug for noget, de har madpakke med, men jeg stiller altid en lav underkop med startfoder (noget der købes færdigt) og jeg blander altid lidt hirse i, fordi det stimulere pikke-lysten samt lidt smuldrede havregryn som er godt for maven. De får også vand fra en af de der små nuttede vandautomater i ministørrelse.
Du taler om silker, her er jeg på bar bund mht. slagtevægt og alder. Du skal være opmærksom på at silker har en noget anderledes kulør end andre høns, og nogen synes, at det er underligt at spise kyllinger med den farve, men du kunne evt. få rugeæg fra andre kødfulde) racer.
Det er normalt, at høns fælder sidst på sommeren. Mange af de silker, man ser på billeder især til udstilling, er jo shinet op, vasket og føntørret osv. men jeg har selvfølgelig ikke set dine - billeder er en god ting /o
Held og lykke med forårsprojektet *k
« Senest Redigeret: 25 November , 2009, 08:27 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 25 November , 2009, 07:55 »
De kan godt ruge  hønsehuset, det gør mine, og mit hønsehus er også ganske lille (se evt. i mit galleri).

Marianne, hvis du nu skulle få ruget nogle hønsehuse ud, der bliver i en ok størrelse, så sig lige til, jeg kan nemlig godt bruge et der er lidt større, *gggggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 November , 2009, 08:10 »
 *g

Fy Børge, ikke drille :D

..men jeg vil også godt aftage et færdigruget hønsehus. *g

Som Marianne siger, behøver kyllinger med skrukmor ingen varmelampe. Hvis I køber færdige kyllinger kan de godt have brug for hjælp, men det afhænger både af deres alder og temperaturen udendørs på det tidspunkt, hvor I får dem.
Jeg ville nok give skrukken / kyllingerne  sit eget lille hønsehus, hun kan trække sig tilbage i med kyllingerne, men der har vi ret forskellige erfaringer.
Min er, at mine voksne høns godt kan lide at jagte kyllinger, så de skal kunne gemme sig, hvis ikke de har mutter skruk til at passe på sig.

Silker duer efter min mening ikke til slagtning. De er simpelthen for små. Vi slagtede en otte mdr. gammel stor silke hane for nylig. Han vejede 800 gr. i renset stand. Det er der jo ikke meget mad i.
« Senest Redigeret: 25 November , 2009, 08:15 Fra Storm-Olsen »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 25 November , 2009, 08:32 »
Det er mit trådløse tastatur, der er skyldneren, der er så mange bogstaver, der smutter; for det meste fanger jeg dem, men altså ikke altid  /d.
Meeeen skulle jeg komme i besiddelse af et større hønsehus, er jeg selv den mest værdigt trængende  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 25 November , 2009, 08:39 »
Ok ok, Marianne, så må jeg vente i denne omgang...
Og, sorry, kunne ikke lade være, den var simpelthen for god til at lade passere, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 November , 2009, 08:39 »
Enig mht til at silker er elendige slagtedyr. men gode skrukker.... så find nogle rugeæg fra slagteegnede høns at putte under dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 25 November , 2009, 08:48 »
Det er OK, Børge, jeg kan sagtens tåle det, og den var jo oplagt  /o Jeg er jo heller ikke bleg for at fyre den af selv *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 25 November , 2009, 09:56 »
Du må da endelig lade en af dine silke-damer rue kyllingerne ud. Silker er helt vilde med at skrukke (jeg har pt 3 ud af 5 der er mere eller mere skruk lige nu) og jeg er da sikker på at de ville blive smækfornærmede hvis du køber allerede udrugede kyllinger.

Når det er skrukken der ruger kyllingerne og tager sig af dem er det oså meget nemmere for jer. Hun passer og plejer dem og beskytter dem.

Da jeg sidst havde skruk med kyllinger bestemte hun sig for at flytte tilbage (fra skrukhuset) til de andre høns efter to dage. Der var ingen problemer med at de andre jagtede kyllingerne - det skulle skrukken nok sørge for.

