Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg blev træt af mine kyllinger idag!  (Læst 5176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Jeg blev træt af mine kyllinger idag!
« Dato: 16 November , 2009, 20:32 »
Ja som overskriften siger, så blev jeg godt muggen.. Jeg har fået et nyt kyllinge hus og gård, som de små på 8 uger er flyttet ind i.. Der er en lille trappe optil huset, da huset ikke står på jorden, ikke specielt højt oppe..

Men de forstår ikke at gå op i det  ??? Hver aften må jeg ud og rende efter alle kyllingerne - og de gemmer sig alle under huset, hvor det er meget besværligt for mig at gå ind under, specielt når det er blevet mørkt og jeg render der som en idiot med en lommelygte og jagter kyllinger <J

Men ud det kan de uden besvær om morgenen!!  <A

Jeg ved godt at de lige skal vænne sig til huset osv.. men hvor lang tid går der før de selv kan finde ud af at gå i seng?  ???

Vigge

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Jeg blev træt af mine kyllinger idag!
« Svar #1 Dato: 16 November , 2009, 20:38 »
Hvor længe har de været i huset inden de blev lukket ud. det hjælper KUN at lade dem bo i huset det første stykke tid.
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 November , 2009, 20:45 »
Åh det er der min fejl er!!  ::) de fik lov til at gå ind og ud fra begyndelsen.. mange tak for svar, det har reddet mine aftener  ;D

Det er en ommer  *f hvor længe skal de bare bo inde i huset, før de er med på den??

Vigge - som virkelig er nybegynder i alt det her med høns  *e

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 16 November , 2009, 20:50 »
Ellers prøv at hænge noget lys derind inden det bliver mørkt uden for, de vil sikkert søge ind mod lyset. du kan evt hønge lygten derind. Jeg har aldrig brugt at lukke mine inde de er altid søgt mod lyset..... og foderet, som også står inde i huset... (også et tip :) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 November , 2009, 20:51 »
Hmmmm..... 3 dages tid til en uge ??? .....luk dem ud efter et par dage og har de ikk fattet det så det ind igen.

Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 16 November , 2009, 20:53 »
En løsning ville måske være at sætte et midlertidigt hegn fra undersiden af huset ned til jorden, så du spærrer for deres adgang til at søge ly inde under huset om aftenen. Er der lys i huset?. Det kan måske også være med til at lokke dem til at gå indenfor.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 November , 2009, 21:02 »
Ja det har jeg også tænkt på - det må jeg gøre imorgen  /o

Ja der er lys og varme derinde  ;) så jeg havde faktisk troet det ville tiltrække dem  ::) men nej...

Tak for svar  :)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 November , 2009, 21:09 »
Vi havde nøjagtig samme problem - inklusive lommelygte. Det tog fem dage helt præcist, og siden har der ikke været bøvl.

Hvor længe har du rendt rundt efter dem?

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 16 November , 2009, 21:27 »
Jeg har her til aften fanget store kyllinger under hønsehuset. Samt en silkehøne med syv mindre kyllinger.

De er tit lidt forvirrede over, at der er lyst i hønsehuset efter mørkets frembrud. De går lidt ud i mørket igen, og så tilbage - og så lige en ekstra tur ud i det fri igen.

Og så er den automatiske hønselem altså pludselig nede - og en kold nat under hønsehuset truer!!!!!!

Jeg har netop besluttet, at jeg fra i morgen rykker deres døgn således, at den portion ekstra lys, de får, udelukkende er om morgenen. De har nemt ved at gå til ro sammen med tusmørket, og vil derfor være på pind, når lemmen lukker.

Jeg kan desuden anbefale et fiskefangstnet.  (Samt lommelygte)  Det når langt ind under huset, og jeg slipper for at møve mig på knæ og bug gennem mudderet  for at nå helt ind under midten af huset.

Jeg bruger iøvrigt fangstnettet hver  gang en skrukhøne har sine kyllinger med ude i hønsegården de første gange. Hun kan aldrig få alle kyllingerne med op ad rampen, og derfor lægger hun sig under huset med dem. Den er stensikker hver gang. Men nettet er et fantastisk redskab  /o

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 16 November , 2009, 21:51 »
Alt efter hvor mange timer ekstra lys du syntes dine høns skal have, så lægger du altid tiden til om morgenen, sådan at lyset tænder kl. feks kl 04 i den mørkeste tid, gerne med en aparepære der ikke giver fuldt blus fra starten, og så slukkes den på ur igen når det er blevet helt lyst, og derefter tænder den først igen næste morgen kl. 04, det giver naturligt døgn med passende lys så alle kan gå i seng til "tiden" og finde ind med det naturlige tush mørke.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 16 November , 2009, 23:11 »
Ja, Ina - det er præcis den model, jeg vil til at bruge.

Jeg har læst i en anden tråd, at mange (de fleste?) giver ekstra lys både morgen og aften, men det virker kun forstyrrende her.

Måske, Vigge, kan det med lyset osse være en medvirkende faktor hos dig. Men det lyder først og fremmest som om de skal holdes i hus et atykke tid endnu - før de blir sluppet ud.

Held og lykke med det. ( - og ja! vi har mange mange timers underholdning på alle måder, når først vi har fået høns  :D )

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 17 November , 2009, 09:32 »
Jeg tror, at de der har lys både morgen og aften, er dem der også har problemer med tidlig hanegal.
Min hane begynder ihvertfald kort efter at der er tændt lys ved dem, ikke at det betyder meget hos mig, da de går i garagen, og lyden ikke høres ret meget.
Men jeg tænder først kl. 06:30, og har så på igen om aftenen til 20:30.
Giver ikke hos mig nogen problemer, men har hørt hos andre, at det ikke er altid at hønsene kommer på pind.
Jeg har valgt at give korn om aftenen (lige efter spisetid) inde, og når de har spist, går de på pind.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 17 November , 2009, 23:42 »
Jeg tror, at de der har lys både morgen og aften, er dem der også har problemer med tidlig hanegal.

Den teori vil jeg hermed gennemhulle. Mit lys tænder kl 0700. Mine haner begynder at gale allerede fra 0630, måske endda tidligere (men så hører jeg dem ikke). Og der er ihvertfald ikke noget naturligt lys kl 0630 på en helt overskyet morgen på denne årstid.

Så hvad der tænder deres 'galeur' her ved jeg ikke rigtigt. Måske de føler at de er udsovede ved denne tid, de har jo haft totalt mørke fra kl 2100 aftenen før?? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 November , 2009, 06:57 »
Har intet lys hos mine høns og her gales der også fra kl 6 af  ;D
Med venlig hilsen Søs