Jeg har her til aften fanget store kyllinger under hønsehuset. Samt en silkehøne med syv mindre kyllinger.
De er tit lidt forvirrede over, at der er lyst i hønsehuset efter mørkets frembrud. De går lidt ud i mørket igen, og så tilbage - og så lige en ekstra tur ud i det fri igen.
Og så er den automatiske hønselem altså pludselig nede - og en kold nat under hønsehuset truer!!!!!!
Jeg har netop besluttet, at jeg fra i morgen rykker deres døgn således, at den portion ekstra lys, de får, udelukkende er om morgenen. De har nemt ved at gå til ro sammen med tusmørket, og vil derfor være på pind, når lemmen lukker.
Jeg kan desuden anbefale et fiskefangstnet. (Samt lommelygte) Det når langt ind under huset, og jeg slipper for at møve mig på knæ og bug gennem mudderet for at nå helt ind under midten af huset.
Jeg bruger iøvrigt fangstnettet hver gang en skrukhøne har sine kyllinger med ude i hønsegården de første gange. Hun kan aldrig få alle kyllingerne med op ad rampen, og derfor lægger hun sig under huset med dem. Den er stensikker hver gang. Men nettet er et fantastisk redskab