Held og lykke med foretagenet - det er SÅ hyggeligt. Kan næsten ikke vente selv. :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 25 November , 2009, 22:34 »
Silker duer efter min mening ikke til slagtning. De er simpelthen for små. Vi slagtede en otte mdr. gammel stor silke hane for nylig. Han vejede 800 gr. i renset stand. Det er der jo ikke meget mad i.

Den er jeg nødt til at kommentere på for det er lidt noget pjat at disse dyr er for små til slagtning. Man spiser også skovduer feks. Hvor mange skovduer går der vægtmæssigt til for at matche en silkehane? Og vagtler?
Det behøver ikke at være størrelsen på den enkelte fugl der er afgørende. Det kan opvejes ved at øge antallet af tilberedte dyr.

Til gengæld er det svært at komme helt uden om det lille 'problem' som Marianne beskriver, nemlig farven. Det kan i nogen grad klares ved at flå dyret i stedet for at plukke det. Derved forsvinder hovedparten af 'smølfe-effekten', meen selve kødet er jo også lidt mørkere end på 'almindelige' høns. Dog ikke nær så mørkt som feks fasankød.

Har selv problemer med at overbevise familien om at silkehøns er spiselige, men kan forsikre, at de ikke smager væsentligt forskelligt fra andre høns. Bøvs. Skal hilse og sige at jeg fik rigeligt at spise den ene gang vi har prøvet at tilberede silkehøns her.

Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 November , 2009, 22:50 »
jeg slagter og spiser da selvfølgelig også silkehøns. Det ville da være dumt andet. Men når der nu ønskes kyllinger til lige akkurat slagteformål så får man da mere ud af nogle store høns. Så kan man nøjes med at spise overskudssilker hvis sådanne kommer.
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 25 November , 2009, 22:55 »
Kan slet ikke være uenig, selvom jeg så prøvede.
Jeg læste det blot som om KEW ville forsøge at lave kyllinger på egne høns, dvs silker. Og det synes jeg da blot han skal prøve.
Så kan han jo evt supplere med æg/kyllinger af lidt større racer også.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 November , 2009, 12:03 »
det med at få kyllinger til slagtning bunder hovedsagligt i det sjove ved at have kyllinger nu hvor hønsene er så vilde med at ligge skruk og om/hvordan de ændre adfær specielt "gunner" om de bliver mere "moden" i deres opførsel, det ændre dyr ofte.
ellers kunne det være sjovt med "blå"høns i aspareges ;D
vi får jo de æg vi skal have hvorfor så ikke få det sidste med. om jeg skal side og spise en hel kylling for mig selv fordi den ikke er ret stor er jeg græsk katolsk kold overfor det er ikke det, det kommer an på...
det er hjemme avl!!!! det er lækkert!!!!
vi bor jo i et villa kvarter så det er begrænset med hvad vi kan have. men går vores drømme i opfyldelse ja så stiller sagen sig anderledes og vi kan have andre større racer /o

jeg bliver nu lidt i tvivl om jeg skal til at bygge en længe på huset til skrukken :D eller om jeg bare skal lave en dobbelt redekasse
Hilsen Kenneth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 30 November , 2009, 17:21 »
Det med farven kom vi uden om ved at jeg gned silken godt ind i krydderier bl.a. paprika. Ud over det smager godt camouflerer det også den mørkere farve på skindet. Kødet indeni har jo "normal" farve og smagen er super. Så spis da endelig silkerne også. Det er fantastisk. /o
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #14 Dato: 30 November , 2009, 17:58 »
stinne og alle andre nu gør farven mig ikke noget syntes det er lidt sjovt men blå høns havde håbet kødet havde samme farve men pyt. på grillen skal de alligevel og der skal være dejligt sprødt skind nye kartofler og argurkesalat MUUUUUMS!!!  /o
men man regner ca. med 8mdr for at de er slagte moden?? fedt så passer det med vi kan holde jul og alle kan side og smovse i sin egen kylle ;D
Hilsen Kenneth